logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Kinderopvang en de Belastingdienst: Gegevensverstrekking en Toeslag in 2020

De kinderopvang is een belangrijke voorziening voor werkende ouders en staat centraal in het beleid rondom arbeidsparticipatie en gezinsinkomen. Om een correcte vaststelling van de kinderopvangtoeslag te waarborgen en de dienstverlening te verbeteren, zijn er in 2020 belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop gegevens over kinderopvang worden uitgewisseld tussen kinderopvangorganisaties en de Belastingdienst. Dit artikel beschrijft de achtergrond van deze wijzigingen, de verplichtingen voor kinderopvangorganisaties, en de doelstellingen van het verbeterde systeem.

Achtergrond en Doelstellingen

Inwoners met jonge kinderen maken in veel gevallen gebruik van kinderopvang, maar de kosten hiervan worden niet volledig gedekt door de kinderopvangtoeslag. Om ervoor te zorgen dat deze kosten geen belemmering vormen voor werkende ouders of deelnemers aan scholing, re-integratietrajecten of inburgeringscursussen, zijn er beleidsregels opgesteld om tegemoetkoming te bieden in de eigen bijdrage. De beleidsregels uit 2020 zijn gericht op het ondersteunen van ouders in het dienstgebied, met als voorwaarde dat de kinderopvang plaatsvindt in een geregistreerd kindercentrum, gastouderopvang of tussenschoolse opvang.

Een belangrijk doel van de wijzigingen is het verminderen van het aantal terugvorderingen van kinderopvangtoeslag. Hoge terugvorderingen ontstaan vaak door verschillen tussen de door ouders opgegeven en daadwerkelijk afgenomen opvanguren. Om dit te voorkomen, is een systeem opgezet waarbij kinderopvangorganisaties maandelijks gegevens aanleveren aan de Belastingdienst.

Maandelijkse Gegevenslevering aan de Belastingdienst

Vanaf 1 januari 2020 zijn kindercentra en gastouderbureaus verplicht om maandelijks gegevens aan te leveren aan de Belastingdienst. Deze wijziging in de Regeling Wet Kinderopvang is ingevoerd om de controle op de kinderopvangtoeslag te verbeteren en de administratieve lasten voor ouders te verminderen.

De gegevens die maandelijks moeten worden aangeleverd, omvatten onder andere:

  • BurgerServiceNummer (BSN) van het kind en de ouder(s)
  • Naam en achternaam van het kind en de ouder(s)
  • Geboortedatum van het kind
  • Aantal afgenomen uren kinderopvang
  • Gemiddeld uurtarief
  • Einddatum van het contract

De Belastingdienst heeft een servicedesk ingericht om technische en inhoudelijke vragen over de gegevenslevering te beantwoorden. Daarnaast zijn er voorlichtingsbijeenkomsten georganiseerd voor kinderopvangorganisaties om hen te informeren over de nieuwe regels en procedures.

Werkgeversbijdrage Kinderopvang

Een deel van de financiering van de kinderopvang komt voort uit de werkgeversbijdrage kinderopvang, die een vast percentage (0,5%) van de totale loonsom bedraagt. In 2020 werd verwacht dat deze bijdrage licht zou toenemen door de stijging van de loonsom, maar in latere jaren wordt een stabilisatie verwacht.

Naast de werkgeversbijdrage zijn er ook andere ontvangsten, zoals terugbetalingen van ouders die in eerdere jaren te veel toeslag hebben ontvangen. De stijging van de uitgaven aan kinderopvangtoeslag leidt tot een toename van deze ontvangsten, met een zekere vertraging.

Ontwikkelingen in de Kinderopvangtoeslag

Het kabinet zet in op het verhogen van de kinderopvangtoeslag, met name voor middeninkomens. Vanaf 2025 wordt de eerste stap gezet naar een hoge inkomensonafhankelijke vergoeding voor alle werkende ouders. Dit wordt bereikt door de toeslagpercentages te verhogen voor huishoudens met een verzamelinkomen tussen de € 29.393 en € 159.224. Deze verhoging heeft als doel om kinderopvang beter betaalbaar te maken en de arbeidsparticipatie te stimuleren.

Daarnaast zijn er wijzigingen in de maximum uurprijzen gepland om verbeteringen in de kinderopvangsector te bekostigen, zoals meerkosten voor toezicht en handhaving, een verhoging van het budget voor de Sociaal Medische Indicatie (SMI), en kinderopvangtoeslag voor beurspromovendi.

Juridische Verplichtingen en Budgetflexibiliteit

De uitgaven op artikel 7 Kinderopvang zijn voor 99,4% juridisch verplicht voor het jaar 2025. Dit betekent dat de meeste uitgaven gebaseerd zijn op wet- en regelgeving en niet kunnen worden aangepast. De juridisch verplichte uitgaven omvatten inkomensoverdrachten (kinderopvangtoeslag), instellingssubsidies, projectsubsidies en subsidies voor kinderopvang in Caribisch Nederland.

Een klein deel van het budget is beleidsmatig gereserveerd voor opdrachten, zoals toezicht en handhaving, en voor onderzoek. De budgetflexibiliteit is beperkt, wat de mogelijkheden voor aanpassingen in het beleid beperkt.

Sectorondersteuning en Kwaliteitsverbetering

Een deel van de middelen wordt ingezet voor trajecten die de kwaliteit van de kinderopvang bevorderen, het versterken van de informatiepositie van ouders, en sectorondersteuning in het kader van de Wet IKK. Dit omvat onder andere de financiering van het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) en het Personenregister Kinderopvang (PRK), en de Gemeenschappelijke Inspectieruimte.

In 2020 was er € 14,1 miljoen beschikbaar voor opdrachten, die onder andere werden gebruikt voor de ontwikkeling van beleidsinstrumenten, het huidige toezicht, het Verbetertraject KOT, en de financiering van kinderopvang in Caribisch Nederland. Daarnaast was er € 10,5 miljoen beschikbaar voor bijdragen aan agentschappen, zoals DUO.

Arbeidsparticipatie en Kinderopvang

Uit gegevens blijkt dat het aantal gewerkte uren per week is toegenomen, zowel bij vrouwen in het algemeen als bij moeders met jonge kinderen. Dit onderstreept het belang van kinderopvang voor de arbeidsparticipatie van ouders. De verbeteringen in de kinderopvangtoeslag en de verhoogde toegankelijkheid van kinderopvang dragen bij aan het stimuleren van de arbeidsparticipatie en het ondersteunen van werkende ouders.

Conclusie

De wijzigingen in de gegevensverstrekking en de kinderopvangtoeslag in 2020 zijn ingevoerd om de dienstverlening te verbeteren, het aantal terugvorderingen te verminderen en de kinderopvang beter betaalbaar te maken voor ouders. De maandelijkse gegevenslevering door kinderopvangorganisaties aan de Belastingdienst is een belangrijke stap in dit proces. De verhoging van de toeslagpercentages en de investeringen in kwaliteitsverbetering dragen bij aan het ondersteunen van werkende ouders en het stimuleren van de arbeidsparticipatie. De juridische verplichtingen en de beperkte budgetflexibiliteit vereisen een zorgvuldige planning en uitvoering van het beleid.

Bronnen

  1. Beleidsregels tegemoetkoming eigen bijdrage kinderopvang 2020
  2. Memorie van toelichting
  3. Kamerstukken II 2023/24, 31 322, nr. 537
  4. Maandelijkse gegevens aanleveren aan Belastingdienst
  5. Kamerstuk 31322-422

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven