De Ontwikkeling van Kinderopvang in Nederland (1980-2005)
september 5, 2025
De dagindeling in de kinderopvang is ontworpen om kinderen een gestructureerde en voorspelbare omgeving te bieden, wat bijdraagt aan hun gevoel van veiligheid en ontwikkeling. Deze structuur, die vaak consistent is binnen verschillende kinderopvanglocaties, biedt duidelijkheid en helpt kinderen te weten wat ze kunnen verwachten. Dit artikel beschrijft de typische dagindeling in een kinderdagverblijf, gebaseerd op beschikbare informatie, en behandelt aspecten zoals brengen en ophalen, activiteiten, maaltijden en de rol van pedagogisch medewerkers.
De dag begint met de komst van de kinderen en hun ouders tussen 7.00 en 9.00 uur. Dit moment is belangrijk voor een warme en persoonlijke ontvangst. Pedagogisch medewerkers bespreken eventuele relevante informatie met de ouders over de ochtend, zoals bijzonderheden over de nacht of specifieke behoeften van het kind. Tot 8.00 uur kunnen kinderen vrij spelen in een ruime speelhal, waar ze de overgang naar de opvang kunnen maken. Daarna worden de kinderen naar hun eigen groepen begeleid.
Rond 9.30 uur is er een gezamenlijke activiteit: het drinken van yoghurt. Dit wordt niet alleen gezien als een voedingsmoment, maar ook als een sociale gelegenheid waarbij kinderen samen aan tafel gaan en bijvoorbeeld een liedje zingen of een spel doen. Na het yoghurt drinken volgt een periode waarin de focus ligt op het thema van de week of een naderende feestdag.
De thema-activiteiten zijn vaak gebaseerd op methoden zoals Puk, waarbij kinderen spelenderwijs leren over verschillende onderwerpen. Zo kan het thema ‘Hatsjoe!’ kinderen leren over ziekte, waarbij ze bijvoorbeeld een prik geven aan een ‘zieke’ handpop, naar het hartje luisteren met een stethoscoop en een beterschapskaart tekenen. Deze activiteiten stimuleren de ontwikkeling van woordenschat en sociale vaardigheden. Pedagogisch medewerkers zorgen ervoor dat alle kinderen de kans krijgen om deel te nemen en zich te ontwikkelen.
Van ongeveer 10.30 tot 11.30 uur gaan de kinderen naar buiten om te spelen. Het is belangrijk om dagelijks naar buiten te gaan, ongeacht het weer. Zelfs regenachtig weer biedt mogelijkheden voor spel en ontdekking, zoals het stampen in plassen en het observeren van wolken. Pedagogisch medewerkers stimuleren beweging en spel in de buitenlucht.
Rond 11.30 uur is het tijd voor de lunch: een broodje. Net als bij het yoghurt drinken, eten de pedagogisch medewerkers mee met de kinderen, wat een sociale en gezellige sfeer creëert.
Ouders kunnen hun kinderen ophalen tussen 16.00 en 18.30 uur. Vanaf 17.15 uur vindt de opvang plaats in een ruime speelhal. Bij het ophalen bespreken pedagogisch medewerkers de dag met de ouders en delen ze eventuele bijzonderheden of wensen. Dit is een belangrijk moment voor de overdracht van informatie en de continuïteit van de zorg.
De Cao Kinderopvang regelt de verlofdagen voor medewerkers op feestdagen, waaronder Nieuwjaarsdag, Tweede Paasdag, Koningsdag, Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag, en Eerste en Tweede Kerstdag. Als een feestdag op een zaterdag of zondag valt, hebben medewerkers geen recht op een vrije dag. Werkgevers betalen het salaris van medewerkers door op feestdagen. In sommige gevallen kunnen medewerkers recht hebben op vervangend verlof voor niet-christelijke feestdagen.
Er zijn verschillende vormen van kinderopvang, waaronder:
De Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen Peuterspeelzaalwerk regelt de kosten en kwaliteit van de kinderopvang in Nederland.
De tarieven voor kinderopvang variëren, maar liggen in 2025 rond de €11,13 per uur voor opvang inclusief flesvoeding, eten, drinken en luiers (exclusief allergievoeding). Voor 40 schoolweken bedraagt het tarief €12,40 per uur. De rijksnorm voor dagopvang is €10,71 per uur, wat de basis vormt voor de kinderopvangtoeslag van de Dienst Toeslagen. Extra opvang is mogelijk, afhankelijk van de personeelsplanning en wet- en regelgeving. Dagopvang wordt vaak afgenomen in hele dagen (van 7.30 tot 18.30 uur), maar soms zijn ook dagdelen mogelijk (ochtend van 7.30 tot 13.00 uur en middag van 13.00 tot 18.30 uur). Tijdens de schoolvakanties worden groepen soms samengevoegd en kan de opvang op andere locaties plaatsvinden.
De kwaliteit van de kinderopvang wordt gereguleerd door de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen Peuterspeelzaalwerk. Deze wet stelt eisen aan de ruimtes, de pedagogische kwaliteit en de opleiding van de medewerkers. Functionarissen in de kinderopvang moeten beschikken over de voor hun werkzaamheden benodigde opleiding, zoals vastgelegd in de CAO voor de kinderopvang. Gastouders die onder de Wet Kinderopvang vallen, moeten aangemeld zijn bij een geregistreerd gastouderbureau. Informele opvang, zoals oppas door vrienden of familie, valt niet onder deze wet.
De dagindeling in de kinderopvang is zorgvuldig samengesteld om kinderen een veilige, stimulerende en leerzame omgeving te bieden. De structuur van de dag, met vaste momenten voor eten, spelen, activiteiten en rust, helpt kinderen om zich te ontwikkelen en zich veilig te voelen. De samenwerking tussen pedagogisch medewerkers en ouders is essentieel voor een goede overdracht van informatie en de continuïteit van de zorg. De wetgeving en kwaliteitseisen zorgen ervoor dat de kinderopvang voldoet aan bepaalde normen en dat kinderen de best mogelijke zorg krijgen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet