Kinderopvang in Nederland: Een Overzicht van Voorzieningen, Toezicht en Financiële Ondersteuning
september 5, 2025
De kwaliteit van kinderopvang is van groot belang voor de ontwikkeling van jonge kinderen. De eerste levensjaren zijn cruciaal en een gezonde en veilige omgeving is essentieel voor een goede start. In Nederland is de kinderopvang gereguleerd door de Wet kinderopvang (WKO) en wordt er toezicht gehouden door de Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD). Dit artikel geeft een overzicht van de registratieprocedure, het toezicht en de controle die plaatsvindt binnen de kinderopvang.
De Wet kinderopvang (WKO) vormt de juridische basis voor de kwaliteitseisen waaraan kinderopvangvoorzieningen en gastouderbureaus moeten voldoen. De toezichthouders van de GGD controleren of deze eisen worden nageleefd. Dit toezicht is noodzakelijk omdat jonge kinderen kwetsbaar zijn en de omgeving waarin zij zich bevinden een grote invloed heeft op hun latere ontwikkeling. Het doel van het toezicht is het waarborgen van een gezonde, veilige en pedagogisch verantwoorde opvangomgeving.
Wanneer men een kinderopvang, gastouderbureau of gastouderopvang wil starten, is registratie verplicht. De procedure begint met het doorlopen van een stappenplan, waarna een aanvraag voor registratie kan worden ingediend. De aanvraag kan worden ingediend bij de gemeente, of in bepaalde gevallen direct bij de GGD regio Utrecht (Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Montfoort, Utrechtse Heuvelrug, Woudenberg). Voor deze gemeenten dienen de formulieren van de Rijksoverheid te worden gebruikt: aanvraagformulieren voor kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouderopvang. De formulieren en benodigde documenten dienen te worden verzonden naar [email protected] of per post naar de GGD regio Utrecht.
In gemeenten Beuningen en Druten worden leges geheven voor de aanvraag tot registratie.
Na het indienen van de aanvraag voert de GGD een inspectie uit. Tijdens deze inspectie wordt beoordeeld of de kinderopvang voldoet aan alle kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang. Indien aan de eisen wordt voldaan, wordt de kinderopvang opgenomen in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK). De totale procedure van aanmelding tot registratie duurt maximaal tien weken. Het is niet toegestaan om met het aanbieden van kinderopvang te starten voordat de registratie in het LRK is voltooid.
Na een positief besluit en registratie in het LRK, kan de kinderopvang officieel van start gaan.
De GGD houdt jaarlijks toezicht op kinderdagverblijven, buitenschoolse opvanglocaties en gastouder(bureau)s. Deze toezichtbezoeken kunnen aangekondigd en onaangekondigd plaatsvinden. Tijdens de inspecties wordt onderzocht of de instellingen zich houden aan de wettelijke eisen op de volgende gebieden:
De inspectierapporten zijn openbaar en in te zien in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).
De GGD hanteert een risicogestuurde aanpak bij het toezicht. Dit betekent dat er meer toezicht is waar dat nodig is en minder waar mogelijk. Bijvoorbeeld, bij een nieuwe locatie of organisatie wordt een intensiever onderzoek uitgevoerd dan bij een gevestigde instelling met een goede staat van dienst.
Bij de start van een nieuwe locatie of organisatie, of bij een wijziging (zoals een verhuizing of wijziging van de houder), wordt een onderzoek voor registratie uitgevoerd. De GGD maakt dan een inschatting of kan worden voldaan aan de kwaliteitseisen uit de Wet kinderopvang. Binnen tien weken besluit de gemeente of de locatie wordt geregistreerd in het LRK.
Binnen drie maanden na de start van een nieuw kindercentrum voert de GGD opnieuw een onderzoek uit. Ook bij wijzigingen in een bestaande locatie, zoals een verandering in het aantal kindplaatsen of het aanbieden van voorschoolse educatie, vindt een onderzoek plaats.
Ouders, medewerkers en andere betrokkenen kunnen een melding doen bij de Inspectie Kinderopvang als zij twijfels hebben over de kwaliteit van de kinderopvang. Meldingen kunnen ook anoniem worden gedaan. Na ontvangst van een melding kan de GGD een incidenteel onderzoek instellen.
Als de GGD constateert dat een kindercentrum niet voldoet aan de wettelijke eisen, geeft zij advies aan de gemeente. De gemeente is verantwoordelijk voor de handhaving en kan passende maatregelen treffen, zoals een aanwijzing of een last onder dwangsom. De gemeente baseert haar beslissingen op het inspectierapport van de GGD, de Wet- en regelgeving en het gemeentelijke handhavingsbeleid.
Naast kinderdagverblijven en buitenschoolse opvang, worden ook gastouderbureaus en gastouders geïnspecteerd. De GGD inspecteert jaarlijks alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang en gastouderbureaus. Daarnaast wordt bij de helft van de geregistreerde gastouders jaarlijks een onderzoek uitgevoerd.
De procedure voor registratie en wijzigingen kan per gemeente verschillen. In sommige gemeenten verloopt de procedure via de GGD, terwijl in andere gemeenten de aanvraag rechtstreeks bij de gemeente moet worden ingediend. Het is belangrijk om de specifieke procedures van de betreffende gemeente te raadplegen.
Het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) is een openbaar register waarin alle geregistreerde kinderopvanglocaties en gastouderbureaus zijn opgenomen. In het LRK zijn ook de inspectierapporten van de GGD te vinden. Dit register biedt ouders en andere belanghebbenden inzicht in de kwaliteit van de kinderopvang.
De registratie en het toezicht op kinderopvang in Nederland zijn van essentieel belang voor het waarborgen van de kwaliteit en veiligheid van de opvang. De GGD speelt een cruciale rol in dit proces door het uitvoeren van inspecties, het beoordelen van aanvragen en het adviseren van gemeenten. Door het naleven van de Wet kinderopvang en het toezicht door de GGD wordt een gezonde en veilige omgeving gecreëerd waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Het Landelijk Register Kinderopvang biedt transparantie en stelt ouders in staat om een weloverwogen keuze te maken voor de beste kinderopvang voor hun kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet