Kinderopvang ZON: Een Overzicht van Buitenschoolse en Vroegschoolse Opvangmogelijkheden
september 5, 2025
De kinderopvang in Nederland kent een divers aanbod aan mogelijkheden voor ouders die zorg voor hun kinderen willen combineren met werk of andere verplichtingen. Dit artikel geeft een overzicht van de verschillende vormen van kinderopvang, het toezicht hierop, en de beschikbare financiële ondersteuning, gebaseerd op beschikbare gegevens.
Er zijn verschillende vormen van kinderopvang beschikbaar in Nederland, waaronder kinderdagverblijven, gastouderbureaus, gastouderopvang en buitenschoolse opvang. Kinderopvang is mogelijk vanaf ongeveer zes weken leeftijd tot het moment dat een kind naar de basisschool gaat. De keuze voor een bepaalde vorm van opvang hangt af van de individuele behoeften en voorkeuren van ouders en kinderen.
De kwaliteit van kinderopvang is een belangrijk aandachtspunt. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het toezicht op kinderopvang en gastouderopvang en schakelen hiervoor de GGD’en in. Toezichthouders van de GGD bezoeken opvanglocaties om te controleren of aan de vastgestelde kwaliteitseisen wordt voldaan. Dit toezicht richt zich op het waarborgen van een veilige en gezonde omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het toezicht is risicogestuurd, wat betekent dat de aandacht wordt gericht op voorzieningen of situaties die de meeste aandacht behoeven. Jaarlijks worden ongeveer 17.000 bezoeken afgelegd aan diverse opvanglocaties door circa vierhonderd toezichthouders. GGD GHOR Nederland ondersteunt de GGD’en bij dit toezicht en adviseert het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de kwaliteitseisen.
De regelgeving rondom kinderopvang en de tegemoetkoming in de kosten zijn vastgelegd in specifieke artikelen. De hoogte van de tegemoetkoming wordt bepaald op basis van het aantal uren kinderopvang dat noodzakelijk is om een traject of opleiding te combineren met zorgtaken. Een besluit tot verlening van een tegemoetkoming bevat onder andere de vaststelling dat de ouder tot een van de gemeentelijke doelgroepen behoort, de naam en geboortedatum van het kind, de naam en het adres van het kindercentrum of gastouderbureau, de periode en omvang van de opvang, de wijze van berekening van de tegemoetkoming, de uitbetalingswijze en de verplichtingen van de ouder.
De tegemoetkoming wordt doorgaans in de vorm van maandelijkse voorschotten uitbetaald, gelijk verdeeld over de periode waarvoor de tegemoetkoming is verleend. De gemeente kan nadere voorschriften stellen over de wijze van bevoorschotting. Het is mogelijk dat de gemeente de betaling rechtstreeks aan het kindercentrum of gastouderbureau overmaakt, mits de ouder hiervoor toestemming geeft. Dit verandert echter niets aan de juridische relatie tussen de gemeente en de ouder; de betaling blijft een tegemoetkoming aan de ouder.
Junis biedt verschillende opvangmogelijkheden aan, waaronder opvang op vaste dagen van 07:30-18:30 uur (regulier) of 07:00-18:30 uur (verlengd, op aanvraag). Er is een compleet pakket met opvang op vaste dagen tijdens de 40 schoolweken, met de mogelijkheid tot verlengde openingstijden. Tijdens de 12 officiële schoolvakantieweken voor regio Midden is er geen opvang binnen dit pakket. Voor naschoolse opvang tijdens de schoolweken is er opvang tot 18:30 uur, terwijl er tijdens de schoolvakantieweken opvang beschikbaar is van 07:30-18:30 uur (regulier) of 07:00-18:30 uur (verlengd, op aanvraag).
Een ander pakket biedt opvang op vaste dagen tijdens de 40 schoolweken, zonder opvang tijdens de schoolvakantieweken. Studiedagen van school vallen niet automatisch binnen de reguliere pakketten, maar er kan een extra gratis opvangmoment worden ingezet voor studiedagen. Daarnaast biedt Junis een vakantiekaart aan, met een minimale afname van 5 dagen per kalenderjaar, die kan worden gebruikt voor vakantiedagen of studiedagen.
Ouders kunnen mogelijk recht hebben op kinderopvangtoeslag, afhankelijk van hun inkomen en de voorwaarden van de belastingdienst. Voor het berekenen van de netto kosten voor de peuteropvang kan gebruik worden gemaakt van een rekentool. Indien ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, kunnen zij mogelijk in aanmerking komen voor een bijdrage vanuit de gemeente waarin zij wonen. De hoogte van deze bijdrage is afhankelijk van de gemeentelijke tariefkaart. Het is mogelijk om de persoonlijke situatie telefonisch te bespreken met een medewerker van de afdeling Planning en advies van Junis.
Bij de vaststelling van de tegemoetkoming wordt gekeken naar het aantal uren kinderopvang dat redelijkerwijs noodzakelijk is om een traject of opleiding te combineren met zorgtaken. Het college bepaalt het exacte bedrag van de tegemoetkoming op basis van de verstrekte gegevens. Indien de aanvrager onjuiste of onvolledige gegevens verstrekt, kan de tegemoetkoming lager worden vastgesteld, of zelfs op nul worden gesteld.
Het is belangrijk om te weten dat de tegemoetkoming wordt vastgesteld op basis van het maximum aantal uren kinderopvang dat in de beschikking tot verlening van de tegemoetkoming is vastgelegd. Een lagere vaststelling is mogelijk, maar een hogere niet.
De kinderopvang in Nederland biedt een breed scala aan mogelijkheden voor ouders. Er is sprake van een uitgebreid toezicht op de kwaliteit van de opvang, uitgevoerd door de GGD’en in opdracht van de gemeenten. Ouders kunnen mogelijk in aanmerking komen voor financiële ondersteuning in de vorm van kinderopvangtoeslag of een gemeentelijke bijdrage. Het is belangrijk om de verschillende opvangmogelijkheden en de bijbehorende voorwaarden zorgvuldig te overwegen, en om de juiste informatie te verstrekken bij de aanvraag van een tegemoetkoming.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet