logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Ondersteuning voor Kinderopvangkosten: Een Overzicht voor Ouders en Verzorgers

De kosten van kinderopvang kunnen een aanzienlijke financiële last vormen voor gezinnen. Verschillende vormen van ondersteuning zijn beschikbaar om deze kosten te verlichten, afhankelijk van de individuele omstandigheden. Dit artikel biedt een overzicht van de mogelijkheden, gebaseerd op beschikbare regelingen en voorwaarden.

Kinderopvangtoeslag en Alternatieven

Voor veel gezinnen is de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst de primaire vorm van financiële ondersteuning. Deze toeslag dekt een deel van de kosten voor kinderopvang. De voorwaarden voor het ontvangen van deze toeslag zijn vastgelegd door de rijksoverheid en kunnen variëren. Het is belangrijk om te controleren of men aan deze voorwaarden voldoet om in aanmerking te komen.

Echter, niet alle gezinnen komen in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag. Voor gezinnen die geen recht hebben op deze toeslag, maar wel kinderopvang nodig hebben, kunnen er andere mogelijkheden bestaan.

Gemeentelijke Ondersteuning: De Sociaal Medische Indicatie (SMI)

Gemeenten kunnen een vergoeding bieden voor kinderopvang via de Sociaal Medische Indicatie (SMI). Deze indicatie is bedoeld voor gezinnen die tijdelijk hulp nodig hebben bij de kosten van kinderopvang. De SMI wordt verstrekt aan gezinnen die, ondanks het ontbreken van recht op kinderopvangtoeslag, toch kinderopvang nodig hebben. Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn wanneer een kind of de ouder een sociaal-medische indicatie heeft.

Voorwaarden voor Gemeentelijke Tegemoetkoming

De voorwaarden voor het ontvangen van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via de gemeente zijn specifiek en variëren per gemeente. In Capelle aan den IJssel, bijvoorbeeld, wordt de tegemoetkoming alleen verleend aan de doelgroepen die ook in aanmerking komen voor de Wet Kinderopvang. Deze doelgroepen omvatten:

  • Personen met een uitkering op basis van de Wet werk en bijstand (WWB), de Wet Inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet Inkomensvoorzieningen oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) of de Algemene nabestaandenwet (Anw), die deelnemen aan een re-integratietraject.
  • Personen onder de 18 jaar die scholing of een opleiding volgen en algemene bijstand ontvangen of kunnen ontvangen op basis van de Wet werk en bijstand.
  • Personen die zijn ingeschreven bij een school of instelling als bedoeld in de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten of de Wet studiefinanciering 2000.

De vergoeding is uitsluitend van toepassing op de kosten van kinderopvang die noodzakelijk zijn in verband met scholing, studie of een re-integratietraject. Reistijd tussen de kinderopvanglocatie en de school of het re-integratiebedrijf kan hierbij worden meegerekend.

Hoogte van de Tegemoetkoming

De hoogte van de tegemoetkoming is afhankelijk van de eigen bijdrage, maar bedraagt maximaal 5% van de totale kosten van de kinderopvang. Bij de berekening van de kosten wordt rekening gehouden met de maximale uurprijs zoals vastgelegd in het Besluit Kinderopvang.

Duur en Ingangsdatum van de Tegemoetkoming

De tegemoetkoming wordt verleend gedurende de periode dat het kind gebruik maakt van de kinderopvang. In sommige gevallen kan de tegemoetkoming worden verleend met terugwerkende kracht, tot maximaal zes maanden terug, mits er een goede reden is voor de late aanvraag.

Voor personen die een uitkering ontvangen en regulier werk aanvaarden, kan het recht op tegemoetkoming worden verlengd tot en met de derde maand na beëindiging van de uitkering. De tegemoetkoming is in ieder geval geldig tot en met 31 december van het jaar waarin deze is toegekend. De tegemoetkoming wordt maandelijks als voorschot uitbetaald en de ingangsdatum kan maximaal drie maanden vóór de datum van aanvraag liggen.

Aanvullende Voorwaarden en Terugvordering

Het is belangrijk om te weten dat de gemeente de verstrekte bijdrage kan terugvorderen als er onjuiste informatie is verstrekt, bewijsstukken ontbreken, of als de kosten niet daadwerkelijk zijn gemaakt. De terugvordering vindt plaats nadat de eerder toegekende bijdrage is ingetrokken. Bij de terugvordering wordt rekening gehouden met de ernst van de situatie, de mate van verwijtbaarheid en de persoonlijke omstandigheden van de aanvrager.

Inkomenstoets voor Bijzondere Bijstand

Ouders met een inkomen tot 115% van het van toepassing zijnde sociaal minimum inkomen kunnen mogelijk aanspraak maken op bijzondere bijstand voor de kosten van kinderopvang, zoals beschreven in de beleidsregels Tegemoetkoming kinderopvang.

Regeling Sociaal-Medische Indicatie

De Regeling tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie bevat bepalingen over de aanvraag, verlening, vaststelling en inlichtingenplicht, die zijn overgenomen uit de Verordening Wet kinderopvang. Daarnaast zijn nieuwe bepalingen opgenomen over onderwerpen die in de Verordening niet of onvoldoende waren geregeld.

Situatie van Gezinnen zonder Kinderopvangtoeslag

Een gezin kan kinderopvang nodig hebben vanwege sociaal-medische redenen, maar geen recht hebben op kinderopvangtoeslag omdat de ouder(s) niet werken. In deze situatie kan het gezin mogelijk toch in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang via de gemeente.

Belang van Correcte Informatie

Het is essentieel om correcte informatie te verstrekken bij de aanvraag van een tegemoetkoming. Het niet overleggen van bewijsstukken of het verstrekken van onjuiste informatie kan leiden tot intrekking van de bijdrage en terugvordering van reeds verstrekte bedragen.

Conclusie

Er zijn verschillende mogelijkheden voor financiële ondersteuning van kinderopvangkosten, afhankelijk van de individuele situatie. De kinderopvangtoeslag is de meest voorkomende vorm van ondersteuning, maar gemeenten bieden ook mogelijkheden via de Sociaal Medische Indicatie voor gezinnen die geen recht hebben op de toeslag. Het is belangrijk om de voorwaarden en procedures zorgvuldig te bestuderen en tijdig een aanvraag in te dienen. Het correct verstrekken van informatie is cruciaal voor een succesvolle aanvraag.

Bronnen

  1. Gemeente Land van Cuijk
  2. Lokaleregelgeving.overheid.nl
  3. Officiele-overheidspublicaties.nl
  4. Lokaleregelgeving.overheid.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven