Het Salaris van een Pedagogisch Medewerker in de Kinderopvang: Een Overzicht
september 6, 2025
De opkomst van tweetalige kinderopvang in Nederland is een recent fenomeen, hoewel er al langer vormen van meertalige opvang bestonden. Tot voor kort was het aanbieden van tweetalige kinderopvang niet structureel wettelijk toegestaan, maar sinds 1 februari 2024 is dit veranderd. Dit artikel beschrijft de huidige stand van zaken rondom tweetalige kinderopvang, de methoden die worden gebruikt, de wettelijke kaders en de resultaten van onderzoek naar de effecten ervan.
Langere tijd was het aanbieden van tweetalige kinderopvang in Nederland beperkt. Er bestond een zogenaamde ‘expat-regel’ die het mogelijk maakte om tweetalige opvang aan te bieden als er een significant aantal kinderen met een andere taalachtergrond aanwezig was. Deze regel fungeerde als een uitzondering op de algemene regelgeving. Recentelijk is de wetgeving aangepast, waardoor tweetalige kinderopvang structureel mogelijk is geworden. Dit initiatief is met name van belang gezien de groeiende behoefte aan meertalige opvang en de positieve effecten die dit kan hebben op de ontwikkeling van kinderen.
Verschillende kinderopvangorganisaties passen uiteenlopende methoden toe om tweetalige opvang te realiseren. Een veelgebruikte methode is de ‘one teacher, one language’ benadering. Deze methode, die ook in thuisomgevingen wordt toegepast, houdt in dat elke pedagogisch medewerker consequent één taal spreekt, bijvoorbeeld de ene medewerker Engels en de andere Nederlands. Deze aanpak is relatief eenvoudig te implementeren, vooral in groepen waar twee pedagogisch medewerkers aanwezig zijn.
Er is onderzoek gedaan naar de effecten van tweetalige kinderopvang op de taalontwikkeling van kinderen. Een onderzoek, in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, heeft gekeken naar de effecten van het leren van een vreemde taal, zoals Engels, op de kinderopvang. Het onderzoek omvatte een reviewstudie van bestaande literatuur en onderzoek naar tweetalige kinderdagverblijven in Nederland. De resultaten suggereren dat kinderen inderdaad een vreemde taal kunnen leren op de kinderopvang, maar dat er geen sprake is van wonderen. Het is belangrijk om realistische verwachtingen te hebben over de mate waarin kinderen een tweede taal beheersen na een periode van tweetalige opvang.
Een specifiek onderzoek betrof 750 kinderen, waarvan ongeveer 600 deelnamen aan tweetalige groepen en 150 aan eentalige (Nederlandstalige) groepen. De eentalige groep diende als controlegroep om de resultaten te vergelijken en te bepalen of de tweetalige opvang daadwerkelijk effect had. De deelname aan het onderzoek was vrijwillig en er was een grote bereidheid van ouders om mee te werken.
Voor pedagogisch medewerkers die deel uitmaken van een tweetalig programma gelden specifieke eisen. Zij moeten minimaal over een B2-taalniveau beschikken in de taal die zij spreken. Dit niveau garandeert dat zij in staat zijn om effectief te communiceren en de kinderen te ondersteunen in hun taalontwikkeling.
Kinderopvangorganisaties die wilden deelnemen aan het experiment moesten aan bepaalde voorwaarden voldoen. Een belangrijke voorwaarde was dat maximaal 50 procent van de tijd Engels mocht worden gesproken. Dit om te waarborgen dat de Nederlandse taalontwikkeling van de kinderen niet in gevaar komt.
Villa Bloom is een voorbeeld van een kinderopvangorganisatie die tweetalige kinderopvang aanbiedt. Zij bieden een veilige, tweetalige en natuurlijke omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. De pedagogisch professionals spreken consequent Engels of Nederlands volgens het ‘one teacher, one language’ principe. Villa Bloom biedt zowel volledig tweetalige kinderdagverblijven als aparte Engels- en Nederlandstalige groepen. Naast kinderdagopvang biedt Villa Bloom ook buitenschoolse opvang (BSO) aan, waar dezelfde principes van tweetaligheid, warme begeleiding, gezond eten en aandacht voor de natuur worden gehanteerd.
De buitenschoolse opvang van Villa Bloom biedt kinderen een plek om te ontspannen na school. Ook hier worden dezelfde ingrediënten gehanteerd als bij de kinderdagopvang: twee talen, warme begeleiding, gezond eten en aandacht voor de natuur. De activiteiten zijn leeftijdsgericht en bedoeld om een veilige en inspirerende omgeving te creëren waarin kinderen zichzelf kunnen zijn.
De Jozefschool in Oudewater heeft een duidelijke visie ontwikkeld op wereldburgerschap, wat in een steeds belangrijkere context staat. De school heeft uitdagingen overwonnen en zet stappen om het burgerschapsonderwijs naar een hoger niveau te tillen. Dit toont aan dat scholen en kinderopvangorganisaties zich bewust zijn van de noodzaak om kinderen voor te bereiden op een globaliserende wereld.
Hoewel tweetalige kinderopvang veel voordelen kan bieden, is het belangrijk om realistische verwachtingen te hebben. De wetenschappelijke literatuur suggereert dat kinderen een vreemde taal kunnen leren, maar dat dit geen garantie is voor vloeiendheid. Het is ook belangrijk om te overwegen of tweetalige opvang geschikt is voor alle kinderen. Sommige kinderen kunnen meer moeite hebben met het leren van een tweede taal dan andere.
Tweetalige kinderopvang is een relatief nieuw fenomeen in Nederland dat steeds populairder wordt. De wettelijke kaders zijn recentelijk aangepast om het aanbieden van tweetalige opvang te faciliteren. Verschillende methoden worden gebruikt om tweetalige opvang te realiseren, waarbij de ‘one teacher, one language’ benadering veel voorkomt. Onderzoek suggereert dat kinderen een vreemde taal kunnen leren op de kinderopvang, maar dat er geen sprake is van wonderen. Het is belangrijk om realistische verwachtingen te hebben en te overwegen of tweetalige opvang geschikt is voor elk kind. Organisaties zoals Villa Bloom bieden een voorbeeld van hoe tweetalige kinderopvang in de praktijk kan worden gebracht, met aandacht voor zowel de taalontwikkeling als de algehele ontwikkeling van het kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet