Kinderopvang: Financiering en Vergoedingen voor Ouders
september 7, 2025
De veiligheid van kinderen in de kinderopvang is van groot belang. Om dit te waarborgen, is de wettelijke verplichting van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor alle werkenden in de kinderopvang ingevoerd. Naast de VOG is het Personenregister Kinderopvang (PRK) in het leven geroepen om continue screening mogelijk te maken. Dit artikel geeft een overzicht van de procedures en vereisten rondom de VOG en het PRK, gebaseerd op beschikbare informatie.
De wet Kinderopvang schrijft voor dat alle personen die werkzaam zijn in de kinderopvang een VOG moeten bezitten. Dit geldt voor personen met een arbeidsovereenkomst of een andere overeenkomst die werkzaam zijn tijdens opvanguren. De VOG toont aan dat een persoon geen strafbare feiten heeft gepleegd die niet verenigbaar zijn met het werken met kinderen. Na het verkrijgen van een VOG, worden professionals gekoppeld aan een kinderopvangorganisatie of gastouderbureau in het PRK. De Justitiële Informatiedienst (Justis) voert vervolgens een continue screening uit, waarbij dagelijks wordt gecontroleerd op nieuwe strafbare feiten.
Deze continue screening is een belangrijke stap in het verhogen van de veiligheid binnen de kinderopvang. Door dagelijks te controleren, kan snel worden gereageerd op eventuele nieuwe strafrechtelijke gegevens van medewerkers.
De inschrijfpflicht in het PRK geldt voor een breed scala aan personen die werkzaam zijn in de kinderopvang. Dit omvat:
Het is belangrijk te benadrukken dat ook personen die regelmatig aanwezig zijn in de kinderopvang, bijvoorbeeld schoonmakers of buurvrouwen die wekelijks op bezoek komen tijdens opvanguren, zich mogelijk moeten inschrijven. Als regel geldt dat men minstens één keer in de drie maanden een half uur tijdens opvanguren op locatie aanwezig moet zijn. Ouders die hun kinderen komen halen en brengen vallen hier niet onder.
De inschrijving in het PRK verloopt online via DigiD. Voor de inschrijving is een geldige VOG vereist, die niet ouder mag zijn dan twee maanden. De VOG moet het screeningsprofiel 84 (zorgdragen voor minderjarigen) of 86 (werkzaam in de kinderopvang) bevatten. Na het invullen van de benodigde gegevens en het betalen van eenmalige kosten van €12,- via iDEAL, kan men in het register zoeken naar de betreffende kinderopvangorganisatie en een koppelverzoek versturen.
De kinderopvangorganisatie of het gastouderbureau moet vervolgens de koppeling goedkeuren. Voor eigenaren van eenmanszaken geldt dat zij de koppeling zelf moeten uitvoeren.
Er zijn wijzigingen doorgevoerd in de wetgeving met betrekking tot de VOG en het PRK. De bepaling dat een geldige VOG overgelegd moet worden voordat de werkzaamheden aanvangen, is geschrapt. In plaats daarvan mogen personen hun werkzaamheden aanvatten nadat de betaling voor de VOG heeft plaatsgevonden en de koppeling in het PRK is gelegd. De koppeling kan pas worden gelegd nadat Justis de VOG op juistheid en actualiteit heeft geverifieerd.
De houder van een kindercentrum, gastouderbureau of peuterspeelzaal is verantwoordelijk voor het verifiëren dat (nieuwe) medewerkers in het PRK staan ingeschreven en het koppelen van deze medewerkers aan de onderneming. De gegevens van de kinderopvanginstellingen worden automatisch uit het Landelijk Register Kinderopvang en Pedagogische Kwaliteit (LRKP) opgenomen in het PRK. De houder logt in met behulp van een systeem voor digitale identificatie en authenticatie, zoals eHerkenning.
De continue screening door Justis is cruciaal voor het tijdig signaleren van eventuele nieuwe strafrechtelijke gegevens van medewerkers. Wanneer er een signaal wordt afgegeven, wordt dit door de beheerder van het PRK doorgestuurd naar de juiste toezichthouder. De toezichthouder benadert vervolgens de betreffende houder van de kinderopvanginstelling.
Een belangrijk voordeel van het PRK is dat medewerkers geen nieuwe VOG hoeven aan te vragen wanneer zij binnen de kinderopvang van functie veranderen of naar een andere locatie verhuizen. De nieuwe werkgever moet de medewerker wel opnieuw koppelen aan de nieuwe organisatie. De oude werkgever dient de koppeling met de oude organisatie uit het PRK te verwijderen.
Kinderopvanghouders hoeven geen papieren VOG van geregistreerde medewerkers te bewaren in hun administratie. Dit vereenvoudigt de administratieve lasten.
In een eerdere fase van de implementatie van het PRK bleek dat bepaalde groepen medewerkers buiten beeld waren gebleven, omdat zij niet in loondienst waren of niet terug te vinden waren in de polisadministratie van het UWV. Voor deze groep (circa 35.000 personen) gold de verplichting om iedere twee jaar een nieuwe VOG aan te vragen. De verdere verbetering van het systeem van continue screening en het betrekken van deze ontbrekende groep medewerkers is een voortdurend proces.
De VOG en het PRK vormen een belangrijk onderdeel van de inspanningen om de veiligheid van kinderen in de kinderopvang te waarborgen. Door de wettelijke verplichting van een VOG en de continue screening via het PRK, wordt een extra controlelaag toegevoegd. Het is essentieel dat alle betrokkenen, zowel professionals in de kinderopvang als ouders, op de hoogte zijn van de procedures en vereisten rondom de VOG en het PRK. De continue verbetering van het systeem en de aandacht voor de ontbrekende groepen medewerkers zijn van belang om de effectiviteit van de veiligheidsmaatregelen te maximaliseren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet