logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Functionerings- en Beoordelingsgesprekken in de Kinderopvang: Een Gids voor Medewerkers en Leidinggevenden

Functionerings- en beoordelingsgesprekken vormen een essentieel onderdeel van het personeelsbeleid binnen de kinderopvang. Deze gesprekken dienen niet alleen om de prestaties van medewerkers te evalueren, maar ook om hun persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en een positieve werkomgeving te bevorderen. Dit artikel biedt een overzicht van de procedures en belangrijke aspecten van deze gesprekken, gebaseerd op beschikbare richtlijnen en aanbevelingen.

Voorbereiding en Doelstellingen

De voorbereiding op zowel het functionerings- als het beoordelingsgesprek is cruciaal voor een succesvol verloop. Voor het functioneringsgesprek stuurt de direct leidinggevende twee weken van tevoren een formulier naar de medewerker. Op dit formulier vult de leidinggevende reeds de relevante competenties en gewenste ontwikkelstappen in, gebaseerd op het competentieprofiel en de resultaatafspraken die voortvloeien uit het afdelingsplan. Zowel de leidinggevende als de medewerker vullen het formulier onafhankelijk van elkaar in, waardoor er een basis is voor een open discussie tijdens het gesprek.

Het doel van het functioneringsgesprek is het bespreken van de ingevulde formulieren, het identificeren van afspraken per competentie en het evalueren van de resultaatafspraken uit het afdelingsplan. Dit gesprek vormt de basis voor het opstellen van een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP).

Het Functioneringsgesprek in de Praktijk

Tijdens het functioneringsgesprek worden de twee ingevulde formulieren besproken. Bij elke competentie wordt nagegaan of er een vervolgafspraak nodig is. De resultaatafspraken, afgeleid van het afdelingsplan, worden eveneens besproken. Na afronding van het gesprek wordt het formulier door zowel de leidinggevende als de medewerker ondertekend ter bevestiging. De medewerker ontvangt een afschrift, terwijl de leidinggevende zorg draagt voor de vertrouwelijke archivering van het origineel.

Indien er geen overeenstemming kan worden bereikt over de afspraken, zal binnen twee weken een extra gesprek plaatsvinden met de medewerker, de leidinggevende en de naasthogere leidinggevende. Deze laatste hoort beide partijen en stelt, indien nodig, de afspraken vast.

Het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP)

Na het functioneringsgesprek stelt de medewerker binnen een maand een Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP) op. Dit plan bevat de afspraken uit het functioneringsgesprek en beschrijft de activiteiten die de medewerker zal ondernemen om zijn of haar kennis en vaardigheden te verbeteren. Het POP is een dynamisch document dat bij elk volgend functioneringsgesprek wordt aangepast en niet in het personeelsdossier wordt opgenomen, maar bewaard wordt door de leidinggevende en de medewerker.

Het Beoordelingsgesprek: Evaluatie en Vervolgstappen

De cyclus wordt afgesloten met een beoordelingsgesprek, dat primair gericht is op de evaluatie van de voorafgaande periode. De leidinggevende beoordeelt of de afgesproken resultaten zijn behaald. Dit gesprek vindt doorgaans één keer per jaar plaats in het vierde kwartaal, maar kan vaker worden gehouden of op een ander moment plaatsvinden in geval van een rechtspositioneel besluit, zoals een bevordering of een vaste aanstelling.

Voor het beoordelingsgesprek wordt een nieuw beoordelingsformulier gebruikt. De beoordelaar legt de beoordeling vooraf ter toetsing voor aan de naasthogere leidinggevende, die akkoord geeft. Deze toetsing vervalt in het geval van een beoordeling van een lid van het managementteam.

De Rol van de Leidinggevende: Ondersteuning en Ontwikkeling

De leidinggevende speelt een cruciale rol in het stimuleren van de ontwikkeling van de medewerker. Het is belangrijk om zich in te leven in de pedagogisch professional en te begrijpen hoe deze denkt en wat belangrijk vindt. Het vermijden van oordelen en een autoritaire houding is essentieel om een positieve en constructieve dialoog te bevorderen. Een goede voorbereiding en het gebruik van de juiste taal zijn eveneens van belang om onduidelijkheid te voorkomen.

Een concreet voorbeeld van ondersteuning is het helpen van de medewerker bij het identificeren van concrete stappen om een probleem aan te pakken. Als een medewerker bijvoorbeeld aangeeft dat de kring niet goed loopt omdat hij of zij onvoldoende kinderliedjes uit het hoofd kent, kan de leidinggevende suggesties doen, zoals het leren van liedjes via YouTube.

Welbevinden en Extra Ondersteuningsbehoefte

Naast de formele gesprekken is het belangrijk om aandacht te besteden aan het welbevinden en de betrokkenheid van het kind. Een laag welbevinden en betrokkenheid kunnen de ontwikkeling van een kind negatief beïnvloeden. Indien een kind extra ondersteuning behoeft, is het essentieel om vanaf het intakegesprek samen met de ouders te werken aan hetzelfde doel: optimaal welbevinden en ontwikkelingsmogelijkheden voor het kind.

De mentor bespreekt zorgen over een kind altijd met de ouders en bekijkt samen hoe de situatie kan worden verbeterd. De interne zorgcoördinator kan in de groep observeren en de pedagogisch medewerkers ondersteunen bij het opstellen en uitvoeren van een plan van aanpak.

Mediaopvoeding en Signaleren

Een belangrijk aspect van de ontwikkeling van kinderen is mediaopvoeding. Pedagogisch medewerkers kunnen een bijdrage leveren door kinderen mediawijs te maken en ouders te informeren over het aanbod van organisaties op het gebied van mediaopvoeding. Het is belangrijk om een bewust voorbeeld te geven door het beperkt inzetten van tablets en het stimuleren van activiteiten die de ontwikkeling van kinderen bevorderen.

Het Goede Gesprek: Regie en Gelijkwaardigheid

Het initiatief "Het Goede Gesprek" benadrukt het belang van een gelijkwaardig gesprek tussen medewerker en leidinggevende, waarin de medewerker regie heeft over zijn of haar werk en loopbaan. Dit gesprek moet veilig, open, zonder oordelen en positief zijn. Het is een moment om te bespreken hoe de medewerker zich wil ontwikkelen, of de balans tussen werk en privé goed is en of er behoefte is aan meer of minder werkuren.

Conclusie

Functionerings- en beoordelingsgesprekken zijn van groot belang voor de ontwikkeling van medewerkers en de kwaliteit van de kinderopvang. Een goede voorbereiding, een open en constructieve dialoog en een focus op het welbevinden van zowel medewerkers als kinderen zijn essentieel voor een succesvol verloop. Door de richtlijnen en aanbevelingen uit dit artikel te volgen, kunnen kinderopvangorganisaties een positieve en stimulerende werkomgeving creëren waarin medewerkers zich optimaal kunnen ontwikkelen en kinderen de best mogelijke zorg en ondersteuning ontvangen.

Bronnen

  1. Functioneringsgesprek procedure
  2. Ontwikkeling van het kind
  3. Procedure functionerings- en beoordelingsgesprek
  4. Motiverend ontwikkelgesprek voeren
  5. Mediaopvoeding
  6. Het Goede Gesprek

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven