logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Ontwikkelingsgesprekken in de Kinderopvang: Een Gids voor Professionals en Leidinggevenden

De kwaliteit van kinderopvang staat hoog in het vaandel, en een belangrijk instrument om deze te waarborgen en te verbeteren zijn regelmatige functionerings- en persoonlijke ontwikkelingsgesprekken (POP-gesprekken). Deze gesprekken zijn niet alleen een verplichting, maar bieden ook een waardevolle mogelijkheid tot reflectie, groei en optimalisatie van zowel het functioneren van de medewerker als de kwaliteit van de geboden zorg. Dit artikel biedt een overzicht van de doelstellingen, inhoud en werkwijze van deze gesprekken, specifiek gericht op de context van de kinderopvang.

Het Belang van Toezicht en Verantwoorde Kinderopvang

De GGD GHOR Nederland speelt een cruciale rol in het toezicht op de kinderopvang, waarbij de focus ligt op het waarborgen van gezonde en veilige opvangomgevingen. De werkwijze ‘Streng aan de Poort’ zorgt ervoor dat nieuwe opvanglocaties alleen van start kunnen gaan als er geen twijfels bestaan over de kwaliteit van de geboden zorg. Dit toezicht is gebaseerd op de Wet kinderopvang (Wko), die vereist dat houders van een kindercentrum verantwoorde kinderopvang aanbieden, die bijdraagt aan een goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een veilige en gezonde omgeving. Functionerings- en POP-gesprekken zijn een integraal onderdeel van het aantonen van deze verantwoorde kinderopvang.

Doelstellingen van Functionerings- en POP-Gesprekken

De gesprekken zijn gericht op verschillende doelstellingen, waaronder het bevorderen van het optimaal functioneren van de medewerker, het identificeren en oplossen van knelpunten, en het maken van een inventarisatie van ontwikkelingsmogelijkheden op de middellange en lange termijn. Het doel is ook om de medewerker te inspireren tot reflectie op de prestaties en de bijbehorende geschiktheid en groeimogelijkheden. Uiteindelijk streven de gesprekken naar overeenstemming tussen de zelfinschatting van de medewerker en het oordeel van de leidinggevende.

Het POP-gesprek resulteert specifiek in een loopbaanplan, gericht op de ontwikkeling van de medewerker, zowel binnen als buiten de organisatie. Dit plan kan betrekking hebben op de huidige functie, maar ook op toekomstige ambities.

Inhoud van de Gesprekken

De inhoud van de gesprekken is breed en omvat verschillende aspecten van de functie en de werksituatie. De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • De inhoud van de functie, gebaseerd op de functiebeschrijving en competenties.
  • De beleving van de medewerker ten aanzien van de functie en de werksituatie.
  • De relatie met collega’s en bestuurders.
  • De relatie tussen de medewerker en de leidinggevende.
  • Wensen van de medewerker op middellange en lange termijn.
  • Sterke punten van de medewerker, in relatie tot de huidige of toekomstige functie.
  • Zwakke punten van de medewerker, met oog op verbetermogelijkheden.
  • Realistische functiemogelijkheden op korte en lange termijn.
  • Opmerkingen naar aanleiding van de kerncompetenties.
  • Factoren die de prestaties van de medewerker negatief of positief beïnvloeden, zoals kennis, vaardigheden, taakopvatting, rolvervulling van de leidinggevende, onder- of overbezetting, onregelmatige dienst, overwerk, beloning, ziekte, privéproblemen en reorganisatie van het werk.
  • Conclusies en afspraken ten behoeve van het POP.

De Rol van de Leidinggevende en de Pedagogisch Professional

Het is van belang dat de leidinggevende zich inleeft in de pedagogisch professional. Een ontwikkelingsgesprek moet een veilige omgeving bieden waarin de medewerker zich vrij voelt om te reflecteren op zijn of haar kwaliteiten en ontwikkelpunten. Het is niet logisch dat de leidinggevende dit gesprek voert, omdat dit voor de medewerker ongemakkelijk kan zijn, vooral als er vragen worden gesteld die als strikvragen kunnen worden ervaren, gezien het feit dat de leidinggevende later ook het functioneringsgesprek zal voeren.

De leidinggevende kan de medewerker helpen door de verdieping in te gaan. Hoe gaat de medewerker een bepaald probleem aanpakken? Wat heeft hij of zij daarbij nodig? Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Een concreet voorbeeld is een medewerker die aangeeft dat de kring niet goed loopt omdat hij of zij niet voldoende kinderliedjes uit het hoofd kent. Dit is een concreet punt waar de medewerker zelf aan de slag kan gaan, bijvoorbeeld door kinderliedjes te leren via YouTube.

Wat de leidinggevende vooral niet moet doen, is oordelen of autoritair zijn. Dit heeft een averechts effect en belemmert de ontwikkeling van de medewerker. Een goede voorbereiding en het spreken van de taal van de professional zijn essentieel om onduidelijkheid te voorkomen.

Frequentie en Voorbereiding

Minimaal twee weken voor aanvang van het gesprek dient de leidinggevende af te stemmen met de medewerker welke onderwerpen centraal staan. Het formulier functioneringsgesprekken dient hierbij als leidraad. Binnen een week na het gesprek ontvangt de medewerker de door de leidinggevende ingevulde formulieren, die vervolgens voor akkoord of voor gezien getekend dienen te worden.

Kwaliteitsverbetering door Samenwerking

Organisaties zoals Partou, een van de grootste kinderopvangorganisaties in Nederland, hechten veel waarde aan de kwaliteit van de opvang. De samenwerking met organisaties zoals Connect draagt bij aan kwaliteitsverbetering en biedt concrete voordelen voor de ontwikkeling van het kind. Partou biedt kinderen een veilige en liefdevolle omgeving, waarbij plezier, persoonlijke aandacht en samen de wereld ontdekken centraal staan. Aandacht wordt besteed aan muziek, beweging en buitenactiviteiten, en kinderen leren samen spelen, delen, vrienden maken en voor zichzelf opkomen.

Conclusie

Functionerings- en POP-gesprekken zijn essentieel voor het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van kinderopvang. Door een gestructureerde aanpak, een open communicatie en een focus op de ontwikkeling van de medewerker, kunnen deze gesprekken bijdragen aan een optimale werkomgeving en een betere zorg voor de kinderen. De rol van de leidinggevende is cruciaal in het faciliteren van deze gesprekken en het creëren van een veilige omgeving voor reflectie en groei. Het is van belang dat de gesprekken niet alleen worden gezien als een verplichting, maar als een waardevolle investering in de kwaliteit van de kinderopvang en de ontwikkeling van de medewerkers.

Bronnen

  1. GGD GHOR Nederland
  2. Connect Logopedie - Interview Mirjam van den Heuvel
  3. Regeling Functionerings- en Persoonlijk Ontwikkelingsgesprekken gemeente Lisse 2005
  4. Kinderopvang Totaal - Motiverend ontwikkelgesprek voeren

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven