Kinderopvangtoeslag en Beleid in 2015: Een Overzicht
september 6, 2025
De functie van intern begeleider (IB’er) speelt een cruciale rol in het ondersteunen van de onderwijskwaliteit en de zorgstructuur binnen onderwijsinstellingen. Deze rol omvat een breed scala aan taken, gericht op het bevorderen van het welzijn en de leerprestaties van alle kinderen. Dit artikel beschrijft de verantwoordelijkheden, vereisten en arbeidsvoorwaarden van een IB’er, gebaseerd op beschikbare informatie.
De IB’er is medeverantwoordelijk voor een goed functionerende zorgstructuur en onderwijskwaliteit op scholen. De taken omvatten het ondersteunen of uitvoeren van IB-taken op scholen, waaronder leerlingzorg en kwaliteitszorg. Een belangrijk aspect is het overzicht houden en bewaken van de zorgstructuur, zowel op school- als bovenschools niveau. Dit vereist een goede samenwerking met collega’s op het bestuurskantoor en op de scholen, zodat alle kinderen de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben.
De IB’er begeleidt leerkrachten en andere IB’ers op het gebied van passend onderwijs. Dit omvat het coachen van leerkrachten op didactisch gebied, met als doel de leeropbrengsten te verbeteren. Daarnaast begeleidt de IB’er het proces voor zorgleerlingen, inclusief het opstellen en bijstellen van ontwikkelingsperspectiefplannen (OPP’s). Deelname aan interne audits, met bijbehorende rapportages, en aan externe en interne overleggen, zoals (V)OT's (Voortgangsoverleg Team), behoren ook tot de taken. Tot slot ondersteunt de IB’er bij de voorbereiding van scholen op inspectiebezoeken.
Om als IB’er te functioneren, zijn specifieke eisen en kwalificaties vereist. Een PABO-diploma en werkervaring als groepsleerkracht zijn essentieel. Kennis en ervaring om het ‘maximale’ uit elk kind of elke groep te halen, zijn van groot belang. Een afgeronde IB- en coachopleiding is een vereiste. Ervaring is ook belangrijk; minimaal vijf jaar ervaring als IB’er wordt verwacht.
Kennis en vaardigheden met betrekking tot effectieve instructiemodellen zijn noodzakelijk. Kennis van co-teaching wordt als een pré gezien. Communicatieve vaardigheden zijn cruciaal voor een goede samenwerking met ouders, collega’s en externe partners. Een flexibele houding in de werkzaamheden en (bovenschoolse) taken is eveneens vereist.
De kwaliteit van het onderwijs voor alle kinderen staat centraal. Samenwerking is een belangrijk aspect, waarbij de IB’er samenwerkt met collega’s, ouders, kinderen en partners. De kernwaarden van vertrouwen, verbinding, verwondering, creativiteit en lef vormen de basis van deze samenwerking. Er is ruimte voor vernieuwing, experimenteren en van elkaar leren. Aandacht voor het welzijn en de persoonlijke en professionele ontwikkeling van medewerkers is essentieel.
De arbeidsvoorwaarden voor een IB’er omvatten een nauwe samenwerking met de beleidsadviseur onderwijs & kwaliteit en de andere bovenschools IB’er. Schoolteams die graag samenwerken, bieden een prettige werkomgeving. Er zijn volop ontwikkel- en scholingsmogelijkheden. De aanstelling is voor onbepaalde tijd. Het salaris is ingedeeld in de LC-schaal, met een flexibiliteitstoelage, en de arbeidsvoorwaarden zijn conform de CAO PO (Collectieve Arbeidsovereenkomst voor het Primair Onderwijs).
Er zijn momenteel 36 vacatures voor intern begeleiders beschikbaar. De sollicitatieprocedure omvat het sturen van een motivatiebrief en curriculum vitae naar Saskia Mak, beleidsadviseur HR, via e-mail ([email protected]). Voor verdere informatie kan men contact opnemen met Carmen op het SIKO bestuurskantoor via telefoonnummer 010 - 426 48 30. Een vrijblijvend kennismakingsgesprek is mogelijk. Acquisitie naar aanleiding van de advertentie wordt niet op prijs gesteld.
Naast de vacature voor IB’er zijn er ook andere vacatures beschikbaar in de regio, waaronder een Coördinerend Verzorgende in de ouderenzorg, een heftruckchauffeur, een directeur voor een waldorfschool en een waterklerk. Deze vacatures bieden diverse mogelijkheden voor professionals in verschillende sectoren.
Een andere relevante functie in de kinderopvang is die van pedagogisch medewerker. Deze functie richt zich op het werken met kinderen van 0 tot 13 jaar en vereist een sportieve en creatieve instelling. Pedagogisch medewerkers dragen bij aan de ontwikkeling van kinderen door middel van spelenderwijs leren. Voor deze functie is een open sollicitatie mogelijk.
De rol van de intern begeleider is essentieel voor het bevorderen van de onderwijskwaliteit en het bieden van ondersteuning aan kinderen en leerkrachten. De functie vereist specifieke kwalificaties, ervaring en vaardigheden, evenals een flexibele en samenwerkingsgerichte houding. De arbeidsvoorwaarden zijn aantrekkelijk, met mogelijkheden voor professionele ontwikkeling en een stabiele aanstelling. De vacature voor IB’er biedt een uitdagende en waardevolle kans voor professionals die zich willen inzetten voor het welzijn en de leerprestaties van kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet