Toezicht op Kinderopvang: Kwaliteitseisen en Inspectieprocedures
september 5, 2025
De gemeente Alkmaar hanteerde tussen 2018 en 2019 specifieke regelingen omtrent verlof voor haar medewerkers. Deze regelingen omvatten standaard verlof, bovenwettelijk verlof, leeftijdsverlof, ouderschapsverlof, zorgverlof, verlof bij jeugd- en jongerenwerk, verlof bij trouwen, en een speciale regeling voor 55-plussers. Dit artikel geeft een overzicht van deze regelingen, gebaseerd op de geldende voorschriften in die periode.
Voor een fulltime medewerker bedroeg het standaard verlof, conform de CAO, 144 uur per jaar. Het lokale beleid van de gemeente Alkmaar voegde hier 7,2 uur aan toe, resulterend in een basisverlof van 151,2 uur. Dit basisverlof is opgedeeld in wettelijk en bovenwettelijk verlof. Het wettelijke verlof bedraagt 144 uur per kalenderjaar voor een fulltime dienstverband. Niet-opgenomen wettelijke verlofuren vervielen twaalf maanden na het einde van het jaar waarin ze zijn toegekend.
Het bovenwettelijke verlof bestaat uit het lokale extra verlof. Deze uren verjaren na 60 maanden na het einde van het kalenderjaar.
Medewerkers hadden recht op extra verlofuren op basis van hun leeftijd in het verlofjaar, zoals weergegeven in de volgende tabel:
Leeftijd | Extra verlofuren |
---|---|
16 t/m 18 jaar | 21,60 uur |
19 jaar | 14,40 uur |
20 jaar | 7,20 uur |
30 t/m 39 jaar | 7,20 uur |
40 t/m 44 jaar | 14,40 uur |
45 t/m 49 jaar | 21,60 uur |
50 t/m 54 jaar | 28,80 uur |
55 t/m 64 jaar | 43,20 uur |
Ouders hadden recht op maximaal 26 weken onbetaald ouderschapsverlof, berekend op basis van de formele arbeidsduur per week. De CAO voor gemeenteambtenaren voorzag in doorbetaling van een percentage van het loon over maximaal 13 keer de formele arbeidsduur per week, wat resulteerde in gedeeltelijk betaald ouderschapsverlof. Om in aanmerking te komen, moesten medewerkers ouder zijn van een inwonend kind tot 8 jaar, nog geen ouderschapsverlof voor dit kind hebben genoten, en minimaal twee maanden voor de gewenste ingangsdatum een verzoek indienen. Tijdens ouderschapsverlof mochten medewerkers geen andere betaalde arbeid verrichten, maar de opbouw van verlofuren ging door, naar evenredigheid van de omvang van het verlof.
Bij langdurig zorgverlof had de medewerker recht op 50% doorbetaling van het salaris en de salaristoelagen over de uren. Indien een ambtenaar wegens ziekte niet in staat was zijn betrekking te vervullen, vond er geen opschorting van het langdurig zorgverlof plaats. Vanaf de achtste kalenderdag van ziekte had de medewerker wel recht op het volledige salaris en salaristoelagen. De opbouw van verlofuren werd naar evenredigheid verminderd tijdens het zorgverlof, maar de vermindering werd beëindigd vanaf de achtste dag van ziekte.
Ambtenaren konden buitengewoon verlof van korte duur met behoud van salaris en salaristoelagen krijgen voor deelname aan activiteiten in de jeugd- en jongerenwerk.
Medewerkers hadden recht op betaald verlof op de dag van hun huwelijk of geregistreerd partnerschap. Er was geen recht op betaald verlof op trouwdagen van familieleden.
Een speciale regeling was van toepassing op medewerkers van 55 jaar en ouder. Deze regeling was bedoeld om de werkbelasting te verlichten met 0,5 uur per dag, of maximaal 2,5 uur per week. Dit was geen aanvulling op het verlof, maar een manier om de bestaande werkuren te verminderen. Er ontstond alleen recht op het "halfuurtje" als de medewerker een hele dag van 8 uur werkte. Er was geen recht op dit halfuurtje bij overwerk, opname van verlof, of een standaardwerkdag van meer dan 8 uur.
Het was niet toegestaan om de 55+ uren te combineren met verlof. De uren konden worden opgespaard, maar niet overgedragen naar een volgend jaar. Een medewerker van 55 jaar of ouder kon, indien hij of zij per dag het halfuurtje opnam, op een werkdag 7,5 uur werken, mits er geen sprake was van ziekte, overwerk of verlofopname.
Voorbeeld van opsparen:
Situatie | Maandag | Dinsdag | Woensdag | Donderdag | Vrijdag |
---|---|---|---|---|---|
1 | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 4 uur gewerkt (feitelijk 2 uur i.v.m. opname 2 x 0,5 uur) |
2 | Ziek, 0 uur | 2 uur verlof, 0 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 4 uur gewerkt (feitelijk 3 uur i.v.m. opname 1 x 0,5 uur) |
3 | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 8 uur gewerkt, 0,5 uur | 4 uur verlof, 0 uur |
Aan het einde van een kalenderjaar werden alle resterende verlofuren overgeboekt naar het nieuwe kalenderjaar, tenzij de vervaltermijn van de verlofuren was bereikt. Leidinggevenden en medewerkers hadden gezamenlijk de verantwoordelijkheid om te voorkomen dat er verlofstuwmeren ontstonden.
Medewerkers hadden de mogelijkheid om hun werktijden flexibel in te vullen. Uren die boven de afgesproken arbeidsduur werden gewerkt, konden op een later moment worden gecompenseerd. De kantoortijd, waarin interne ondersteuning beschikbaar was, liep van 7.30 uur tot 17.30 uur.
Medewerkers hadden recht op 4 weken adoptie- of pleegzorgverlof gedurende een periode van 26 weken, met volledig doorbetaling van salaris en salaristoelagen. Het recht ontstond vier weken vóór de start van de adoptie of pleegzorg. Bij gelijktijdige adoptie of pleegzorg van meerdere kinderen was er slechts recht op één keer verlof. Pleegouders hadden ook recht op vier weken verlof als duidelijk was dat het kind duurzaam in het gezin zou worden opgenomen. De opbouw van verlof en compensatie ging door tijdens adoptie- of pleegzorgverlof.
Na de bevalling van de echtgenote, geregistreerde partner of degene van wie de medewerker het kind erkent, had de medewerker recht op 2 dagen betaald verlof, te nemen binnen vier weken na de feitelijke verhuizing van het kind naar hetzelfde adres als de moeder. Daarnaast hadden vaders/partners recht op 3 dagen onbetaald ouderschapsverlof, in mindering gebracht op eventueel later opgenomen onbetaald ouderschapsverlof.
Leden van de gemeentelijke personeelsvereniging Scala konden 1 dag per kalenderjaar deelnemen aan een activiteit van Scala zonder verlof op te nemen. Voor deelname aan meerdere activiteiten moest wel verlof worden opgenomen. De ambtenarenloop werd als een activiteit van Scala beschouwd.
Indien de gemeente overwoog een voorgestelde verlofregeling niet of niet geheel in te willigen, moest er overleg plaatsvinden om een passende vormgeving van het verlof te vinden. Als de gemeente niet een week voor de beoogde ingangsdatum van het verlof een schriftelijke beslissing had meegedeeld, ging het verlof in volgens de voorgestelde regeling, tenzij de gemeente aanvullende informatie had gevraagd die uitbleef.
De verlofregelingen voor medewerkers van de gemeente Alkmaar tussen 2018 en 2019 waren uitgebreid en omvatten verschillende vormen van verlof, afgestemd op diverse levensomstandigheden. De regelingen voorzagen in zowel wettelijk als bovenwettelijk verlof, leeftijdsverlof, ouderschapsverlof, zorgverlof, en speciale regelingen voor 55-plussers en leden van de personeelsvereniging. Het is van belang dat medewerkers en leidinggevenden zich bewust waren van deze regelingen om een optimale balans tussen werk en privéleven te waarborgen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet