Kinderopvang in Groningen en Omstreken: Een Overzicht van Opties
september 6, 2025
De kinderopvang in Nederland is een complex systeem, gereguleerd door wetgeving en gericht op het bieden van een veilige, gezonde en ontwikkelingsstimulerende omgeving voor kinderen. Verschillende instanties en organisaties spelen een rol in het toezicht, de uitvoering en de kwaliteitsbewaking van deze opvang. Dit artikel geeft een overzicht van de belangrijkste aspecten van de kinderopvang, gebaseerd op beschikbare informatie, met aandacht voor de rol van gemeenten, GGD’en en de focus op voorschoolse educatie (VVE).
De Wet kinderopvang (Wko) vormt de juridische basis voor het toezicht op kinderopvanglocaties. Het is de verantwoordelijkheid van de houder van een kindercentrum om verantwoorde kinderopvang aan te bieden, die bijdraagt aan de goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een veilige en gezonde omgeving. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de kinderopvang en gastouderopvang en schakelen hiervoor de GGD’en in.
De GGD’en voeren inspecties uit en beoordelen of de kinderopvang voldoet aan de gestelde eisen. De werkwijze ‘Streng aan de Poort’ zorgt ervoor dat een nieuwe opvanglocatie alleen kan starten als er geen twijfels bestaan over de veiligheid en gezondheid van de opvang. Toezichthouders richten hun aandacht op voorzieningen of situaties die de meeste aandacht behoeven, een aanpak die bekend staat als selectief toezicht. Tussen ongeveer zes weken en de basisschoolleeftijd kunnen kinderen gebruikmaken van verschillende vormen van kinderopvang, waaronder kinderdagverblijven, gastouderbureaus, gastouderopvang en buitenschoolse opvang.
De kern van de kwaliteitseisen is dat kinderen volop de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en veilig en gezond op te groeien. Toezichthouders van de GGD controleren of deze eisen worden nageleefd. De beoordeling omvat aspecten als de bijdrage aan de persoonlijke en sociale ontwikkeling van het kind, de veiligheid van de kinderen en de kwaliteit van de binnen- en buitenruimtes.
Het toezicht richt zich op het waarborgen van de kwaliteit van de kinderopvang, waarbij een risicogestuurde aanpak wordt gehanteerd om overbelasting van de toezichthouders te voorkomen. Dit betekent dat de aandacht wordt geconcentreerd op de gebieden waar de risico’s het grootst zijn.
Voorschoolse Educatie (VVE) is een belangrijk onderdeel van de kinderopvang, gericht op peuters en kleuters van 2 tot 6 jaar. Het doel van VVE is om kinderen met een taal- of ontwikkelingsachterstand te bereiken en hen een voorschools aanbod van goede kwaliteit te bieden. De ambitie is om 960 uur aan VVE aan te bieden in 1,5 jaar.
Een intensieve samenwerking tussen consultatiebureau/CJG, voorschoolse voorzieningen, basisscholen en zorginstanties is essentieel voor een doorgaande lijn in de ontwikkeling van het kind en om eventuele zorgvragen vroegtijdig te signaleren en te voorkomen. Een goede overdracht van kinderen van 4 jaar vanuit de voorschoolse voorziening naar de basisschool is van groot belang, met name voor kinderen met een VVE-indicatie of een zorgvraag.
De resultaten van de VVE worden structureel gevolgd om de kwaliteit te waarborgen en te verbeteren. VVE richt zich op het stimuleren van jonge kinderen en vormt de kern van het Onderwijs- en Activiteitenplan (OAB).
Maatschappelijke betrokkenheid is een belangrijk aspect van de kinderopvang. Organisaties zoals Kern Kinderopvang Zoetermeer vinden het belangrijk om actief bij te dragen aan de gemeenschap. Dit wordt bijvoorbeeld vormgegeven door deelname aan NLdoet, de grootste vrijwilligersactie van Nederland. Tijdens NLdoet waren alle locaties van Kern Kinderopvang Zoetermeer actief onder het motto ‘Samen kleuren we de wereld’.
Voorbeelden van activiteiten die tijdens NLdoet werden uitgevoerd zijn: het bakken van koekjes voor ouderen, het uitdelen van zelfgemaakte kunstwerken en lekkernijen aan buurtbewoners, het organiseren van high tea’s voor jong en oud, het opruimen van zwerfvuil, het verzorgen van een adoptiegroen en het organiseren van een kinderdisco voor kinderen van de Voedselbank.
Wanneer een kind ongeveer 4 jaar oud is, verandert de opvangbehoefte. Kinderdagverblijf is dan vaak niet meer nodig, maar buitenschoolse opvang (BSO) wordt relevant voor de opvang voor en na schooltijd, en tijdens schoolvakanties. Het moment waarop een kind officieel staat ingeschreven in het basisonderwijs (bij DUO) is bepalend voor de kinderopvangtoeslag, en kan afwijken van de dag waarop het kind 4 wordt.
Het is belangrijk om te informeren naar de opvangmogelijkheden rondom de basisschool, zoals kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en basisscholen in de buurt.
Basisschool de Kern in Veendam is een Protestants-Christelijke basisschool met BRIN-nummer 15LG. In schooljaar 2024 zijn er 192 leerlingen ingeschreven, in 2023 waren dat er 189, in 2022 198 en in 2021 210. De school valt binnen de schoolvakantieregio Noord.
Kern Kinderopvang Zoetermeer heeft verschillende locaties, waaronder Speelhuis Het Zwanennest Forelsloot, buitenschoolse opvang Het Kwakernest, buitenschoolse opvang Het Lepelaarsnest, IKC De Piramide, kinderdagverblijf Het Meeuwennest, buitenschoolse opvang Het Eksternest, buitenschoolse opvang Het Koekoeksnest.
Gemeenten bieden verschillende vormen van hulp en ondersteuning aan kinderen en jongeren. In Vijfheerenlanden is er bijvoorbeeld hulp beschikbaar voor kinderen en jongeren, hulp bij opvoeden en opgroeien, gratis steun bij relaties en scheiding, jongerenwerk en jeugdgezondheidszorg. Voor vragen over de opvoeding of problemen thuis kan men terecht bij het sociaal loket. Ook is het mogelijk om een persoonsgebonden budget (pgb) aan te vragen voor zorg, hulp of ondersteuning.
De kinderopvang in Nederland is een gereguleerd systeem dat gericht is op het bieden van een veilige, gezonde en ontwikkelingsstimulerende omgeving voor kinderen. Gemeenten, GGD’en en verschillende organisaties spelen een belangrijke rol in het toezicht, de uitvoering en de kwaliteitsbewaking van deze opvang. VVE is een belangrijk onderdeel van de kinderopvang, gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van jonge kinderen en het bereiken van kinderen met een taal- of ontwikkelingsachterstand. Maatschappelijke betrokkenheid en samenwerking tussen verschillende instanties zijn essentieel voor een goede kwaliteit van de kinderopvang.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet