Toezicht en Juridische Expertise binnen Kinderopvangorganisatie Stichting Kinderopvang Haarlemmermeer
september 6, 2025
De samenwerking tussen kinderopvang en school is cruciaal voor een succesvolle overgang van een kind naar de basisschool en voor de betrokkenheid van ouders bij dit proces. Verschillende factoren spelen een rol in hoe deze samenwerking vormgegeven wordt en hoe ouders hierin betrokken worden. Dit artikel beschrijft de verschillende vormen van samenwerking, aanbevelingen voor verbetering en het belang van een goede relatie met ouders.
De mate van samenwerking tussen kinderopvang en school varieert aanzienlijk. Aan het ene uiterste staat een situatie waarin er geen samenwerking is. In dat geval ligt de verantwoordelijkheid voor het overdragen van kindgegevens volledig bij de ouders. Aan het andere uiterste is er een intensieve samenwerking, waarbij alle kinderen worden overgedragen tijdens een mondeling gesprek tussen ouders, school en kinderopvang. Tijdens dit gesprek beschrijft ieder zijn of haar beeld van het kind. Tussen deze twee uitersten bevinden zich diverse mengvormen.
Onderzoek heeft aangetoond dat de mate van samenwerking tussen kinderopvang en school direct van invloed is op de manier waarop de overdracht wordt vormgegeven en hoe ouders daarbij betrokken worden. Een goede samenwerking tussen de verschillende partijen is dus essentieel voor een soepele overgang.
Ouderbetrokkenheid wordt gezien als een speerpunt in zowel het onderwijs als de kinderopvang. Ouders kennen hun kind het beste en hun ervaringen en ideeën zijn waardevol voor professionals. Het is belangrijk dat professionals naar ouders luisteren en aansluiten bij de behoeften van het kind. Betrokkenheid van ouders kan op verschillende niveaus plaatsvinden, van individuele gesprekken over de ontwikkeling van het kind tot medezeggenschap via oudercommissies.
Ouders zijn ervaringsdeskundigen en hun inbreng wordt zeer op prijs gesteld. Elke vestiging zou een lokale oudercommissie moeten hebben, en er is vaak ook een centrale oudercommissie die de belangen van ouders vertegenwoordigt.
Uit onderzoek blijkt dat veel professionals in de kinderopvang en het onderwijs doordrongen zijn van het belang van samenwerken met ouders. Toch zijn er nog stappen te zetten om de samenwerking te verbeteren. Verschillende aanbevelingen kunnen hierbij helpen:
Er is geen standaardmethode voor het betrekken van ouders bij de overdracht. Het is een kwestie van maatwerk, waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke behoeften en wensen van de ouders en het kind. Een goede contact en een wederzijdse vertrouwensband zijn de basis voor een succesvolle overdracht.
Opvoeden is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders, professionals en andere organisaties. Samenwerking met gemeentes, onderwijs-, zorg-, sport- en cultuurinstellingen is essentieel om kinderen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling. Door elkaars expertise te benutten, kunnen we een breed scala aan diensten en ondersteuning bieden.
Organisaties zoals Skar zijn lid van KINDwijzer, een landelijk netwerk van kinderopvangorganisaties die staan voor hoge kwaliteit. Dit toont het belang van samenwerking en kwaliteitsverbetering in de kinderopvangsector.
Voor kinderen met ontwikkelingsachterstanden, verstandelijke beperkingen en/of gedragsproblemen is een speciale omgeving soms nodig om te leren en zich te ontwikkelen. Organisaties zoals PSW bieden maatwerkondersteuning op verschillende locaties, zoals thuis, op de kinderopvang, op school of in een ontwikkelingsgroep. Het doel is om elk kind zich optimaal te laten ontwikkelen en ouders te versterken en te ontlasten.
Er zijn verschillende tools beschikbaar om de samenwerking tussen professionals en ouders te verbeteren:
Een groeiende trend is de aanstelling van een brugfunctionaris op scholen. Deze professional vormt de brug tussen ouders en leraren, mentoren en leerkrachten. De brugfunctionaris kan helpen om de communicatie te verbeteren, misverstanden te voorkomen en de samenwerking te versterken.
De samenwerking tussen kinderopvang, school en ouders is van groot belang voor een succesvolle overgang van een kind naar de basisschool. Door te investeren in een goede relatie met ouders, de deskundigheid van professionals te vergroten en gebruik te maken van beschikbare tools, kan de samenwerking worden verbeterd en de overgang voor het kind soepeler verlopen. Het is essentieel om te onthouden dat er geen one-size-fits-all oplossing is en dat maatwerk de sleutel is tot succes. Een gezamenlijke verantwoordelijkheid en een open communicatie zijn cruciaal om ervoor te zorgen dat elk kind de best mogelijke start krijgt op de basisschool.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet