logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Financiering en Uitbetaling van Kinderopvang: Een Overzicht voor Ouders en Opvangorganisaties

De financiering van kinderopvang is een complex systeem waarbij verschillende partijen betrokken zijn: de Rijksoverheid, ouders, werkgevers en de gemeente. Recentelijk zijn er wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop de kinderopvangtoeslag wordt verstrekt, met als doel de kosten voor werkende ouders te verlagen en de administratieve lasten te verminderen. Dit artikel geeft een overzicht van de huidige regelingen en de wijze waarop de uitbetaling van kinderopvang plaatsvindt.

Verdeling van de Financieringslasten

De financiering van kinderopvang is verdeeld over drie partijen. De Rijksoverheid, via de Belastingdienst, biedt een inkomensafhankelijke tegemoetkoming. Werkgevers dragen bij, en in bepaalde gevallen, zoals bij doelgroepen die vallen onder de Wet kinderopvang, neemt de gemeente een deel van de financiering op zich.

Gemeentelijke Bijdrage aan de Kinderopvangkosten

De gemeente kan een bijdrage leveren aan de kinderopvangkosten. Deze bijdrage bedraagt 1/6e deel van de totale kosten voor gezinnen die in aanmerking komen. Indien beide ouders tot de wettelijke doelgroep behoren, wordt de gemeentelijke bijdrage verdubbeld tot 2/6e deel van de kosten.

De Rol van de Wet Kinderopvang

De Wet kinderopvang, ingegaan op 1 januari 2005, heeft als doel het voor ouders en verzorgers gemakkelijker te maken om werk en zorg te combineren. De wet maakt het mogelijk voor een aantal specifieke doelgroepen om een beroep te doen op de gemeente voor een financiële bijdrage in de kosten van kinderopvang. Deze bijdrage wordt aangeduid als de ‘tegemoetkoming kosten kinderopvang (gemeente)’.

Tegemoetkoming Kosten Kinderopvang (Gemeente): Een Subsidie

De tegemoetkoming door de gemeente is een vorm van subsidie, zoals gedefinieerd in de Algemene wet bestuursrecht (Awb). Dit betekent dat er specifieke regels gelden voor de verlening, voorschotverlening en vaststelling van deze tegemoetkoming. De gemeentelijke verordening Wet kinderopvang, de Wet kinderopvang zelf, en de Awb zijn van toepassing op de verstrekking van deze tegemoetkomingen.

Maandelijkse Voorschotten en Uitbetaling

De tegemoetkoming wordt doorgaans uitbetaald in maandelijkse voorschotten. Dit heeft als voordeel dat de omvang van eventuele onverschuldigde betalingen die de gemeente van de ouders moet terugvorderen, beperkt blijft. De gemeente betaalt de tegemoetkoming rechtstreeks aan de ouder uit.

Machtiging tot Directe Betaling aan de Opvangorganisatie

Ouders hebben de mogelijkheid om de gemeente te machtigen om de betalingen rechtstreeks aan het kindercentrum of gastouderbureau te doen. Deze machtiging verandert echter niets aan de juridische relatie tussen de gemeente en de ouder; de betaling blijft een tegemoetkoming van de gemeente aan de ouder, ook al wordt het bedrag op de rekening van de opvangorganisatie gestort.

Administratieve Veranderingen en Verantwoordelijkheden

Recentelijk zijn er veranderingen doorgevoerd in de administratieve processen rondom de kinderopvangtoeslag. Ouders sluiten een contract af met een kinderopvangorganisatie, die vervolgens de vergoeding aanvraagt bij de uitvoeringsorganisatie. De vergoeding wordt direct aan de kinderopvangorganisaties betaald, waardoor zij verantwoordelijk zijn voor het doorgeven van (wijzigingen in) opvanguren en tarieven. Dit verschuift de verantwoordelijkheid van de ouders naar de opvangorganisaties en de overheid.

Controle en Gevolgen van Onjuiste Informatie

De uitvoeringsorganisatie controleert de voorwaarden waaraan de ouder moet voldoen, zoals de arbeidseis. Indien er onjuistheden worden geconstateerd, hebben deze gevolgen voor de toekomst, maar de overheid zal geen geld meer terugvorderen van ouders.

Aanpassingen voor Kinderopvangorganisaties

De financiële en administratieve organisatie van kinderopvangorganisaties moet geschikt zijn voor het nieuwe stelsel, of hieraan aangepast worden. De overheid biedt begeleiding bij deze aanpassingen.

Inkomensafhankelijke Tegemoetkoming van het Rijk

Naast de gemeentelijke bijdrage kunnen ouders een inkomensafhankelijke tegemoetkoming aanvragen bij de Belastingdienst. Het percentage van de vergoeding is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Bij een hoger inkomen is het percentage lager. In sommige gevallen ontvangen ouders van hun werkgevers een bijdrage die lager is dan een derde deel van de kosten. In dat geval kan het Rijk een compensatie bieden, die eveneens afhankelijk is van het inkomen. In eenoudergezinnen wordt een inkomensonafhankelijke compensatie geboden.

Verhoogde Vergoedingen voor bepaalde inkomensgroepen

In 2025 zullen gezinnen met een inkomen tussen ongeveer € 29.400 en € 159.200 een groter deel van de opvangkosten vergoed krijgen. Voor gezinnen met inkomens tot €47.403 wordt het vergoedingspercentage verhoogd naar 96% voor het eerste én tweede kind. Dit is een aanzienlijke verhoging ten opzichte van de eerdere regeling, waarbij alleen de laagste inkomens dit percentage van de kosten vergoed kregen. Ook voor hogere inkomens wordt de vergoeding verhoogd.

Toeslag voor VE- en SMI-Indicaties

Ouders die een VE-indicatie (voorschoolse educatie ter bevordering van de taalvaardigheid) of een sociaal-medische indicatie (SMI) hebben, kunnen in aanmerking komen voor een toeslag van de gemeente. Het is belangrijk om dit aan te geven bij de kinderopvangorganisatie, zodat zij de toeslag kunnen regelen en het netto bedrag aan de ouders kunnen factureren.

Conclusie

De financiering en uitbetaling van kinderopvang is een complex samenspel van verschillende instanties en regelingen. De recente wijzigingen in de administratieve processen en de verhoogde vergoedingen voor bepaalde inkomensgroepen zijn bedoeld om de kinderopvang toegankelijker te maken en de administratieve lasten te verminderen. Het is belangrijk voor ouders om zich goed te informeren over de mogelijkheden en de voorwaarden waaraan zij moeten voldoen om in aanmerking te komen voor de verschillende vormen van financiële ondersteuning.

Bronnen

  1. Hervorming kinderopvangtoeslag
  2. Lokaleregelgeving.overheid.nl
  3. Gemeente Land van Cuijk
  4. SKRS
  5. Lokaleregelgeving.overheid.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven