De Opleiding tot Gespecialiseerd Pedagogisch Medewerker Kinderopvang: Een Uitgebreid Overzicht
september 5, 2025
De financiering en toegankelijkheid van kinderopvang ondergaan in 2025 significante veranderingen en aanpassingen. Deze veranderingen omvatten zowel aanpassingen in subsidies voor kinderopvangorganisaties als regelingen voor ouders met een lager inkomen. Dit artikel geeft een overzicht van de beschikbare informatie over de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang in 2025, gebaseerd op recente rapporten en beleidsregels.
Voor 2025 zijn substantiële aanpassingen in de subsidiebedragen voor kinderopvangorganisaties gepland, voortvloeiend uit het rapport ‘Bekostiging Kinderopvang Caribisch Nederland’. Deze aanpassingen gelden met name voor organisaties in Caribisch Nederland. Daarnaast is er een budget van € 4,1 miljoen beschikbaar voor kinderopvang in Europees Nederland, verdeeld over instellingssubsidies en projectsubsidies. Een aanzienlijk deel van het totale budget (€ 5,2 miljoen) is bestemd voor de ontwikkeling van een nieuw financieringsstelsel voor kinderopvang. Verder is € 5,4 miljoen gereserveerd voor onderzoek en opdrachten binnen de kinderopvangsector in Nederland, en € 1,7 miljoen voor het programma BES(t) 4 kids.
De coördinatie van het toezicht op de kinderopvang wordt in 2025 ondersteund met € 1,1 miljoen, bestemd voor de Stichting Projectenbureau Publieke Gezondheid van de Vereniging van Publieke Gezondheid en Veiligheid Nederland (PGV), die wettelijk is aangewezen voor deze taak. Een budget van € 8,7 miljoen is toegewezen aan DUO voor het beheer en de ontwikkeling van het Landelijk Register Kinderopvang (LRK), het Personenregister Kinderopvang (PRK) en het Register Buitenlandse Kinderopvang (RBK). € 23,9 miljoen is gereserveerd als compensatie aan gemeenten voor het kwijtschelden van publieke schulden in het kader van de hersteloperatie Kinderopvangtoeslag.
De Wet kinderopvang BES, gepubliceerd op 4 juni, heeft als doel de kwaliteit en financiële toegankelijkheid van kinderopvang te verbeteren. De wet bevat eisen met betrekking tot kwaliteit, financiering en toezicht en zal naar verwachting op 1 juli 2025 in werking treden. De wet voorziet in nadere uitwerking van onderwerpen zoals financiering en kwaliteit via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB), die medio 2024 ter consultatie is voorgelegd en naar verwachting eveneens per juli 2025 in werking treedt. De tijdelijke subsidieregeling Financiering Kinderopvang Caribisch Nederland wordt verlengd tot de wet van kracht is. De subsidiebedragen voor dagopvang en gastouders worden in 2025 en volgende jaren verhoogd. Het programma BES(t) 4 kids wordt verlengd tot en met 2028, met jaarlijks € 1,25 miljoen extra beschikbaar.
Gemeente Zoeterwoude biedt in 2025 beleidsregels voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie. Deze regels zijn van toepassing met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2025. De beleidsregels hanteren dezelfde definities als de Wet kinderopvang, de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.
Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang in Zoeterwoude, moeten aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Het inkomen van de aanvrager moet lager zijn dan 130% van het wettelijk sociaal minimum, en het vermogen mag niet hoger zijn dan € 15.540. Daarnaast moet minimaal één van de volgende situaties van toepassing zijn:
De inkomensgrenzen voor de tegemoetkoming zijn afhankelijk van de leefvorm. Onderstaande tabel geeft de maximale netto maandinkomen exclusief en inclusief vakantietoeslag weer:
Leefvorm | Maximaal netto maandinkomen exclusief vakantietoeslag | Maximaal netto maandinkomen inclusief vakantietoeslag |
---|---|---|
Alleenstaande ouder van 21 jaar tot pensioenleeftijd | € 1.695,03 | € 1.779,78 |
Getrouwd of samenwonend van 21 jaar tot pensioenleeftijd met kind(eren) | € 2.421,47 | € 2.542,54 |
Alleenstaande ouder en met pensioen | € 1.894,55 | € 1.989,27 |
Getrouwd of samenwonend en met pensioen en met kind(eren) | € 2.593,78 | € 2.723,47 |
Naast de gemeentelijke tegemoetkoming is er ook de mogelijkheid om kinderopvangtoeslag aan te vragen bij de Belastingdienst. Deze toeslag vergoedt een deel van de kosten voor kinderopvang. In 2025 wordt voor kinderopvangtoeslag het volgende vergoed:
Het aantal uren dat vergoed wordt, hangt af van het aantal gewerkte contracturen van de minst werkende partner. Voor kinderdagverblijven geldt een vergoeding voor het aantal gewerkte contracturen x 140%, met een maximum van 230 uur per maand per kind. Voor BSO wordt 70% van de gewerkte contracturen vergoed in aantal uren opvang. Ouders betalen een eigen bijdrage, waarvan de hoogte afhankelijk is van het inkomen en het aantal kinderen dat naar de kinderopvang gaat.
De ontvangsten voor kinderopvang bestaan uit drie componenten: algemene ontvangsten, terugontvangsten kinderopvangtoeslag en de werkgeversbijdrage kinderopvang. De algemene ontvangsten betreffen de eigen bijdrage die deelnemers betalen voor inschrijving in het Personenregister Kinderopvang. De terugontvangsten kinderopvangtoeslag betreffen de ontvangsten uit terugvorderingen van kinderopvangtoeslag over eerdere jaren. De werkgeversbijdrage kinderopvang bedraagt een vast percentage (0,5%) van de geraamde totale loonsom.
De arbeidsparticipatie van zowel vrouwen als mannen is in 2023 vrijwel stabiel gebleven ten opzichte van 2022. Voor vrouwen tussen de 15 en 75 jaar bedraagt het aantal gewerkte uren per week 27,9, terwijl dit voor mannen 36,0 is. Voor moeders met jonge kinderen (0-11 jaar) is dit 28,2 uur en voor vaders 40,0 uur.
De financiering van kinderopvang in 2025 ondergaat significante veranderingen, met aanpassingen in subsidies voor kinderopvangorganisaties en regelingen voor ouders. Gemeente Zoeterwoude biedt een tegemoetkoming in de eigen bijdrage voor ouders met een lager inkomen en een Sociaal Medische Indicatie. Daarnaast blijft de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst een belangrijke bron van financiële ondersteuning. De Wet kinderopvang BES zal naar verwachting bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit en toegankelijkheid van kinderopvang.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet