logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Gemeentelijke Kinderopvang: Registratie, Toezicht en Kwaliteitseisen

De gemeentelijke organisatie speelt een cruciale rol in de regulering en het toezicht op kinderopvangvoorzieningen. Deze rol is vastgelegd in de Wet kinderopvang en wordt verder uitgewerkt in gemeentelijke beleidsregels. Dit artikel beschrijft de procedures en vereisten voor het starten, registreren en handhaven van kwaliteit binnen de kinderopvang, gebaseerd op de geldende regelgeving.

Registratie van Kinderopvangvoorzieningen

Het starten van een kinderopvang, gastouderbureau of gastouderopvang vereist een registratieproces. Dit proces wordt in gang gezet door een aanvraag in te dienen bij de gemeente. Voor een aantal gemeenten, waaronder Amersfoort, Baarn, Bunschoten, Eemnes, Montfoort, Utrechtse Heuvelrug en Woudenberg, loopt de aanvraag via de GGD regio Utrecht. Voor andere gemeenten dient de aanvraag rechtstreeks bij de betreffende gemeente te worden ingediend.

De aanvraag moet vergezeld gaan van de benodigde documenten, zoals gespecificeerd in de formulieren van de Rijksoverheid voor kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouderopvang. Deze formulieren zijn beschikbaar via [email protected] of per post te sturen naar de GGD regio Utrecht.

Na het indienen van de aanvraag volgt een beoordeling door de gemeente, waarbij zowel de eisen uit de Wet kinderopvang als andere relevante wetgeving, zoals regelgeving omtrent brandveiligheid, bouwvoorschriften en bestemmingsplannen, worden getoetst. De gemeente kan contact opnemen met de aanvrager indien nog niet aan alle relevante regelgeving is voldaan. In dat geval kan de aanvrager worden verzocht de aanvraag in te trekken of toestemming geven om de behandelingstermijn op te schorten totdat de benodigde vergunningen of vrijstellingen zijn verkregen.

Streng aan de Poort Beleid

De gemeente hanteert een beleid van “Streng aan de Poort”, wat betekent dat er hoge eisen worden gesteld aan de volledigheid van de aanvraag en de kwaliteit van de opvang vanaf de start. Nieuwe aanvragen worden uitgebreid getoetst door de GGD, en de gemeente neemt naast de beoordeling van de GGD ook andere aspecten mee in de beoordeling. Dit beleid is ingevoerd om te waarborgen dat direct vanaf de start van de exploitatie van een kinderopvangvoorziening verantwoorde en kwalitatief goede opvang wordt geboden. Voor gastouderbureaus geldt dat zij direct vanaf de start in staat moeten zijn hun werkzaamheden uit te voeren conform de kwaliteitseisen, en dat ook de door hen begeleide gastouders aan deze eisen voldoen.

Handhaving en Afwegingsmodel

Naast de registratieprocedure is de gemeente verantwoordelijk voor het toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang en de handhaving van de Wet kinderopvang. Bij het niet naleven van de kwaliteitseisen wordt een afwegingsmodel gehanteerd om te bepalen welke handhavingsmaatregelen worden genomen. Dit model bevat een omschrijving van de overtreding, een verwijzing naar de relevante artikelen uit de Wet kinderopvang en aanverwante regelgeving, een prioriteitstelling per overtreding en de hoogte van de boete die kan worden opgelegd.

Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE)

Voor kinderopvanglocaties die geregistreerd zijn voor VVE en subsidie ontvangen van de gemeente, gelden specifieke eisen. Deze eisen zijn vastgelegd in de ‘Nadere regeling subsidieverstrekking peuterplaatsen regulier en voorschoolse educatie (VE) 2020 gemeente Twenterand (inclusief kwaliteitskader)’. Het toezicht en de handhaving op deze aanvullende gemeentelijke eisen vallen echter niet onder de algemene beleidsregels voor de uitvoering van de Wet kinderopvang.

Relatie tot Overige Wetgeving

De gemeente beoordeelt bij een nieuwe aanvraag niet alleen de eisen uit de Wet kinderopvang, maar ook andere relevante wetgeving en vergunningen die van belang zijn voor de veiligheid en gezondheid van de op te vangen kinderen. Het is van groot belang dat een kinderopvangvoorziening, naast de registratie onder de Wet kinderopvang, ook voldoet aan de eisen op het gebied van brandveiligheid, bouwvoorschriften en bestemmingsplannen. Indien blijkt dat de verleende vergunningen in strijd zijn met de eisen uit de Wet kinderopvang, kan de aanvraag tot registratie worden afgewezen.

Proces en Termijnen

Binnen tien weken na het indienen van een complete aanvraag volgt een besluit. In dit besluit wordt vermeld of de exploitatie van de kinderopvangvoorziening is toegestaan. Bij een positief besluit schrijft de gemeente de nieuwe kinderopvangvoorziening in het Landelijk Register Kinderopvang.

Gemeentelijke Taken en Ontwikkelingen

De gemeente Twenterand heeft beleidsregels vastgesteld voor de uitvoering van de Wet kinderopvang. Deze beleidsregels omvatten het proces tot registratie van een nieuwe kinderopvanglocatie en de behandeling van wijzigingsverzoeken, evenals het proces van handhaving van de kwaliteitseisen. De gemeente past landelijke werkwijzen toe, zoals het Herstelaanbod en Streng aan de Poort, om de kwaliteit van de kinderopvang te waarborgen.

Bestaande Vergunninghouders

Kindercentra en gastouderbureaus die reeds op basis van een gemeentelijke vergunning bestonden, zijn automatisch opgenomen in een register. De gemeente heeft bestaande vergunninghouders schriftelijk op de hoogte gesteld van deze opname en hen verzocht de benodigde gegevens voor registratie te verstrekken.

Voorbeelden van Kinderopvangvoorzieningen

In de gemeenten Beemster, Graft-De Rijp, Schermer en Zeevang zijn diverse kinderopvangvoorzieningen geregistreerd, waaronder kinderdagverblijven en buitenschoolse opvanglocaties. Een overzicht van deze voorzieningen is opgenomen in de documentatie.

Conclusie

De gemeente speelt een essentiële rol in het waarborgen van de kwaliteit en veiligheid van kinderopvang. Door middel van een zorgvuldig registratieproces, strikte handhaving en de implementatie van beleidsmaatregelen zoals “Streng aan de Poort” wordt getracht om verantwoorde en kwalitatief goede opvang te bieden aan jonge kinderen. De samenwerking met de GGD en de naleving van zowel de Wet kinderopvang als andere relevante wetgeving zijn hierbij van groot belang. De gemeentelijke beleidsregels zijn van toepassing op alle kwaliteitseisen uit de Wet kinderopvang, inclusief de eisen op het gebied van VVE, en zorgen voor een uniforme en transparante aanpak van kinderopvangtoezicht.

Bronnen

  1. Beleidsregels gemeentelijke taken uitvoering Wet kinderopvang gemeente Twenterand
  2. Kindercentra
  3. Registratie en toezicht kinderopvang

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven