Kinderopvang ‘t Herdertje: Een Overzicht van Locaties en Activiteiten
september 6, 2025
De kosten voor kinderopvang vormen een aanzienlijke financiële last voor veel ouders. Gelukkig biedt de overheid verschillende mogelijkheden om deze kosten te verlichten door middel van fiscale voordelen en toeslagen. Dit artikel geeft een overzicht van de regelingen die van toepassing waren in 2023, inclusief de voorwaarden en maximale bedragen.
Een belangrijke vorm van financiële ondersteuning is de kinderopvangtoeslag. Deze toeslag is bedoeld om de kosten van kinderopvang te compenseren, zodat werken en een gezin combineren betaalbaar blijft. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het inkomen van de ouders, het aantal gewerkte uren van de minst werkende ouder, en het aantal afgenomen opvanguren.
In 2023 zijn de maximale uurprijzen voor de berekening van de toeslag verhoogd. Voor dagopvang (kinderen van 0 tot 4 jaar) bedroeg het maximumuurtarief € 8,97, terwijl voor buitenschoolse opvang (BSO) (kinderen van 4 tot 12 jaar) het tarief € 7,72 was. Gastouderopvang had een maximumuurtarief van € 6,85. Het is belangrijk te benadrukken dat de toeslag wordt berekend over maximaal deze bedragen, ongeacht of de werkelijke kosten hoger zijn.
Naast de maximumuurtarieven is er ook een maximum gesteld aan het aantal uren waarvoor toeslag kan worden ontvangen. Dit maximum is gekoppeld aan het aantal gewerkte uren van de minst werkende ouder en bedraagt maximaal 140% van die uren voor dagopvang.
Voor 2023 zijn er enkele belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de kinderopvangtoeslag. De maximale uurprijzen zijn verhoogd, wat resulteert in een hogere toeslag voor ouders. Voor de laagste inkomens is het maximale toeslagpercentage verhoogd naar 96%, waardoor een groter deel van de kinderopvangkosten vergoed kan worden. Ook is de berekening van het toetsingsinkomen aangepast, wat invloed kan hebben op het recht op toeslag. De controle op de urennorm is aangescherpt, waardoor het nauwkeurig bijhouden en doorgeven van gewerkte uren essentieel is. Tot slot is de terugbetalingsregeling voor ouders die te maken krijgen met een terugvordering van toeslag verruimd.
Naast de kinderopvangtoeslag bestaat er de mogelijkheid om kinderopvangkosten fiscaal af te trekken. Dit is echter een andere regeling dan de toeslag. De toeslag is een directe vergoeding van de kosten, terwijl de fiscale aftrek een vermindering van de te betalen belasting oplevert.
Om in aanmerking te komen voor fiscale aftrek, moeten de opvangkosten zijn gemaakt voor een geregistreerde vorm van kinderopvang, zoals een kinderdagverblijf, BSO of gastouderopvang. Voor particuliere opvang, zoals een oppas aan huis of au pair, geldt doorgaans geen recht op aftrek, tenzij aan specifieke voorwaarden is voldaan en de opvang is geregistreerd bij de gemeente.
In Vlaanderen kan men kiezen tussen een verhoging van de belastingvrije som of het inbrengen van de uitgaven voor de opvang van het kind. Voor het aanslagjaar 2025 (inkomsten 2024) bedraagt de verhoging van de belastingvrije som € 720. Dit is voordelig voor ouders zonder beroepsinkomsten of met lage opvangkosten.
De fiscale aftrekbaarheid verschilt per vorm van kinderopvang. Kosten voor een kinderdagverblijf en BSO zijn over het algemeen aftrekbaar, mits de instelling is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). Gastouderopvang is aftrekbaar als de gastouder is aangesloten bij een geregistreerd gastouderbureau. De kosten voor de gastouder en de bemiddelingskosten van het bureau zijn beide aftrekbaar.
Naast de kinderopvangtoeslag en de fiscale aftrek zijn er nog andere regelingen die ouders met kinderen kunnen ondersteunen. Het kindgebonden budget is een inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de kosten voor de zorg voor kinderen. Om in aanmerking te komen, moet men minderjarige kinderen hebben en onder een bepaalde inkomens- en vermogensgrens zitten.
De inkomensafhankelijke combinatiekorting (IACK) is bedoeld voor ouders die hun baan combineren met de zorg voor jonge kinderen tot 13 jaar. Om voor deze korting in aanmerking te komen, moet men aan diverse voorwaarden voldoen, waaronder een minimuminkomen en, in sommige gevallen, een alleenstaande status.
Om de opvangkosten fiscaal te kunnen aftrekken, is het noodzakelijk om over bewijsstukken te beschikken. Ouders moeten een fiscaal attest aanvragen bij de initiatiefnemers van de kinderopvang. In Vlaanderen is het belangrijk om te weten dat men alle opvangkosten kan inbrengen, tot een maximum van € 16,40 per oppasdag en per kind (aanslagjaar 2025 - inkomstenjaar 2024). De belastingvermindering bedraagt 45% van deze uitgaven.
Er zijn specifieke voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de fiscale voordelen. De uitgaven moeten zijn gedaan voor kinderopvang buiten de normale lesuren tijdens dewelke het kind onderwijs volgt. De opvang moet plaatsvinden in de Europese Economische Ruimte. Op de dag van de opvangactiviteit moet het kind jonger zijn dan 14 jaar, of jonger dan 21 jaar als het kind een zware handicap heeft. De instelling of opvangvoorziening moet rechtstreeks erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd worden door een openbaar bestuur.
De fiscale regelingen rondom kinderopvang zijn complex, maar bieden ouders aanzienlijke mogelijkheden om de kosten te verlagen. In 2023 zijn er wijzigingen doorgevoerd in de kinderopvangtoeslag, waaronder verhoogde maximumuurtarieven en een hoger toeslagpercentage voor lage inkomens. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om kinderopvangkosten fiscaal af te trekken, afhankelijk van de vorm van opvang en de specifieke voorwaarden. Het is belangrijk om zich goed te laten informeren over de verschillende regelingen en de voorwaarden, zodat men optimaal kan profiteren van de beschikbare fiscale voordelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet