logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Verschillende Pedagogische Visies in de Kinderopvang: Een Overzicht

De keuze van een kinderopvang is een belangrijke beslissing voor ouders. Verschillende kinderdagverblijven hanteren uiteenlopende pedagogische visies en beleid. Het is wenselijk dat de visie van de opvang aansluit bij de opvoedingsidealen van de ouders. Dit artikel beschrijft een aantal gangbare pedagogische visies binnen de kinderopvang, gebaseerd op beschikbare informatie.

Het Belang van een Pedagogische Visie

Een pedagogische visie vormt de basis voor de manier waarop kinderen worden begeleid in hun ontwikkeling. Het beïnvloedt de inrichting van de omgeving, de activiteiten die worden aangeboden en de interactie tussen de pedagogisch medewerkers en de kinderen. Het is essentieel voor ouders om zich te oriënteren op deze visies om een passende opvang te kiezen. Verschillende visies gaan uit van de natuurlijke leergierigheid en nieuwsgierigheid van kinderen, maar benaderen dit op verschillende manieren.

Emmi Pikler: Zelfstandigheid en Eigen Tempo

De visie van Emmi Pikler, een kinderarts en pedagoog, benadrukt het belang van zelfstandigheid en eigen initiatief. Pikler was van mening dat kinderen zich het beste ontwikkelen wanneer ze in hun eigen tempo de wereld kunnen ontdekken. De drie pijlers van deze visie zijn bewegen, spelen en verzorgen. Een goede hechting tussen het kind en de verzorger is hierbij cruciaal, omdat een kind zich pas veilig genoeg voelt om zelfstandig te leren en spelen als er een vertrouwensband is. Pikler observeerde kinderen in een kindertehuis in Boedapest en baseerde haar bevindingen op deze observaties. Het Pikler-verdrag, opgesteld in 2014, legt de rechten van kinderen in de kinderopvang vast.

Reggio Emilia: Stimuleren van Talenten en Interesses

De Reggio Emilia-benadering, ontwikkeld door Loris Malaguzzi, richt zich op de ontwikkeling van kinderen tot zes jaar. Net als bij Pikler wordt ervan uitgegaan dat kinderen met eigen interesses en talenten geboren worden. Het verschil is dat deze talenten en interesses bij Reggio Emilia actief worden gestimuleerd. Kinderen worden gezien als individuen met ‘100 talen’ – 100 manieren van denken, spelen en communiceren. Deze visie wordt vaak gecombineerd met de visie van Pikler.

Steiner Pedagogie: Spiritualiteit en Natuur

De Steinerpedagogie legt een grote nadruk op spiritualiteit, duurzaamheid, de natuur en natuurlijke materialen. De ruimtes en materialen in een Steiner-kinderdagverblijf zijn vaak neutraal van kleur en gemaakt van natuurlijke materialen, om kinderen meer in contact te brengen met de natuur. Een kenmerk van deze opvang is vaak het werken met verticale groepen (0-4 jaar), om de vertrouwensband met de pedagogisch medewerker te versterken en de gehele ontwikkeling van het kind te kunnen volgen.

Montessori: Praktische Leermiddelen en Zelfstandigheid

Maria Montessori, een arts en pedagoog, was evenals Pikler en Malaguzzi van mening dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn en de wereld op eigen initiatief willen ontdekken. In Montessori-kinderdagverblijven worden kinderen gestimuleerd om zelfstandig te zijn. De leermiddelen zijn vaak praktisch van aard en gericht op het dagelijks leven, zoals schoonmaken, aankleden, de tafel dekken, koken en tuinieren. Dit bevordert het zelfvertrouwen en de zelfstandigheid van het kind.

Andere Pedagogische Stromingen

Naast de bovengenoemde visies zijn er nog andere pedagogische stromingen die in de kinderopvang worden toegepast.

Dalton

Het Daltononderwijs, ontwikkeld door Helen Parkhurst, is gebaseerd op vrijheid in gebondenheid, zelfwerkzaamheid en samenwerking. Kinderen krijgen keuzevrijheid uit een beperkte lijst met mogelijkheden en werken zelfstandig aan taken die zijn aangepast aan hun niveau. Samenwerking is belangrijk, waarbij kinderen van elkaar leren en elkaar helpen. Kenmerken van een Dalton-kinderdagverblijf zijn onder andere medewerkers die van elkaar en van de kinderen leren, dagkleuren, een kiesbord met activiteiten en verticale groepen.

Freinet

Célestin Freinet vond het belangrijk om te werken vanuit de belevings- en ervaringswereld van kinderen. De pedagogisch medewerker begeleidt het kind bij zijn onderzoeksdrang en experimenten. In een Freinet-kinderdagverblijf kan een kind zelf kiezen waarmee het wil spelen.

Voeding en Ontwikkeling

Een gezonde voeding speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen. Het is belangrijk om vroeg te beginnen met natuurlijke, verse en gevarieerde voeding, omdat smaakvoorkeuren en eetgewoonten al op jonge leeftijd worden ontwikkeld. Kinderen eten op vaste momenten aan een mooi gedekte tafel en krijgen gezonde snacks. Tijdens het eten wordt de tijd genomen en wordt er geluisterd naar elkaars ontdekkingen. Om de zelfstandigheid te stimuleren, worden kinderen zoveel mogelijk zelf laten eten.

De Omgeving als Stimulus

Een rijke omgeving met diverse speelruimtes, ateliers en natuurlijke speelmaterialen biedt kinderen de mogelijkheid om op onderzoek te gaan en hun talenten te ontdekken. Zo komen kinderen in aanraking met verschillende ‘talen’, zoals muziek, dans, kunst, voeding, licht en donker, natuur en wetenschap, en sport.

Conclusie

Er bestaan verschillende pedagogische visies binnen de kinderopvang, elk met hun eigen uitgangspunten en methoden. De visie van Emmi Pikler benadrukt zelfstandigheid en eigen tempo, terwijl Reggio Emilia de stimulatie van talenten en interesses centraal stelt. De Steinerpedagogie richt zich op spiritualiteit en natuur, en Montessori op praktische leermiddelen en zelfstandigheid. Andere stromingen, zoals Dalton en Freinet, bieden eveneens specifieke benaderingen. Het is belangrijk voor ouders om zich te oriënteren op deze visies en een opvang te kiezen die aansluit bij hun opvoedingsidealen. Een gezonde voeding en een stimulerende omgeving dragen bij aan de optimale ontwikkeling van het kind.

Bronnen

  1. Picklez.nl
  2. Zo Kinderopvang
  3. KION
  4. 24Baby.nl
  5. Wijzienjou.nl
  6. InfoNu.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven