Kinderopvanglocaties en Registratiegegevens in Bergschenhoek
september 6, 2025
De kinderopvangsector kent specifieke belastingverplichtingen en -mogelijkheden waar kinderopvangorganisaties en gastouders rekening mee moeten houden. Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste aspecten, gebaseerd op beschikbare informatie, met betrekking tot vennootschapsbelasting, omzetbelasting en loonbelasting, evenals de aangifte van kinderopvangtoeslag en mogelijkheden voor verduurzaming.
Een belangrijk punt van aandacht is de belastingplicht, die afhankelijk is van de rechtsvorm van de kinderopvangorganisatie. Stichtingen zijn niet integraal vennootschapsbelasting (Vpb) plichtig, in tegenstelling tot bijvoorbeeld besloten vennootschappen (bv’s). Echter, een stichting is wel belastingplichtig indien zij een onderneming drijft, wat vaak het geval is in de kinderopvang, zeker wanneer er sprake is van concurrentie. Dit betekent dat veel maatschappelijke kinderopvangorganisaties toch Vpb-plichtig zijn. Het is daarom essentieel om de activiteiten van de organisatie goed in beeld te hebben, met name als het gaat om voor- en vroegschoolse educatie, waarvoor nader onderzoek aan te raden is.
Vanwege personeelstekorten maken kinderopvangorganisaties vaak gebruik van zzp’ers. Dit roept vragen op over de omzetbelasting. In principe zijn de werkzaamheden van zzp’ers die aan de voorwaarden voldoen, vrijgesteld van btw. De Belastingdienst stelt zich echter steeds vaker op het standpunt dat zzp’ers wel btw in rekening moeten brengen. Dit is een risico dat in de praktijk speelt en waarover organisaties zich bewust moeten zijn. Het is belangrijk om dit aan de voorzijde goed af te stemmen om vervelende naheffingen te voorkomen.
Ook de uitlening van personeel, bijvoorbeeld aan onderwijsinstellingen of tussen kinderopvanginstellingen onderling, kan btw-gevoelig zijn. In principe is de uitlening van personeel een met btw belaste prestatie, zelfs als het gaat om onderwijsassistenten. Om btw-heffing te voorkomen, kan worden gekeken naar mogelijkheden zoals het vormen van een fiscale eenheid voor de btw bij aan elkaar gelieerde stichtingen (onderwijs en kinderopvang), of het opstellen van een ‘overeenkomst kosten voor gemene rekening’. Beide opties vereisen een zorgvuldige afstemming en voldoen aan strikte voorwaarden.
Naast vennootschaps- en omzetbelasting speelt ook loonbelasting een rol. Deze is van toepassing op zowel personeel in loondienst als vrijwilligers.
Het uurtarief voor kinderopvang kan wijzigen. Deze wijziging moet worden doorgegeven aan de Belastingdienst, zodat de kinderopvangtoeslag opnieuw kan worden berekend. Dit kan via de kinderopvangtoeslag app of via de website van de Belastingdienst. Op de website van de Belastingdienst zijn specifieke stappen te volgen: inloggen met DigiD, klikken op ‘Wijzigen’ onder ‘Kinderopvangtoeslag’, aangeven dat er iets verandert in de kinderopvang, de datum van de wijziging invullen, aangeven wat er wijzigt (de gegevens van de huidige kinderopvang) en het nieuwe uurtarief invullen.
Een tegemoetkoming in de kosten wordt alleen verstrekt als er daadwerkelijk kinderopvang plaatsvindt. De tegemoetkoming wordt uitbetaald in maandelijkse voorschotten, waardoor de omvang van eventuele onverschuldigde betalingen beperkt blijft. De tegemoetkoming is in principe voor de duur van één kalenderjaar, tenzij er sprake is van een beperkte aanspraak, bijvoorbeeld bij een reïntegratietraject of de overgang naar de basisschool. De aanvraag moet elk jaar opnieuw worden gedaan.
Er is een toenemende aandacht voor verduurzaming in de kinderopvangsector. Bij het uitvoeren van investeringsplannen is het belangrijk om rekening te houden met fiscale faciliteiten, zoals de energie-investeringsaftrek. Dit is een aftrek van 45,5 procent van het investeringsbedrag, die kan worden benut bij investeringen in energiebesparende bedrijfsmiddelen of duurzame energie, mits de organisatie Vpb-plichtig is. Het is belangrijk om tijdig een melding van de investering te doen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) binnen drie maanden na het aangaan van een verplichting.
De Belastingdienst heeft het recht om aangiften te controleren en aftrekposten aan te passen of af te keuren. Het is vaak mogelijk om een afkeuring te betwisten en alsnog te laten accepteren. Het is raadzaam om zoveel mogelijk bewijs te verzamelen om de zakelijke aard van uitgaven aan te tonen. Het is beter om een aftrekpost niet vooraf uit te sluiten, omdat de Belastingdienst anders mogelijk een andere mening heeft.
Gastouderbureau Roodkapje biedt advies en ondersteuning bij de belastingaangifte. Zij benadrukken dat het aannemelijk maken van zakelijk gebruik en aankoop vaak voldoende is om aftrekposten te rechtvaardigen.
De informatie benadrukt het belang van zorgvuldigheid bij het voldoen aan de belastingverplichtingen. Het is raadzaam om de activiteiten van de organisatie goed in beeld te hebben, afspraken met zzp’ers goed vast te leggen en tijdig melding te maken van investeringen.
De beschikbare informatie is beperkt en richt zich voornamelijk op de belastingaspecten van kinderopvangorganisaties en gastouders. Er wordt geen diepgaande analyse gegeven van specifieke situaties of complexe belastingvraagstukken. De informatie is bedoeld als een algemene leidraad en het is altijd raadzaam om professioneel advies in te winnen bij een belastingadviseur.
Conclusie
De belastingverplichtingen voor kinderopvangorganisaties zijn complex en afhankelijk van de rechtsvorm en de specifieke activiteiten. Het is belangrijk om rekening te houden met vennootschapsbelasting, omzetbelasting, loonbelasting en de aangifte van kinderopvangtoeslag. Daarnaast zijn er mogelijkheden voor fiscale faciliteiten bij verduurzaming. Zorgvuldigheid en professioneel advies zijn essentieel om aan alle verplichtingen te voldoen en optimaal te profiteren van de beschikbare mogelijkheden.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet