Toezicht op Kinderopvang in de Regio Rotterdam-Rijnmond
september 5, 2025
De kinderopvangsector speelt een cruciale rol in de maatschappij, waardoor ouders de mogelijkheid krijgen om werk en gezinsleven te combineren. Een belangrijk aspect van kinderopvang is de fiscale attestatie, die ouders in staat stelt om een deel van de kosten terug te vorderen via de belastingvermindering. Dit artikel biedt een gedetailleerd overzicht van de regels en procedures rondom fiscale attesten voor kinderopvang, gericht op zowel ouders als opvangorganisaties.
De verantwoordelijkheid voor het afleveren van een fiscaal attest ligt bij de organisator van de kinderopvang. Dit attest moet jaarlijks worden uitgereikt aan de ouders, nadat de volledige betaling is ontvangen en vóórdat zij hun belastingaangifte indienen. Voor het opstellen van het attest dient gebruik te worden gemaakt van het modelattest van de FOD Financiën.
In de loop van februari dienen opvangorganisaties de attestgegevens van het voorgaande jaar online door te geven aan de FOD Financiën. Dit proces verloopt via de toepassing Belcotax-on-web. Het is essentieel dat de gegevens correct en tijdig worden aangeleverd om problemen bij de belastingaangifte van de ouders te voorkomen.
Een fiscaal attest dient als bewijs van de betaalde kosten voor kinderopvang. Ouders hebben dit attest nodig om de kosten in te brengen bij hun belastingaangifte en in aanmerking te komen voor de belastingvermindering. Zonder een correct attest kunnen ouders de belastingvermindering niet claimen.
Het attest bevat specifieke informatie, waaronder de periode van de opvang, het aantal dagen, het dagtarief en het ontvangen bedrag. Vanaf inkomstenjaar 2022 is het gebruik van een nieuw modelattest verplicht. Een belangrijke wijziging is dat vakken I en II van het attest door dezelfde instantie moeten worden ingevuld, namelijk de instantie die de opvang heeft verzorgd. In vak I kan de opvanginstantie aangeven of zij een vergunning, erkenning of subsidie heeft ontvangen en van welke instantie.
Om in aanmerking te komen voor de belastingvermindering, moeten aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De uitgaven moeten zijn gedaan voor kinderopvang buiten de normale lesuren, tijdens welke het kind onderwijs volgt. De opvang moet plaatsvinden in de Europese Economische Ruimte.
Op de dag van de opvangactiviteit moet het kind jonger zijn dan 14 jaar, of jonger dan 21 jaar indien het kind een zware handicap heeft. De opvanginstelling moet rechtstreeks erkend, gesubsidieerd of gecontroleerd worden door een openbaar bestuur.
Daarnaast moeten de ouders het kind fiscaal ten laste hebben, of de helft van het belastingvoordeel aan hen moet worden toegekend in geval van co-ouderschap. Ouders moeten ook beroepsinkomsten hebben om in aanmerking te komen voor de belastingvermindering.
Ouders kunnen alle opvangkosten inbrengen, tot een maximum van 16,40 euro per oppasdag en per kind (aanslagjaar 2025 - inkomstenjaar 2024). Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd. De belastingvermindering bedraagt 45% van deze uitgaven.
Voor kinderen jonger dan 3 jaar hebben ouders de keuze tussen een verhoging van de belastingvrije som (720 euro voor aanslagjaar 2025, inkomsten 2024) of het inbrengen van de opvangkosten. De keuze hangt af van de persoonlijke situatie van de ouders, met name of zij beroepsinkomsten hebben en hoe hoog de opvangkosten zijn.
De belastingvermindering geldt voor verschillende vormen van kinderopvang, waaronder:
Het is belangrijk op te merken dat de belastingvermindering niet van toepassing is op privélessen, schoolreizen, niet-professionele opvang of het lidgeld van een sportclub.
Als een opvangorganisatie geen fiscaal attest aflevert of als er fouten op het attest staan, moeten ouders contact opnemen met de kinderopvang om dit recht te zetten. Ouders die niet correct worden geïnformeerd, kunnen een klacht indienen bij de Algemene Directie Economische inspectie van de FOD Economie.
Opvanginstanties dienen het nationale nummer van het kind en de ouder te vragen. Het is raadzaam om deze gegevens al bij inschrijving te vragen. Indien het nationale nummer niet bekend is, kan in 2025 (voor attesten met betrekking tot opvangkosten betaald in 2024) nog steeds een attest worden afgeleverd zonder dit nummer, zonder dat dit gevolgen heeft voor de belastingvermindering voor de ouders. Echter, als de ouder expliciet weigert om zijn of haar nationale nummer en/of dat van het kind te geven, kan er geen attest worden afgeleverd, waardoor de ouder geen recht heeft op de belastingvermindering.
Marie en Pierre zijn gescheiden en hebben elk 350 euro betaald voor een vakantiekamp van hun dochter, dat 700 euro kostte. Zowel Marie als Pierre kunnen een attest op hun naam aanvragen, met vermelding van hun respectievelijke betaalde bedragen.
Opvangorganisaties moeten ervoor zorgen dat zij de gegevens die zij vermelden op de attesten die zij aan de ouders afleveren, ook aan de FOD Financiën bezorgen. Dit moet vóór 1 maart van het jaar volgend op het kalenderjaar waarop de attesten betrekking hebben. De gegevens worden verzonden via de toepassing Belcotax-on-web.
Fiscale attesten zijn een essentieel onderdeel van de kinderopvang, waardoor ouders een deel van de kosten kunnen terugvorderen via de belastingvermindering. Het is belangrijk dat zowel ouders als opvangorganisaties op de hoogte zijn van de regels en procedures rondom deze attesten. Opvangorganisaties hebben een verantwoordelijkheid om correcte en tijdige attesten af te leveren, terwijl ouders moeten zorgen dat zij de attesten correct invullen en indienen bij hun belastingaangifte. Door een goede samenwerking en duidelijke communicatie kan de fiscale attestatie soepel verlopen en kunnen ouders optimaal profiteren van de belastingvermindering.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet