Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De kwaliteit van de taalontwikkeling van kinderen in de kinderopvang is van groot belang voor een goede start in het basisonderwijs. Daarom is er een wettelijke taaleis voor pedagogisch medewerkers, namelijk het behalen van taalniveau 3F voor mondelinge taalvaardigheid. Deze eis, vastgelegd in de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang (IKK), geldt vanaf 1 januari 2025. Voor pedagogisch medewerkers in de voorschoolse educatie (VE) gold deze eis al, inclusief de vereiste van voldoende leesvaardigheid. Dit artikel geeft een overzicht van de 3F-taaleis, de manier waarop deze wordt getoetst, en de mogelijkheden voor bijscholing.
De 3F-taaleis richt zich op de mondelinge taalvaardigheid van pedagogisch medewerkers. Dit omvat de vaardigheid om gesprekken te voeren, te luisteren en te spreken. Het niveau 3F komt overeen met het eindexamenniveau Havo en Mbo 4, en kan ook worden aangetoond met een B2-niveau volgens het Europees Referentiekader voor Talen. De eis geldt voor alle pedagogisch medewerkers, inclusief invallers en medewerkers met een tijdelijk contract.
De mondelinge taalvaardigheid bestaat uit drie essentiële onderdelen: luisteren, spreken en gesprekken voeren. Een pedagogisch medewerker moet in staat zijn om actief te luisteren naar kinderen en collega’s, helder en correct te spreken, en deel te nemen aan gesprekken op een manier die de communicatie bevordert.
Er zijn verschillende manieren om aan te tonen dat aan de 3F-taaleis wordt voldaan. Voor bewijsstukken van vóór 1 januari 2025 geldt dat deze moeten voldoen aan de eisen van de Cao Kinderopvang. Voor bewijsstukken van ná 1 januari 2025 moeten ze voldoen aan de Regeling Wet kinderopvang. Het is belangrijk om te weten dat er verschillende eisen gelden voor bewijsstukken die voor en na deze datum zijn behaald.
Voor pedagogisch medewerkers die nog niet over het vereiste taalniveau beschikken, zijn er diverse mogelijkheden voor bijscholing. Verschillende instellingen, zoals Variva Edu Academy en Spiekr/Firda, bieden cursussen en trainingen aan die specifiek gericht zijn op het behalen van het 3F-niveau. Deze cursussen omvatten vaak onderdelen als feit, mening, argument, het begrijpen van moeilijke woorden, en slimme luistertechnieken.
De bijscholingsmogelijkheden zijn divers. Variva Edu Academy biedt bijvoorbeeld digitale groepen aan met maximaal acht deelnemers. Na een luistertoets wordt direct beoordeeld of de cursist klaar is voor de officiële mondelinge examens. Indien nodig biedt Variva extra oefening via e-learning. De lessen kunnen op een eigen locatie, zoals een kinderdagverblijf, of in een mobiele examen-trailer worden gegeven. Het is mogelijk om individueel of met een organisatie in te schrijven.
Om de vaardigheden voor luisteren te verbeteren, heeft Variva Edu Academy een e-learning ontwikkeld met modules over tekstopbouw, signaalwoorden, onderwerp en hoofdgedachte, tekstsoorten, letterlijk en figuurlijk taalgebruik, en het onderscheiden van feit en mening. Bij de bijscholing wordt gebruik gemaakt van filmmateriaal en cursisten kunnen vragen stellen aan de docent.
Spiekr en Firda hebben de handen ineengeslagen om regionaal aanbod te creëren voor taaltoetsen 3F voor de kinderopvang. Ze organiseren regelmatig toetsen op examenlocaties in Leeuwarden en Sneek. De toetsen omvatten spreken en gesprekken voeren, en luisteren. Voor de VE-sector is ook een toets voor lezen beschikbaar.
Voor de 3F-taaltoets geldt geen vrijstellingsmogelijkheid. Pedagogisch medewerkers moeten de toets afleggen om te bewijzen dat ze aan de taaleis voldoen. Er zijn geen specifieke vooropleidingseisen voor de trainingen, en de studiebelasting is variabel, afhankelijk van de individuele behoefte aan oefening. De trainingen zijn gericht op het MBO 3- en 4-niveau.
Er bestaat een Subsidieregeling taalniveau 3F VVE-locaties, die het college stimuleert om de ontwikkeling van de spreek- en leesvaardigheid van pedagogisch medewerkers in voorschoolse voorzieningen te ondersteunen. Deze regeling is van toepassing op pedagogisch medewerkers die werkzaam zijn in voorzieningen voor kinderopvang.
De 3F-taaleis is van cruciaal belang voor de taalontwikkeling van kinderen in de kinderopvang. Een taalrijke omgeving, gecreëerd door pedagogisch medewerkers met een goede taalvaardigheid, is essentieel voor een goede start in het basisonderwijs. De taaleis zorgt ervoor dat pedagogisch medewerkers in staat zijn om kinderen te stimuleren in hun taalontwikkeling en hen een goede basis te bieden voor hun verdere schoolloopbaan.
Het is belangrijk dat kinderopvanglocaties tijdig actie ondernemen om ervoor te zorgen dat alle pedagogisch medewerkers voldoen aan de 3F-taaleis. Dit kan door middel van bijscholing, het aanbieden van trainingen, en het stimuleren van zelfstudie. Het is ook belangrijk om te controleren of bestaande diploma’s en certificaten voldoen aan de eisen van de wet IKK.
De 3F-taaleis voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang is een belangrijke stap om de kwaliteit van de taalontwikkeling van kinderen te waarborgen. Vanaf 1 januari 2025 moeten alle pedagogisch medewerkers voldoen aan deze eis, die zich richt op de mondelinge taalvaardigheid (spreken, luisteren en gesprekken voeren). Er zijn diverse mogelijkheden voor bijscholing en toetsing, en het is essentieel dat kinderopvanglocaties tijdig actie ondernemen om ervoor te zorgen dat alle medewerkers aan de eisen voldoen. De investering in de taalvaardigheid van pedagogisch medewerkers is een investering in de toekomst van de kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet