Toezicht en Ontwikkelingen in de Kinderopvang Amsterdam-Amstelland
september 5, 2025
Fides kinderopvang richt zich op het vergroten van zelfvertrouwen en weerbaarheid bij kinderen, met als doel hen te helpen zich staande te houden in een veranderende wereld. Deze aanpak, die niet primair een methode is maar een werkwijze, wordt gekenmerkt door het gebruik van symbolen en een gemeenschappelijke taal die zowel door kinderen, leerkrachten als ouders wordt gesproken. De focus ligt op het aanleren van sociale vaardigheden en het stimuleren van sociaal-emotionele ontwikkeling, waarbij vertrouwen centraal staat.
Fides is geen vastomlijnde methode of gecertificeerd programma, maar een werkwijze die zich richt op de vergroting van zelfvertrouwen en weerbaarheid. Het is een gemeenschappelijke taal en een manier van denken en handelen die op elk moment van de dag kan worden ingezet. De aanpak is gebaseerd op het idee dat sociale vaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling een integraal onderdeel zijn van de dagelijkse interacties en niet beperkt kunnen worden tot een vast lesrooster. Het doel is om kinderen sterk en zelfbewust te maken in hun groei naar volwassenheid.
Een belangrijk kenmerk van de Fides-aanpak is het gebruik van symbolen om kinderen op een simpele, praktische en zichtbare manier inzicht te verschaffen in zichzelf en hun omgeving. Verschillende symbolen worden gebruikt om specifieke aspecten van zelfvertrouwen en sociale interactie te illustreren.
De ballon symboliseert zelfvertrouwen. Kinderen leren zich voor te stellen een ballon in hun borst te hebben. Een ‘lege’ ballon duidt op een gebrek aan zelfvertrouwen, terwijl een ‘volle’ ballon staat voor een sterke zelfpresentatie. Kinderen worden aangemoedigd om ‘lucht’ in hun ballon te blazen om hun zelfvertrouwen te vergroten en ‘lucht’ te laten ontsnappen als ze te stoer of opvallend gedrag vertonen. De terminologie die hierbij gehanteerd wordt is: één ballon betekent dat je je oké voelt en durft je zelfvertrouwen te laten zien.
De domino staat voor meeloopgedrag en geeft inzicht in groepsprocessen. Het symboliseert het belang van moed en zelfvertrouwen om niet mee te laten voeren, maar om ‘eruit te stappen’. Dit helpt kinderen bewust te worden van hun eigen gedrag in groepsverband en om hun eigen keuzes te maken.
De combinatie ‘okee-ojee’ helpt kinderen om hun eigen gedachten en gevoelens te herkennen en inzicht te krijgen in hun gedrag. Door ‘okee- en ojee-gedachten’ te identificeren, leren ze anders te handelen en irreële angsten en onzekerheden positief te benaderen.
De Fides-aanpak wordt op verschillende manieren geïmplementeerd in de dagelijkse praktijk van de kinderopvang en school. De symbolen zijn prominent aanwezig in de klaslokalen en schoolgebouwen, en worden actief gebruikt om situaties uit te leggen en gesprekken op gang te brengen. De principes van Fides worden ook gedeeld met ouders, zodat dezelfde taal thuis wordt gesproken. Dit creëert een consistente omgeving die de ontwikkeling van zelfvertrouwen en weerbaarheid bij kinderen ondersteunt.
Bij intakegesprekken met ouders wordt informatie over Fides verstrekt, inclusief een uitleg van de symbolen. Tijdens informatieavonden aan het begin van elk schooljaar wordt Fides opnieuw onder de aandacht gebracht. Dit zorgt ervoor dat ouders op de hoogte zijn van de aanpak en deze thuis kunnen ondersteunen.
In de onderbouw komen alle Fides-symbolen aan bod. In de middenbouw worden de symbolen actief gebruikt om inzicht te creëren en bewustwording te stimuleren. In de bovenbouw wordt vooral gewerkt aan inzicht en bewustwording, met behulp van de symbolen. Fides is ook een onderdeel van de klassenoverdracht en wordt besproken tijdens groepsbesprekingen.
Om de kwaliteit van de Fides-aanpak te waarborgen, wordt deze regelmatig geëvalueerd en gecontroleerd. Kindcentra die met Fides werken, ontvangen een certificaat dat om de twee jaar wordt gecontroleerd. Er zijn afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat Fides actueel blijft op de school, zoals het beschikbaar stellen van een ouderboekje en het evalueren van de aanpak aan het einde van elk schooljaar. Een Fides-coördinator bewaakt de borging van Fides binnen de instelling.
De naam ‘Fides’ betekent ‘vertrouwen’ en dit is de kern van de hele aanpak. Het doel is om kinderen te helpen vertrouwen te ontwikkelen in zichzelf, in hun eigen mogelijkheden en in hun omgeving. Dit vertrouwen is essentieel om zich staande te houden in een steeds veranderende wereld. De Fides-werkwijze wil via praktische en zichtbare symbolen inzicht geven in jezelf en je omgeving. Het gaat erom dat je via sociale vaardigheden leert jezelf (bij) te sturen.
Fides werkt met kinderen, jongeren en volwassenen aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden. De aanpak is flexibel en kan worden aangepast aan de specifieke behoeften van verschillende doelgroepen. De focus ligt altijd op het vergroten van de eigen mogelijkheden en het bevorderen van een positief zelfbeeld.
De betrokkenheid van ouders is cruciaal voor het succes van de Fides-aanpak. Door dezelfde taal te spreken en de principes van Fides thuis te ondersteunen, kunnen ouders bijdragen aan de ontwikkeling van zelfvertrouwen en weerbaarheid bij hun kinderen. Het ouderboekje dat beschikbaar is op kindcentra biedt ouders de mogelijkheid om meer te leren over Fides en om de aanpak ook thuis toe te passen.
Fides kinderopvang biedt een veilige en vertrouwde omgeving waar kinderen zich snel thuis voelen. Door persoonlijke aandacht en een vertrouwde dagindeling wordt de zelfstandigheid van de kinderen vergroot door bewegingsvrijheid en uitdaging te bieden. Het pedagogisch beleidsplan dient als leidraad voor de dagelijkse omgang met de kinderen.
De Fides-aanpak is een waardevolle methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen te stimuleren. Door het gebruik van symbolen, een gemeenschappelijke taal en de betrokkenheid van ouders, wordt een consistente omgeving gecreëerd die het zelfvertrouwen en de weerbaarheid van kinderen versterkt. Fides is niet een vaststaande methode, maar een flexibele werkwijze die kan worden aangepast aan de behoeften van verschillende doelgroepen. Het uiteindelijke doel is om kinderen te helpen zich staande te houden in een veranderende wereld en om hun eigen mogelijkheden te benutten.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet