logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Tegemoetkoming Kosten Kinderopvang: Recht op Ondersteuning voor Ouders

De Wet kinderopvang heeft als doel ouders of verzorgers te ondersteunen bij het combineren van werk en zorg. Deze wetgeving maakt het mogelijk voor bepaalde doelgroepen om een tegemoetkoming te ontvangen van de gemeente voor een deel van de kosten die zij maken voor kinderopvang. Deze tegemoetkoming, ook wel ‘tegemoetkoming kosten kinderopvang (gemeente)’ genoemd, is een vorm van subsidie die bedoeld is om de financiële lasten van kinderopvang te verlichten. De verordening omtrent deze tegemoetkoming is in 2005 voor het eerst opgesteld en is sindsdien herzien om de regelgeving te verbeteren en aan te passen aan veranderende inzichten.

Wettelijke Doelgroepen en Recht op Tegemoetkoming

Er zijn drie specifieke doelgroepen die in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Dit zijn de wettelijke doelgroep, personen met een sociaal-medische indicatie, en mantelzorgers. Alleen deze omschreven groepen hebben recht op de tegemoetkoming; aanvragers die niet onder een van deze categorieën vallen, hebben geen recht op financiële ondersteuning.

De wetgeving stelt dat de hoogte van de tegemoetkoming voor de wettelijke doelgroep is vastgelegd in de Wet Kinderopvang. Voor aanvragers met een sociaal-medische indicatie of mantelzorgers bedraagt de tegemoetkoming 94% van de kosten, waarbij de ouder een eigen bijdrage van 6% betaalt.

Mantelzorg en Kinderopvang

De positie van mantelzorgers in de context van kinderopvang is expliciet benoemd en vastgelegd in de verordening. Dit is gedaan om te beginnen met het verstrekken van de tegemoetkoming aan deze groep vanaf 2009. Een mantelzorger wordt gedefinieerd als een ouder die langdurig en onbetaald zorgt voor een chronisch zieke, gehandicapte of hulpbehoevende partner, ouder, kind of ander familielid, waarbij de zorgverlening rechtstreeks voortvloeit uit de sociale relatie. Deze zorg omvat meer dan 8 uur per week en duurt langer dan 3 maanden, en omvat niet de alledaagse zorg.

Sociaal Medische Indicatie en Omvang van de Kinderopvang

Voor de doelgroepen met een sociaal-medische indicatie en mantelzorgers wordt de omvang van de kinderopvang bepaald door het aantal uren dat de ouder zelf opgeeft. De ouder betaalt een eigen bijdrage van 6% en zal deze bijdrage meewegen bij de vraag naar kinderopvang. Dit betekent dat de noodzaak voor de omvang van de kinderopvang is vastgesteld op basis van de eigen bijdrage van de ouder.

Procedure voor Aanvraag en Verstrekking

Een aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang moet worden ingediend bij het college. De aanvraag moet de volgende gegevens bevatten: de naam, het adres en het burgerservicenummer van de ouder. Indien de aanvraag niet volledig is, wordt de aanvrager de gelegenheid geboden om de gegevens aan te vullen binnen een bepaalde termijn, conform de Algemene wet bestuursrecht. Indien de aanvrager de gegevens wederom niet tijdig indient, kan de aanvraag buiten behandeling worden gesteld.

De subsidieverstrekking vindt plaats in de vorm van maandelijkse voorschotten. Het totale bedrag van de tegemoetkoming wordt verdeeld over twaalf gelijke delen, tenzij de aanvraag betrekking heeft op een kortere periode dan een volledig kalenderjaar. De gemeente betaalt de tegemoetkoming uit aan de ouder, die vervolgens de betaling, indien gewenst, kan machtigen aan het kindercentrum of gastouderbureau. Deze machtiging verandert echter niets aan de juridische relatie tussen de gemeente en de ouder; de betaling blijft een tegemoetkoming van de gemeente aan de ouder.

Toezicht op de Kwaliteit van Kinderopvang

De kwaliteit van kinderopvang wordt bewaakt door gemeenten, die hiervoor de GGD’en inschakelen. Toezichthouders van de GGD zien toe op het naleven van de kwaliteitseisen, die erop gericht zijn dat kinderen volop de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en veilig en gezond op te groeien. Er zijn verschillende vormen van kinderopvang, waaronder kinderdagverblijven, gastouderbureaus, gastouderopvang en buitenschoolse opvang, die allemaal worden getoetst op deze kwaliteitseisen. Ook Voorschoolse Educatie (VE) op kinderdagverblijven valt onder dit toezicht.

Flexibilisering van de Inspectieactiviteit

Sinds 1 januari 2022 kunnen GGD’en in overleg met gemeenten de reguliere inspecties op de kinderopvang ingrijpend veranderen. Deze verandering, bekend als de Flexibilisering van de Inspectieactiviteit, zorgt voor meer flexibiliteit in het toezicht en minder verplichte en vaste sets aan onderwerpen. Het doel hiervan is om risicogestuurd te werken en te voorkomen dat mensen te veel worden belast. Toezichthouders richten hun aandacht op voorzieningen of situaties die die aandacht het meest nodig hebben.

De komende twee jaar is een overgangsperiode waarin GGD’en en gemeenten gezamenlijk bepalen welke onderwerpen aan bod komen tijdens de inspecties. De geselecteerde onderzoekitems kunnen variëren per kinderopvanglocatie, gemeente, GGD en jaar. De omvang van het toezicht blijft echter gelijk en de kwaliteitseisen zelf blijven ongewijzigd. Deze periode wordt gebruikt om te monitoren en te evalueren, waarna de minister van SZW kan besluiten om de flexibilisering definitief in te voeren.

Openbaarheid van Inspectierapporten

Alle inspectierapporten van de GGD, inclusief de beoordeling van de kwaliteit van de kinderopvang, zijn openbaar en staan in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). In dit register staat ook per kinderopvanglocatie een samenvatting van de inspectieresultaten, zodat ouders een weloverwogen keuze kunnen maken voor de opvang van hun kind.

Conclusie

De Wet kinderopvang biedt een belangrijke ondersteuning aan ouders bij het combineren van werk en zorg. De tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang is een waardevolle voorziening voor specifieke doelgroepen, waaronder de wettelijke doelgroep, personen met een sociaal-medische indicatie en mantelzorgers. De procedure voor aanvraag en verstrekking is vastgelegd en de kwaliteit van de kinderopvang wordt bewaakt door gemeenten en GGD’en. De flexibilisering van de inspectieactiviteit is een recente ontwikkeling die tot doel heeft het toezicht effectiever en efficiënter te maken, met behoud van de kwaliteitseisen.

Bronnen

  1. Wet Kinderopvang en Verordening
  2. Uitvoeringsnotitie Wet Kinderopvang
  3. Toezicht Kinderopvang GGD GHOR

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven