Kinderopvang en Cruciale Beroepen: Een Overzicht voor Ouders en Professionals
september 6, 2025
De Burcht, een christelijk speciaal kindcentrum voor kinderopvang en onderwijs, heeft recentelijk een succesvol project afgerond: een reis om de wereld in 80 minuten. Dit initiatief, waarbij kinderen van de peutergroep tot en met groep acht zich verdiepten in verschillende landen en culturen, bood een unieke leerervaring. Dit artikel beschrijft de aanpak van De Burcht, de voordelen van projectmatig werken en de competenties die worden ontwikkeld bij zowel kinderen als pedagogisch medewerkers.
De Burcht hanteert een projectmatige aanpak waarbij verschillende vakken in samenhang worden aangeboden. Dit in tegenstelling tot het traditionele uit elkaar leren van vakken, biedt deze methode een meer betekenisvolle context voor kinderen, waardoor ze meer leren en beter onthouden. Directeur Petra Fokker benadrukt dat het werken met een project breed is en veel vakken omvat. Deze vakken worden niet geïsoleerd behandeld, maar juist met elkaar verbonden, wat het leren leuker en leerzamer maakt.
Een concreet voorbeeld hiervan is de behandeling van topografie. In plaats van het uit het hoofd leren van rijtjes namen, onderzoeken de kinderen waar een land ligt op de wereldbol of kaart. Ze bespreken de buurlanden en de reisroute ernaartoe. Hierdoor krijgen thema’s als klimaat, burgerschap, waterhuishouding, werkgelegenheid, immigratie, emigratie, kunst en cultuur ook betekenis voor de kinderen.
De reis om de wereld werd vormgegeven als een tentoonstelling waar ouders, familieleden en andere belangstellenden welkom waren. Bij binnenkomst moesten bezoekers eerst langs de ‘douane’ voor een paspoort. Vervolgens konden ze in elk land een stempel in hun paspoort verzamelen. Elke groep had een eigen land gekozen en daar de afgelopen weken aan gewerkt. De jongste kinderen kozen voor Nederland, een thema dicht bij huis, waardoor ze hun kennis konden vergroten op basis van hun eigen ervaringen. Zo leerden ze niet alleen wat een molen is, maar ook waarom deze op een bepaalde plek staat en wat de functie ervan is.
Andere groepen werkten aan landen als Frankrijk, Spanje, IJsland en Amerika. De keuze voor een land werd gebaseerd op de eigen ervaringen en interesses van de kinderen, wat hun motivatie en betrokkenheid vergroot.
Naast het leren over de geografische, culturele en maatschappelijke aspecten van de verschillende landen, oefenden de kinderen ook hun digitale vaardigheden. Ze zochten informatie op internet en maakten presentaties om hun bevindingen te delen. Dit maakte moeilijke begrippen toegankelijker en zorgde voor een leuke afsluiting van het project, waarbij de kinderen alles konden laten zien wat ze geleerd en gemaakt hadden. De tentoonstelling bood een ontspannen sfeer waarin bezoekers met elkaar in contact konden komen en de prestaties van de kinderen konden bewonderen.
De Burcht biedt mogelijkheden voor opleidingen voor pedagogisch medewerkers. De opleidingen richten zich op het begeleiden van kinderen bij hun ontwikkeling, het creëren van een veilig pedagogisch klimaat, het inventariseren van de behoeften en wensen van het kind, en het voorbereiden en uitvoeren van activiteiten. Een belangrijk aspect is het creëren van een verantwoorde en stimulerende speel- en leeromgeving.
De opleidingen omvatten ook het werken aan de eigen professionele ontwikkeling en het bewaken en bevorderen van kwaliteitszorg. Pedagogisch medewerkers leren communiceren met ouders, een activiteitenprogramma opstellen, een plan van aanpak maken voor de begeleiding en dit uitvoeren, en zorg te dragen voor een hygiënische en gezonde omgeving.
Specifiek voor het speciaal onderwijs is er de opleiding tot Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker. Deze opleiding richt zich op het opvoeden en ontwikkelen van kinderen met specifieke behoeften, het communiceren met ouders en het opstellen van een (gespecialiseerd) activiteitenprogramma. Ook het maken van een ontwikkelplan, het uitvoeren hiervan, het bieden van persoonlijke verzorging en het scheppen van voorwaarden voor een hygiënische en gezonde omgeving behoren tot de taken.
De competenties van de pedagogisch medewerker omvatten het zorgen voor een veilig pedagogisch klimaat, het inventariseren van de behoeften en wensen van het kind, het voorbereiden van de uitvoering van activiteiten, het creëren van een verantwoorde en stimulerende speel-/leeromgeving, het samenwerken met andere betrokkenen, het volgen en stimuleren van de ontwikkeling en het leren van het kind, en het evalueren van het eigen werk.
Naast de begeleiding van kinderen, besteden de pedagogisch medewerkers van De Burcht aandacht aan kwaliteitszorg en professionele ontwikkeling. Ze werken aan hun eigen deskundigheid en dragen bij aan het bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de kinderopvang. Dit omvat het communiceren met ouders, het opstellen van activiteitenprogramma’s en het uitvoeren van ontwikkelplannen.
De tentoonstelling trok veel bezoekers en werd positief ontvangen. Een opa vertelde dat hij regelmatig zijn kleinkind ophaalt en het leuk vond om nu eens binnen te kunnen kijken. Hij prees het harde werk van de kinderen en de geweldige avond. Deze reacties onderstrepen de waarde van de betrokkenheid van ouders en familie bij de leerprocessen van de kinderen.
Het project ‘Reis om de Wereld’ bij De Burcht laat zien hoe projectmatig leren kan bijdragen aan een integrale en stimulerende leeromgeving. Door vakken in samenhang aan te bieden en aan te sluiten bij de interesses en ervaringen van de kinderen, wordt het leren leuker en effectiever. De inzet van goed opgeleide pedagogisch medewerkers, die zich continu ontwikkelen en aandacht besteden aan kwaliteitszorg, is essentieel voor het succes van deze aanpak. De positieve reacties van ouders en familieleden benadrukken de waarde van betrokkenheid en samenwerking bij het creëren van een optimale leeromgeving voor kinderen in het speciaal onderwijs.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet