Kinderopvang en Buitenlandse Diploma's: Een Overzicht
september 6, 2025
De kinderopvangsector staat voor diverse uitdagingen en ontwikkelingen, variërend van vragen rondom vaccinatiebeleid tot de wens voor meer inclusie. Dit artikel biedt een overzicht van de actuele stand van zaken, gebaseerd op beschikbare informatie, met betrekking tot deze thema’s. De focus ligt op de positie van ouderverenigingen, gemeenten en kinderopvangorganisaties in het navigeren van deze complexe materie.
Oudervereniging BOinK pleit voor een verplicht inentbewijs voor kinderen in de kinderopvang. De motivatie hierachter is de afname van het aantal ouders dat hun kinderen laat vaccineren, wat leidt tot een verhoogd risico op besmetting met ziektes zoals mazelen. BOinK stelt voor dat ouders bij inschrijving een vaccinatiekaart moeten overleggen om te bewijzen dat hun kind is ingeënt. Dit zou ouders die ervoor kiezen hun kind niet te laten vaccineren, de mogelijkheid geven om bewust te kiezen voor kinderopvanglocaties waar geen niet-ingeënte kinderen aanwezig zijn.
Volgens Gjalt Jellesma, voorzitter van BOinK, is het niet-inenten een persoonlijke keuze, maar brengt dit ook een verantwoordelijkheid met zich mee. Het niet-inenten kan andere kinderen in de opvang in gevaar brengen. Verschillende grote opvangorganisaties in het oosten van het land staan positief tegenover het idee van een vaccinatiebewijs. Echter, er is ook weerstand. Een antroposofische opvangorganisatie beschouwt een vaccinatiekaart als bewijs als “verre van integer”.
Het is belangrijk op te merken dat de huidige regelgeving geen verplichting tot het overleggen van een vaccinatiebewijs voorschrijft. De discussie rondom dit onderwerp is nog in volle gang en de uiteindelijke beslissing zal waarschijnlijk afhangen van een afweging tussen individuele vrijheid en collectieve gezondheid.
Naast de discussie over vaccinatie, is er een groeiende behoefte aan inclusieve kinderopvang. Dit betekent dat alle kinderen, ongeacht hun achtergrond of eventuele extra ondersteuningsbehoeften, toegang moeten hebben tot kwalitatief goede kinderopvang. Er is momenteel geen landelijke wetgeving die inclusieve kinderopvang reguleert in Nederland. Dit betekent dat ouders en kinderen afhankelijk zijn van de bereidheid van individuele kinderopvangorganisaties om hun aanbod aan te passen.
BOinK ontvangt regelmatig signalen en vragen van ouders over inclusieve kinderopvang. Ouders ervaren vaak onduidelijkheid over waar ze terecht kunnen voor ondersteuning en begeleiding, en aan wie ze een beroep kunnen doen in situaties waarin hun kind extra zorg nodig heeft. De handreiking ‘Op weg naar inclusieve kinderopvang’, beschikbaar op rijksoverheid.nl, bundelt informatie en ervaringen van initiatieven voor inclusieve kinderopvang uit het hele land. Deze handreiking is primair gericht op gemeenten en aanbieders van kinderopvang, maar ouders en oudercommissies worden aangemoedigd om deze onder de aandacht te brengen.
De handreiking benadrukt dat inclusieve kinderopvang maatwerk, nieuwe ideeën en samenwerking vereist. Gemeenten en organisaties moeten binnen de bestaande regels naar oplossingen zoeken, wat lastig kan zijn omdat het meerdere gebieden raakt, zoals onderwijs en jeugdzorg.
De gemeente Lisse heeft in 2015 beleidsregels vastgesteld voor de handhaving van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Deze regels zijn geldig geweest van 1 oktober 2015 tot 16 april 2018 en beschrijven de bevoegdheden van de gemeente met betrekking tot toezicht en handhaving.
De beleidsregels definiëren belangrijke begrippen zoals ‘beroepskracht’, ‘BOink’ (Belangenvereniging Ouders in de kinderopvang), ‘BSO’ (Buiten Schoolse Opvang) en ‘GGD-HM’ (Gemeentelijke Gezondheidsdienst Hollands Midden). Ze specificeren ook welke bevoegdheden zijn gemandateerd aan ambtenaren van de gemeente, zoals het beslissen over controles op kinderopvangorganisaties en het geven van waarschuwingen.
Bepaalde bevoegdheden, zoals het geven van een aanwijzing, het verlengen van een bevel van de toezichthouder en het opleggen van een exploitatieverbod, waren op het moment van vaststelling van de beleidsregels nog niet gemandateerd. Het opleggen van een bestuurlijke boete was niet toegestaan aan door gemeenten gesubsidieerde peuterspeelzalen.
De handhaving van de Wet kinderopvang is complex en vereist een zorgvuldige afweging van de verschillende instrumenten die beschikbaar zijn. Er is geen vast escalatiemodel, omdat de meest effectieve aanpak afhankelijk is van het type overtreding. Juridisch gezien wordt aanbevolen om eerst een aanwijzing of bevel te geven voordat verdergaande instrumenten worden ingezet.
De registratie van kinderopvangorganisaties in het register kinderopvang is gemandateerd. Echter, de verwijdering van organisaties uit dit register was per 17 april 2018 nog niet gemandateerd. Dit betekent dat de bevoegdheid om een organisatie uit het register te verwijderen niet was overgedragen aan ambtenaren van de gemeente.
De beleidsregels van de gemeente Lisse bevatten een verklarende woordenlijst met belangrijke definities, zoals ‘dagopvang’, ‘gastouder’ en ‘gastouderbureau’. Ook worden relevante wettelijke termen en afkortingen uitgelegd, zoals ‘Awb’ (Algemene wet bestuursrecht), ‘BSO’ en ‘Wk’ (Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen).
De kinderopvangsector staat voor belangrijke uitdagingen op het gebied van vaccinatiebeleid en inclusie. BOinK pleit voor een verplicht inentbewijs om de gezondheid van kinderen te beschermen, terwijl de behoefte aan inclusieve kinderopvang groeit. Gemeenten spelen een cruciale rol in de handhaving van de Wet kinderopvang en het creëren van een inclusief aanbod. De beschikbare informatie laat zien dat er nog geen eenduidige regelgeving is op deze gebieden, en dat samenwerking tussen ouders, kinderopvangorganisaties en gemeenten essentieel is om tot passende oplossingen te komen. De handreiking ‘Op weg naar inclusieve kinderopvang’ kan een waardevolle bron van informatie en inspiratie zijn voor gemeenten en aanbieders van kinderopvang.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet