Kinderopvang ‘t Herdertje: Een Overzicht van Locaties en Activiteiten
september 6, 2025
De kinderopvangsector kent een breed scala aan functies, waarbij de groepshulp een belangrijke ondersteunende rol vervult. Deze functie is bedoeld voor personen die interesse hebben in het werken met kinderen, maar nog niet beschikken over de kwalificaties van een pedagogisch medewerker. Dit artikel beschrijft de taken, verantwoordelijkheden, en ontwikkelingsmogelijkheden van een groepshulp in de kinderopvang, gebaseerd op beschikbare informatie.
Een groepshulp is een medewerker die ondersteunende taken uitvoert binnen een kinderopvangorganisatie. De functie is gericht op het assisteren van pedagogisch medewerkers, waardoor deze meer tijd kunnen besteden aan de begeleiding en ontwikkeling van de kinderen. De training ‘Ondersteuning in de Kinderopvang’ bereidt individuen voor op deze rol, en vereist een leer-werkplek bij een erkende kinderopvangorganisatie. De training wordt gegeven op taalniveau 1F/2F en duurt 16 weken, met een afsluitend praktijkexamen.
De taken van een groepshulp zijn divers en variëren in overleg met de locatiemanager. Voorbeelden van werkzaamheden zijn het ophalen van kinderen van school, het klaarzetten en opruimen van speel- en leermaterialen, het zorgen voor een schone en veilige omgeving, en het serveren van maaltijden en snacks. Daarnaast kan een groepshulp assisteren bij de was en andere huishoudelijke taken. Onder begeleiding van een pedagogisch medewerker mag de groepshulp licht verzorgende taken uitvoeren, zoals het geven van eten en verschonen van kinderen, en toezicht houden op activiteiten en uitstapjes.
Een belangrijk aspect van de functie is het creëren van een fijne plek voor zowel kinderen als collega’s. De groepshulp draagt bij aan een positieve sfeer en ondersteunt de pedagogisch medewerkers bij het realiseren van de pedagogische basisdoelen in de kinderopvang.
Om de instroom en ontwikkeling van groepshulpen te stimuleren, is er een tijdelijke Subsidieregeling groepshulpen in de kinderopvang gepubliceerd. Het doel is niet per se dat elke groepshulp doorstroomt naar de functie van pedagogisch medewerker, maar om de meerwaarde van de functie te benadrukken en werkdrukverlichting voor pedagogisch medewerkers te bieden. Uit gegevens blijkt dat twee derde van de kinderopvangorganisaties al ervaring heeft met de inzet van groepshulpen en graag verder willen investeren, met name vanwege de werkdrukverlichting.
De subsidieregeling is ook bedoeld voor mensen die vanuit een andere sector de kinderopvang willen instromen. Dit vereist een individueel ontwikkelpad en kan afhankelijk zijn van voorwaarden.
Voor de functie van groepshulp zijn geen specifieke diploma-eisen vastgesteld. Echter, een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) is vereist, aangezien de groepshulp toezicht houdt op kinderen en mogelijk licht verzorgende taken uitvoert. De GGD controleert of alle aanwezigen in de kinderopvang, inclusief groepshulpen en vrijwilligers, in het bezit zijn van een geldige VOG.
Het volgen van mbo-3 certificeringen, zoals ‘Pedagogisch klimaat in de kinderopvang’, ‘Ontwikkeling en spelen stimuleren in de kinderopvang’ en/of ‘Professioneel samenwerken en communiceren in de kinderopvang’, kan een stap zijn richting verdere ontwikkeling, maar maakt iemand niet automatisch een BIO (beroepskracht in opleiding).
Een groepshulp kan na het succesvol afronden van de training doorstromen naar de BBL-opleiding Dienstverlening Helpende Zorg en Welzijn (niveau 2). Indien het taalniveau minimaal 2F is, is doorstroming naar de BBL-opleiding Pedagogisch Medewerker (niveau 3) mogelijk, in overleg met de werkgever en de docent/intaker van MBO College West.
Voor degenen die de stap naar pedagogisch medewerker niet haalbaar achten, kan het zelfstandig worden van gastouder een alternatief zijn. Dit kan worden bereikt door het behalen van een mbo-2 diploma Helpende Zorg en Welzijn. Het is echter belangrijk om te overwegen of zelfstandig ondernemerschap passend is, aangezien dit onzekerheid met zich meebrengt en vaak extra begeleiding vereist.
De arbeidsvoorwaarden voor een groepshulp zijn afhankelijk van de werkgever, maar omvatten doorgaans een salaris conform de cao Kinderopvang, collectieve zorgverzekering, en mogelijkheden voor korting op kinderopvang als men zelf kinderen heeft. Daarnaast kunnen er extra’s zijn, zoals een cadeautje op de Dag van de Pedagogisch Medewerker en met kerst. Het salaris ligt, afhankelijk van werkervaring, tussen de € 1.855,- en € 2.331,- bij een werkweek van 36 uur.
Het is belangrijk om het verschil te begrijpen tussen een groepshulp en een BIO (beroepskracht in opleiding). Een BIO heeft een arbeidsovereenkomst met een kindercentrum en is belast met de verzorging, opvoeding en ontwikkeling van kinderen tijdens de praktijkperiode van de opleiding. De BIO brengt het grootste deel van de tijd door in het kindercentrum en volgt slechts een beperkt aantal uren per week onderwijs.
Kober biedt groepshulpen de mogelijkheid om bij te dragen aan de ontwikkeling van kinderen, te werken in een fijne en professionele omgeving, en te profiteren van ruimte voor groei en ontwikkeling. De functie omvat een contract voor 12-16 uur per week, prettige extra’s, toeslagen en kortingen, en een salaris volgens de cao-kinderopvang in schaal 3.
Voor de functie van groepshulp zijn bepaalde vaardigheden belangrijk. Zo is het van belang dat de kandidaat makkelijk communiceert met kinderen en collega’s, en beschikt over een vmbo werk- en denkniveau. Beschikbaarheid op maandag, dinsdag en donderdag is vaak vereist.
De groepshulp is een essentiële ondersteunende functie binnen de kinderopvang. Door het uitvoeren van diverse taken, zoals het assisteren van pedagogisch medewerkers, het creëren van een veilige omgeving en het serveren van maaltijden, draagt de groepshulp bij aan een positieve leer- en speelomgeving voor kinderen. De functie biedt mogelijkheden voor persoonlijke en professionele ontwikkeling, en kan een springplank zijn naar een carrière als pedagogisch medewerker of gastouder. De subsidieregeling voor groepshulpen stimuleert de instroom en ontwikkeling van deze belangrijke functie binnen de kinderopvangsector.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet