Gedichten en Creativiteit in de Kinderopvang: Een Bron van Inspiratie en Reflectie
september 5, 2025
De kinderopvangsector staat voor uitdagingen op het gebied van personeel. Het aantrekken en behouden van gekwalificeerd personeel is essentieel voor de kwaliteit van de opvang. Een manier om hieraan bij te dragen is door te investeren in de opleiding van nieuwe medewerkers, bijvoorbeeld via de beroepsbegeleidende leerweg (bbl). Dit artikel geeft een overzicht van de mogelijkheden voor kinderopvangorganisaties om erkend leerbedrijf te worden en studenten in dienst te nemen. De informatie is gebaseerd op beschikbare richtlijnen en voorwaarden voor het werken met bbl’ers en student-medewerkers.
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) ontwikkelt een subsidieregeling, het ‘Ontwikkelpad’, ter ondersteuning van kinderopvangorganisaties die willen investeren in de opleiding van nieuwe medewerkers. Naar verwachting kunnen organisaties vanaf 1 april 2024 gebruikmaken van deze subsidie. Meer informatie over de internetconsultatie zal eind januari 2024 beschikbaar zijn. Dit initiatief is bedoeld om de instroom van nieuw personeel in de sector te bevorderen.
Het worden van een erkend leerbedrijf biedt verschillende voordelen. Zo investeert de organisatie in de toekomst van zichzelf, de sector en de individuele student. Daarnaast kan het leiden tot een versterking van de leercultuur binnen de organisatie en kan het bijdragen aan het oplossen van personeelstekorten. Het inzetten van een bbl’er kan zittende medewerkers ontlasten en biedt mogelijkheden voor bestaande medewerkers om zich te ontwikkelen als praktijkbegeleider.
Om erkend te worden als leerbedrijf, zijn er specifieke voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Deze voorwaarden worden beheerd door de Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB). De belangrijkste voorwaarden zijn:
De SBB biedt ondersteuning bij het proces om erkend leerbedrijf te worden en kan vragen beantwoorden.
De praktijkopleider is een cruciale rol binnen een erkend leerbedrijf. Deze persoon is verantwoordelijk voor de begeleiding van de bbl’er, kent de eisen van de opleiding en beschikt over voldoende tijd en middelen om de student op de werkvloer te begeleiden. De functie van praktijkopleider is opgenomen in de functiematrix voor kinderopvang, zoals vastgelegd in de Cao Kinderopvang.
Het is wenselijk dat de praktijkopleider een mbo-4 opleiding Praktijkopleider heeft afgerond, of beschikt over eerder verworven bekwaamheid met betrekking tot methodische, didactische en beoordelingsvaardigheden. Indien dit niet het geval is, wordt de werkgever aangemoedigd om de praktijkopleider de betreffende opleiding te laten volgen.
De arbeidsvoorwaarden voor bbl’ers in de kinderopvang zijn vastgelegd in de Cao Kinderopvang. Een bbl’er in de dagopvang heeft een leer-arbeidsovereenkomst voor minstens twintig uur per week, en in de buitenschoolse opvang minstens twaalf uur. De duur van de overeenkomst is gelijk aan de duur van de opleiding volgens de Wet educatie en beroepsonderwijs (WEB), doorgaans drie jaar.
De bbl’er wordt ingedeeld in salarisschaal 5, nummer 8 van de Cao Kinderopvang. De werkgever kan de kosten vergoeden die de bbl’er maakt voor de opleiding en de uren die aan studie besteed worden, bijvoorbeeld door een leer-arbeidsovereenkomst voor meer uren per week af te sluiten. Daarnaast zijn er subsidies beschikbaar voor het opleiden van een bbl’er.
Indien de bbl’er de opleiding succesvol afrondt binnen of uiterlijk na vier jaar, kan de leer-arbeidsovereenkomst omgezet worden in een vaste arbeidsovereenkomst, mits er een vacature of formatieruimte beschikbaar is.
Bij de werving van bbl’ers is het belangrijk om duidelijk te communiceren dat de organisatie een erkend leerbedrijf is en openstaat voor studenten. Dit kan door dit te vermelden in wervingsadvertenties en op de website van de organisatie. Het is ook aan te raden om aandacht te besteden aan bbl’ers op de website of tijdens wervingsactiviteiten, bijvoorbeeld door een beschrijving te geven van ‘een dag uit het leven van een student-medewerker’.
Het is belangrijk om te controleren of de organisatie vermeld staat op leerbanenmarkt.nl en stagemarkt.nl.
Indien er onvoldoende bbl-kandidaten zijn voor een hele klas, kan er gekeken worden naar een samenwerking met andere organisaties in dezelfde regio om toch een volledige klas te starten.
Er zijn diverse mbo-opleidingen die via de bbl-route gevolgd kunnen worden en relevant zijn voor de kinderopvang. Voorbeelden hiervan zijn:
Ook hbo-studenten die een duale opleiding volgen, kunnen in de kinderopvang werken, mits de opleiding tot een diploma leidt dat voldoet aan de kwalificatie-eis voor pedagogisch professional.
Voor mkb-bedrijven is er de SLIM-subsidie beschikbaar, die een tegemoetkoming biedt voor de kosten van het begeleiden van werkzoekenden of werkenden die met werkloosheid worden bedreigd tijdens een kortlopende bij- en omscholing.
Om in de kinderopvang te mogen werken, moet aan de kwalificatie-eis worden voldaan. Naast reguliere studenten kunnen ook zij-instromers via de derde leerweg als student-werknemer aan de slag.
Het worden van een erkend leerbedrijf en het inzetten van bbl’ers biedt kinderopvangorganisaties een waardevolle mogelijkheid om te investeren in de toekomst van de sector en het oplossen van personeelstekorten. Door te voldoen aan de gestelde voorwaarden en een goede begeleiding te bieden, kunnen organisaties bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe professionals en het waarborgen van de kwaliteit van de kinderopvang. De subsidieregeling ‘Ontwikkelpad’ biedt hierbij extra ondersteuning.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet