Toezicht op Kinderopvang: Kwaliteit en Veiligheid voor Kinderen
september 5, 2025
De Wijde Wereld in Uden is een speelleercentrum dat een integrale benadering van kinderopvang en onderwijs hanteert, waarbij de traditionele scheiding tussen deze twee pijlers wordt opgeheven. Dit concept, dat sinds 2013 bestaat, integreert onderwijs en opvang, met als doel een continue ontwikkelingsomgeving voor kinderen te creëren vanaf jonge leeftijd tot aan het voortgezet onderwijs. Deze aanpak richt zich op het bieden van ‘tijd en ruimte voor ieder kind’ en het bevorderen van een omgeving waarin kinderen zich veilig en verantwoordelijk voelen.
De Wijde Wereld onderscheidt zich van traditionele modellen waarbij kinderen naar de kinderopvang gaan en vervolgens, vanaf vier jaar, naar de basisschool en de buitenschoolse opvang (BSO). In plaats daarvan biedt De Wijde Wereld een doorlopende leeromgeving waar onderwijs en opvang naadloos op elkaar aansluiten. De organisatie is geopend van half negen tot vijf uur, met aangepaste openingstijden op woensdag en vrijdag (tot één uur). Ouders nemen op maandag, dinsdag en donderdag ‘verplicht’ opvang af, wat een stabiele en voorspelbare structuur biedt. Dit model vereist een afstemming van het leven van de ouders op de structuur van De Wijde Wereld, wat volgens de directeur, Jos van Zutphen, juist een voordeel is.
De pedagogische aanpak van De Wijde Wereld is gericht op het creëren van een democratische gemeenschap waarin kinderen zich gehoord en verantwoordelijk voelen. Het programma Vreedzaam, dat hier wordt toegepast, ondersteunt dit door kinderen van jongs af aan te leren rekening te houden met elkaar, te participeren en verantwoordelijkheid te nemen. De organisatie benadrukt het belang van een sterk pedagogisch klimaat waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Dit wordt bereikt door middel van zes bouwstenen die kinderen spelenderwijs helpen groeien en nieuwe ervaringen opdoen, waardoor ze veerkracht en zelfvertrouwen ontwikkelen.
Een essentieel aspect van het succes van De Wijde Wereld is de samenwerking binnen het team en de verantwoordelijkheid die het personeel voelt voor de kinderen. Het team wordt gezien als een groep mensen die afhankelijk is van elkaar, waarbij de prestaties van individuele teamleden invloed hebben op het geheel. Deze teamgeest zorgt voor een consistente en ondersteunende omgeving voor de kinderen. De organisatie ziet de kinderen als ‘hun’ kinderen, wat resulteert in een afwezigheid van spanning tussen onderwijs en opvang.
In 2023 heeft de integrale organisatie PIT kinderopvang & onderwijs een nieuw strategisch beleid geïmplementeerd, waarbij het belang van kinderen centraal staat. Om de stem van de kinderen te laten horen, is de junior PIT-raad opgericht. Deze raad biedt kinderen een formeel platform om inspraak te hebben in het strategisch beleid, wat bijdraagt aan een kindgerichte aanpak.
De locatie van Partou Wijde Wereld in Berkel-Enschot biedt diverse faciliteiten en activiteiten voor kinderen. Zo is er een creatief atelier voor knutselen, een ruimte voor peuteryoga en een boekenhoek voor het voorlezen. Een multifunctionele ruimte wordt gebruikt voor gymmen, eten en dansen. Buiten kunnen de jongste kinderen in hun eigen tuin spelen, terwijl de peuters fietsen. De locatie streeft ernaar een huiselijke sfeer te creëren waar kinderen zich veilig en gezien voelen.
In de buurt Hoenderbos-Velmolen, waar De Wijde Wereld Uden zich bevindt, zijn 1.045 jongeren en 627 plaatsen voor kinderopvang beschikbaar. Deze plaatsen zijn verdeeld over buitenschoolse opvang (BSO), gastouders (VGO) en kinderdagverblijven of peuterspeelzalen (KDV). Dit resulteert in een gemiddelde van 0,6 opvangplaats per jongere. De Wijde Wereld biedt zelf 100 plaatsen in het kinderdagverblijf en 300 plaatsen in de BSO.
Hoewel het concept van De Wijde Wereld succesvol is, is het nog steeds uniek in Nederland. Jos van Zutphen benadrukt dat het onderwijs nog onvoldoende ondernemend is, wat een belemmering vormt voor de implementatie van dergelijke concepten in andere gemeenten. Hij geeft aan dat in sommige gemeenten de financiering een uitdaging kan vormen. Desondanks is zijn overtuiging dat dit concept beschikbaar zou moeten zijn voor alle kinderen, omdat een start bij De Wijde Wereld een goede start voor het kind betekent.
De Wijde Wereld heeft een aantrekkelijke plek weten te creëren waar kinderen zich graag ontwikkelen. Ouders brengen hun kinderen met een gerust hart naar deze locatie, wetende dat hun kinderen wekelijks drie lange dagen in een stimulerende omgeving verblijven. Kinderen willen vaak niet meer naar huis om vijf uur, wat aangeeft dat ze zich er prettig voelen en graag willen blijven spelen met hun leeftijdsgenoten.
Bij Partou Wijde Wereld spelen pedagogisch professionals een cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Zij creëren een sterk pedagogisch klimaat waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hugo van der Klip, een pedagogisch medewerker, benadrukt het belang van zijn rol bij het organiseren van activiteiten en het creëren van een positieve omgeving voor de kinderen.
De integrale benadering van De Wijde Wereld biedt verschillende voordelen. Door de integratie van onderwijs en opvang wordt een continue ontwikkelingslijn voor kinderen gewaarborgd. De afstemming tussen ouders en de organisatie wordt vergemakkelijkt, omdat kinderen van jongs af aan deel uitmaken van de gemeenschap. De focus op de ontwikkeling van het kind als geheel, in plaats van op afzonderlijke aspecten, draagt bij aan een holistische benadering van kinderopvang en onderwijs.
De Wijde Wereld biedt een innovatief model voor integrale kinderopvang en onderwijs, waarbij de traditionele scheiding tussen deze twee pijlers wordt opgeheven. Door een sterke focus op de ontwikkeling van het kind, een betrokken team en een kindgerichte aanpak, creëert De Wijde Wereld een stimulerende en veilige omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Hoewel de implementatie van dit concept in andere gemeenten uitdagingen met zich mee kan brengen, biedt het een veelbelovende toekomst voor de kinderopvang en het onderwijs in Nederland. De nadruk op samenwerking, verantwoordelijkheid en inspraak van kinderen draagt bij aan een democratische gemeenschap waarin kinderen zich gehoord en gewaardeerd voelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet