Ondersteuning voor Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie in Den Haag
september 5, 2025
De kinderopvang staat voor uitdagingen, waaronder personeelstekorten en de behoefte aan meer diversiteit in het personeelsbestand. Verschillende initiatieven proberen deze problemen aan te pakken door nieuwe benaderingen te verkennen, waarbij de inzet van ‘Helpende Handen’ een prominente rol speelt. Dit concept, gebaseerd op contextrijk leren en samenwerking tussen onderwijsinstellingen, welzijnsorganisaties en gemeenten, biedt ondersteuning aan zowel kinderen als volwassenen. Dit artikel beschrijft de mogelijkheden en de structuur van dit initiatief, gebaseerd op beschikbare informatie.
Het concept ‘Helpende Handen’ is een onderwijsmodel dat zich richt op leren in een realistische context. Het is ontstaan vanuit bestaande initiatieven elders in het land en wordt nu geïmplementeerd door de Regiocampus, in samenwerking met onder andere het Deltion College. De kern van het concept is het bieden van ondersteuning door studenten aan diverse groepen in de samenleving, waaronder gezinnen en kinderen. Deze ondersteuning kan variëren van praktische hulp in het huishouden en het organiseren van kinderfeestjes tot het bieden van gezelschap, taalondersteuning en hulp bij boodschappen. Studenten kunnen ook betrokken worden bij activiteitenprogramma’s op scholen en in kinderopvangorganisaties.
Het primaire doel van het ‘Wijkleerbedrijf Helpende Handen’ is het bevorderen van zelfredzaamheid en samenredzaamheid binnen de gemeenschap. Studenten van het Deltion College worden ingezet om praktische ondersteuning te bieden, waardoor inwoners in staat worden gesteld om langer zelfstandig te functioneren. Het project stimuleert de actieve participatie van studenten in de zorgsector en draagt bij aan hun professionele ontwikkeling door middel van contextrijk leren. De uitkomst is een wederzijds voordeel: inwoners ontvangen de benodigde ondersteuning, terwijl studenten waardevolle praktijkervaring opdoen.
De concrete invulling van de ondersteuning door ‘Helpende Handen’ is breed. Studenten kunnen assisteren bij dagelijkse taken zoals boodschappen doen, maaltijden bereiden en het huishouden. Ze kunnen ook gezelschap bieden en deelnemen aan activiteiten met kinderen, zoals het organiseren van feestjes of het begeleiden van spelactiviteiten. Daarnaast kunnen studenten ingezet worden als taalmaatje of om te helpen bij activiteitenprogramma’s op scholen en in kinderopvanginstellingen. De mogelijkheden zijn divers en worden afgestemd op de specifieke behoeften van de individuele inwoner.
Een belangrijk aspect van het initiatief is het bieden van kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Kinderopvangorganisatie Leef Kind heeft een creatieve aanpak ontwikkeld om personeelstekorten aan te pakken en tegelijkertijd mensen met een achterstandspositie een kans te geven. Deze aanpak omvat een stageprogramma met doorgroeimogelijkheden. Deelnemers volgen een mbo niveau 2-opleiding tot helpende in zorg en welzijn, terwijl ze via een stage werkervaring opdoen in een kinderopvanglocatie. Na het behalen van het diploma en bij interesse, kunnen ze doorstromen naar een mbo niveau 3-opleiding tot pedagogisch medewerker.
De begeleiding van deelnemers in het programma wordt gekenmerkt door maatwerk. Naast begeleiders op de werkvloer, die feedback geven op de uitvoering van taken, is er een speciale begeleidingscoördinator die het contact onderhoudt met alle betrokken partijen: de deelnemers, de begeleiders, de opleider en de jobcoach van de gemeente. Deze coördinator heeft een regiefunctie en zorgt ervoor dat het beleid van Leef Kind wordt vertaald naar de praktijk, met aandacht voor de individuele behoeften van de deelnemers. Halverwege het traject vindt een evaluatiegesprek plaats om de voortgang te bespreken en eventuele knelpunten te identificeren. Ook wordt er gekeken naar de mogelijkheden na afloop van het programma, zoals het voortzetten van de werkzaamheden als helpende of het doorstromen naar een vervolgopleiding.
De selectie van kandidaten voor het programma gebeurt in samenwerking met het WSP en UWV. Tijdens een intakegesprek worden de wensen en mogelijkheden van de kandidaten besproken, evenals hun opleidbaarheid en geschiktheid voor de kinderopvang. Het is belangrijk dat de kandidaten een realistische inschatting hebben van hun eigen mogelijkheden en dat er een goede match is tussen hun profiel en de eisen van de functie. Leef Kind hanteert rekbare kaders en staat open voor mensen met verschillende achtergronden, maar er wordt wel zorgvuldig gekeken naar de haalbaarheid van het traject. Het doel is om de deelnemers te ondersteunen bij het vinden van een passende plek op de arbeidsmarkt, ook als dat niet per se binnen de kinderopvang hoeft te zijn.
Medewerkers in de kinderopvang spelen een cruciale rol in het creëren van een positief pedagogisch klimaat. Ze zijn zich bewust van hun essentiële rol en streven ernaar om te voldoen aan de verwachtingen van de organisatie. Kinderen hechten zich aan de medewerkers, waardoor deze optreden als vertrouwenspersonen. Medewerkers helpen kinderen door hun gevoelens te benoemen en te verwoorden, de helpende hand te bieden, vriendelijk te zijn en hen welkom te heten. De vaste teams op de BSO-locaties bestaan uit ervaren medewerkers met een gerichte mbo-opleiding en een Verklaring Omtrent Gedrag. Daarnaast zijn er vaak stagiaires aanwezig, die onder begeleiding van de ervaren medewerkers praktijkervaring opdoen. Alle medewerkers beschikken over een Kinder-EHBO diploma en er is altijd iemand aanwezig met een BHV diploma.
De medewerkers in de kinderopvang hebben vaste werkdagen en -tijden. Een typisch werkschema op een groep ziet er als volgt uit: één medewerker is aanwezig van 13.30 uur tot 17.30 uur, terwijl een tweede medewerker van 14.15 uur tot 18.00 uur aanwezig is. Tijdens vakanties kan het schema afwijken. Deze vaste structuur zorgt voor continuïteit en herkenning voor de kinderen.
Het initiatief ‘Helpende Handen’ biedt een veelbelovende aanpak om de uitdagingen in de kinderopvang aan te pakken. Door studenten en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten, wordt niet alleen de personeelstekracht verminderd, maar wordt ook een bijdrage geleverd aan de zelfredzaamheid van inwoners en de professionele ontwikkeling van studenten. De nadruk op maatwerk, begeleiding en haalbaarheid zorgt ervoor dat het programma effectief is en aansluit bij de behoeften van alle betrokken partijen. De inzet van ‘Helpende Handen’ kan een waardevolle aanvulling zijn op de bestaande kinderopvangvoorzieningen en bijdragen aan een inclusieve en ondersteunende omgeving voor kinderen en volwassenen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet