Helden Opvang Soest: Buitenschoolse Opvang met Focus op Avontuur en Ontwikkeling
september 5, 2025
De kwaliteit en veiligheid van kinderopvang zijn van groot belang. De Wet kinderopvang (Wk) en de bijbehorende regelgeving stellen eisen aan kinderopvanginstellingen om een veilige en stimulerende omgeving voor kinderen te garanderen. Dit artikel geeft een overzicht van de handhaving van deze regelgeving, de verantwoordelijkheden van verschillende partijen en de mogelijke gevolgen van overtredingen, gebaseerd op beschikbare documentatie.
De verantwoordelijkheid voor de handhaving van de Wet kinderopvang ligt bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente. In de gemeente Bronckhorst zijn verschillende afdelingen betrokken bij de uitvoering van deze taak. De afdeling Maatschappelijke ontwikkeling is beleidsinhoudelijk verantwoordelijk en fungeert als contactpersoon voor de GGD Gelre IJssel. De afdeling Veiligheid, Vergunningen en Handhaving (VVH) is verantwoordelijk voor de brandveiligheid en de ruimtelijke aspecten van de kinderopvanglocaties. Om efficiëntie en eenduidigheid te waarborgen, wordt voorgesteld dat de afdeling VVH de handhaving van de kinderopvang uitvoert. De afdeling Werk, inkomen en zorg is verantwoordelijk voor de bekostiging van de kinderopvang voor bepaalde doelgroepen. De afdeling MO is budgethouder voor de kinderopvang.
Een goede coördinatie en afstemming tussen deze verschillende afdelingen is essentieel. Dit omvat het vaststellen van afspraken over afstemmingsmomenten in de verschillende procedures. Preventieve handhaving, door middel van voorlichting en communicatie, wordt voorgesteld als een belangrijk instrument.
Er zijn verschillende vormen van handhaving mogelijk. Een herstelmaatregel is gericht op het corrigeren van een overtreding en het voorkomen van herhaling. Een bestraffende sanctie is bedoeld om een begane overtreding te bestraffen. De kwaliteitseisen waaraan kinderopvang moet voldoen, zijn vastgelegd in de Wet kinderopvang en de bijbehorende regelgeving. Een volledige opsomming van deze eisen is te vinden in de modelrapporten die door de toezichthouder kinderopvang worden gebruikt.
In bepaalde gevallen kan het college van burgemeester en wethouders de toestemming tot exploitatie van een kinderopvangvoorziening intrekken en de registratie uit het landelijk register kinderopvang verwijderen. Dit kan gebeuren in de volgende situaties:
Het voortzetten van de exploitatie na intrekking van de toestemming leidt tot niet-geregistreerde kinderopvang, wat illegaal is en kan leiden tot een bestuurlijke boete of vervolging door het Openbaar Ministerie op basis van de Wet Economische Delicten.
De regelgeving kent specifieke eisen met bijbehorende boetebedragen. Zo is er aandacht voor de meldcode kindermishandeling. Alle kinderopvangvoorzieningen moeten een meldcode kindermishandeling hebben vastgesteld, die ten minste een stappenplan, toebedeling van verantwoordelijkheden, aandacht voor bijzondere vormen van geweld en omgang met vertrouwelijke gegevens bevat. Het niet naleven hiervan kan leiden tot een boete van € 1.000,-. Daarnaast is het belangrijk dat de houder de kennis en het gebruik van de meldcode bij het personeel bevordert en handelt in overeenstemming met de wettelijke meldplicht bij gewelds- of zedendelicten. Overtreding hiervan kan een boete van € 8.000,- opleveren.
Ook de accommodatie en inrichting van de kinderopvanglocatie zijn onderworpen aan eisen. Er zijn specifieke regels met betrekking tot de binnen- en buitenruimte van buitenschoolse opvang en kinderdagverblijven.
Voor de vestiging van een kindercentrum gelden ook eisen uit andere wet- en regelgeving, zoals het bestemmingsplan. Voor de bouw van een nieuwe locatie of ingrijpende verbouwingen is een bouwvergunning nodig. Voor alle locaties waar 10 of meer kinderen worden opgevangen, is een gebruiksvergunning van de brandweer vereist.
Sinds 1 maart 2018 moeten alle personen die werken, wonen of structureel aanwezig zijn op een plek waar kinderen worden opgevangen, zich inschrijven in het personenregister kinderopvang (PRK). Dit maakt het mogelijk om vaste en tijdelijke medewerkers continu te screenen.
Voor gastouders kan er een uitzondering gelden bij tijdelijke onderbreking van de opvang, bijvoorbeeld door ziekte of zwangerschap, mits er een duidelijk perspectief is op het hervatten van de opvang. Dit is ter beoordeling aan de gemeente.
Bij verzoeken tot uitschrijving uit het landelijk register kinderopvang (LRK) is een handtekening van de gastouder vereist. Indien een wijzigingsformulier zonder handtekening wordt ingediend, wordt het gastouderbureau verzocht om alsnog een handtekening te vragen. Als dit niet lukt, moet het gastouderbureau bewijs leveren van de poging om een handtekening te verkrijgen. De gemeente kan vervolgens een voornemen tot intrekking van de toestemming tot exploitatie sturen.
De handhaving van de Wet kinderopvang is een complex proces waarbij verschillende afdelingen binnen de gemeente en de GGD Gelre IJssel betrokken zijn. Het doel is om de kwaliteit en veiligheid van de kinderopvang te waarborgen. Het is belangrijk dat kinderopvanginstellingen en gastouders zich bewust zijn van de wettelijke eisen en de mogelijke gevolgen van overtredingen. Een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen is essentieel om een veilige en stimulerende omgeving voor kinderen te creëren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet