Vakantieopvang en Wettelijke Vakantieregelingen in de Kinderopvang
september 6, 2025
De beschikbaarheid van kinderopvang is een belangrijke factor voor ouders die werk en gezin combineren. In De Rijp en de omliggende gemeenten zijn diverse kinderopvangmogelijkheden aanwezig, variërend van kinderdagverblijven tot buitenschoolse opvang. Deze voorzieningen vallen onder specifieke regelgeving en financieringsstructuren, die in het verleden zijn gewijzigd met de invoering van de Wet kinderopvang. Dit artikel geeft een overzicht van de beschikbare kinderopvang in De Rijp en omgeving, de geldende regelgeving en de financiële aspecten, gebaseerd op beschikbare informatie.
In De Rijp en de omliggende gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang zijn verschillende kinderopvangorganisaties actief. Kinderdagverblijf De Pauw, gevestigd in De Rijp, is een voorbeeld van een moderne opvanglocatie die deel uitmaakt van een groter complex met basisscholen, de GGD en een bibliotheek. Deze locatie biedt kinderopvang, peuteropvang en buitenschoolse opvang. De inrichting van De Pauw omvat ruime groepsruimtes met leeftijdsgebonden speelgoed en materialen, toegang tot een buitenspeelterrein en een keuken voor kookactiviteiten. Daarnaast beschikt de locatie over een creatief-atelier en een natuurlijke tuin met speelelementen.
Naast De Pauw zijn er in de regio nog andere kinderopvangmogelijkheden. In Graft-De Rijp zijn Kinderdagverblijf Kids IV en Buitenschoolse opvang De Kajuit gevestigd. In de gemeente Beemster is Kinderdagverblijf Ootje Tontel beschikbaar, terwijl Kinderdagverblijf Bruintje Beer in Schermer gevestigd is. In Zeevang wordt kinderopvang aangeboden door Okido, onderdeel van Evean Kinderopvang. Ook is er in De Rijp de mogelijkheid voor kleinschalige kinderopvang aan huis via IAMO.
De Wet kinderopvang, die op 1 januari 2005 in werking trad, heeft de kwaliteit en financiering van kinderopvang geregeld. Het uitgangspunt van deze wet is dat kinderopvang een gedeelde verantwoordelijkheid is van ouders, werkgevers en de overheid. De wet regelt tevens welke doelgroepen aanspraak kunnen maken op een tegemoetkoming van de gemeente. Voor de invoering van de wet subsidieerden gemeenten rechtstreeks kinderopvangplaatsen voor specifieke doelgroepen. Na de wetswijziging geeft de wet aan welke groepen ouders recht hebben op een gemeentelijke bijdrage, naast de tegemoetkoming van het Rijk.
Voorheen werden kinderopvangorganisaties geregistreerd via een gemeentelijke vergunning. Bestaande vergunninghouders werden automatisch opgenomen in een register, en werden verzocht de benodigde gegevens voor registratie te verstrekken. De regeling is vervallen per 1 januari 2013.
De financiering van kinderopvang is complex en omvat bijdragen van het Rijk, de gemeente en de ouders. Het Rijk stort een bedrag in het gemeentefonds voor kinderopvang voor ouders uit specifieke doelgroepen. De hoogte van deze bijdrage varieerde per gemeente. Voor de gemeente Beemster bedroeg de bijdrage € 10.830, voor Graft-De Rijp € 7.000, voor Schermer € 6.300 en voor Zeevang € 5.000. Deze bijdragen zijn een zogenaamde open eind regeling, wat betekent dat de hoogte van de bijdrage kan worden aangepast op basis van de daadwerkelijke kosten.
Daarnaast ontvingen gemeenten extra budgetten voor de ondersteuning van huishoudens met een sociaal-medische indicatie. Dit extra budget bedroeg 14,5% van de uitname uit het gemeentefonds. Voor Beemster was dit € 5.220, voor Graft-De Rijp € 3.625, voor Schermer € 3.335 en voor Zeevang € 2.320. Echter, de bedragen waren relatief laag, waardoor een groot deel van de kosten uit eigen gemeentelijke middelen moest worden bekostigd.
De Wet kinderopvang voorziet in tegemoetkomingen voor specifieke doelgroepen. Ouders uit deze doelgroepen hebben recht op een gemeentelijke bijdrage in de kosten van kinderopvang, naast de tegemoetkoming van het Rijk. In oktober 2006 is geïnventariseerd welke ouders gebruik maakten van kinderopvang. Uit deze inventarisatie bleek dat er voornamelijk in de gemeenten Beemster en Graft-De Rijp door doelgroepouders gebruik werd gemaakt van formele kinderopvang. In de overige gemeenten werden kinderen vaker opgevangen door familie of kennissen, waardoor er geen sprake was van formele kinderopvang en de kosten niet ten laste konden worden gebracht van het budget Wet kinderopvang.
Huishoudens met een sociaal-medische problematiek vielen oorspronkelijk ook onder de doelgroepen van de Wet kinderopvang, maar dit is later gewijzigd. Deze huishoudens ontvangen geen tegemoetkoming van de overheid op grond van de Wet kinderopvang, maar gemeenten kunnen zelf bepalen op welke manier zij deze huishoudens financieel willen ondersteunen.
Forte Kinderopvang is een maatschappelijke stichting die al meer dan 50 jaar kinderopvang biedt in Noord-Holland. Met ruim 500 medewerkers verzorgt Forte wekelijks de opvang van bijna 3.300 kinderen op kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en peuteropvang. Forte biedt verschillende vormen van kinderopvang aan, waaronder kinderdagverblijven voor kinderen van 0-4 jaar, peuteropvang voor kinderen van 2-4 jaar en buitenschoolse opvang voor kinderen van 4-12 jaar. Forte Kindcentra combineren onderwijs en kinderopvang, waardoor onderwijs, opvang en het welzijn van kinderen worden geïntegreerd.
Kinderdagverblijf De Pauw biedt een gevarieerd aanbod aan activiteiten, thema’s en uitjes. De opvang besteedt aandacht aan respect voor de natuur en biedt mogelijkheden voor buitenbedjes. Daarnaast wordt er gewerkt met BoekStart, een programma dat de leesontwikkeling van kinderen stimuleert. De locatie beschikt over een moestuin en een creatief-atelier. De tuin is natuurlijk aangelegd met elementen die verwijzen naar de walvisvaarders. Kinderen kunnen veilig op onderzoek uitgaan in de avontuurlijke tuin, met grasvelden, keien, paadjes en voldoende ruimte om te spelen. Ook wordt er gebruik gemaakt van het plein van de 2master, dat is voorzien van uitdagende speelmaterialen.
De kinderopvang in De Rijp en omgeving is divers en omvat verschillende vormen van opvang, waaronder kinderdagverblijven, peuteropvang en buitenschoolse opvang. De Wet kinderopvang heeft de regelgeving en financiering van kinderopvang ingrijpend veranderd, met een grotere rol voor de gemeente en het Rijk. Financiering komt van verschillende bronnen, waaronder het Rijk, de gemeente en de ouders. Er zijn specifieke regelingen voor doelgroepen, zoals huishoudens met een sociaal-medische indicatie. Organisaties zoals Forte Kinderopvang spelen een belangrijke rol in het aanbieden van kwalitatieve kinderopvang in de regio.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet