Toezicht en Ontwikkelingen in de Kinderopvang Amsterdam-Amstelland
september 5, 2025
De functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach (PBMC-er) is essentieel binnen de kinderopvangorganisatie. Deze rol is bedoeld om het dagelijkse werk van de pedagogisch medewerkers te ondersteunen en te ontwikkelen, wat direct bijdraagt aan de kwaliteit van de kinderopvang. Elke kinderopvangorganisatie is verplicht een PBMC-er in dienst te hebben, die verschillende functies kan vervullen, waaronder een gecombineerde functie, pedagogisch coach, of pedagogisch beleidsmedewerker/stafmedewerker. De kwalificatie-eisen voor deze functies zijn vastgelegd in de Collectieve Arbeidsovereenkomst (CAO) Kinderopvang.
De CAO Kinderopvang onderscheidt verschillende functieprofielen binnen de ondersteunende rol van pedagogisch beleid en coaching. Naast de gecombineerde functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach, bestaan er de functies van pedagogisch coach en pedagogisch beleidsmedewerker/stafmedewerker B. Gedetailleerde beschrijvingen van deze functies zijn te vinden in het functieboek van de CAO Kinderopvang. Organisaties zoals TintelTuin hebben een afdeling Pedagogische kwaliteit met pedagogisch coaches/beleidsmedewerkers die ook trainingen verzorgen, en bieden deze expertise ook aan zusterorganisaties zoals PeuterTuin. Dit laat zien dat de rol niet alleen intern, maar ook extern kan worden ingezet.
Er zijn twee manieren om te voldoen aan de kwalificatie-eis voor de functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach of pedagogisch coach.
Route A: Directe Kwalificatie
De eerste route is directe kwalificatie met een specifiek diploma uit diplomagroep A1 tot en met A5 van bijlage 13.2 van de CAO Kinderopvang. Dit betekent dat een diploma dat expliciet tot deze groep behoort, direct voldoet aan de eisen.
Route B: Diploma en Aanvullende Scholing
De tweede route vereist een diploma op minimaal mbo-niveau 4 dat zonder aanvullend bewijs kwalificeert voor pedagogisch medewerker in de dagopvang, peuteropvang en/of buitenschoolse opvang, of een diploma van een docentenopleiding op hbo-niveau. Naast dit diploma is een schriftelijk bewijs van een gevolgde erkende scholing in pedagogiek gericht op kinderen van 0 tot 13 jaar en/of coaching vereist. Dit benadrukt het belang van zowel een basisopleiding in de pedagogiek als specifieke scholing in coaching en beleidsvorming.
Verschillende opleidingsinstituten bieden scholing aan om te voldoen aan de kwalificatie-eisen. De opleiding ‘Pedagogisch Beleidsmedewerker’ richt zich op het verdiepen van de kennis van pedagogiek, met name de ontwikkeling van het kind van 0 tot 13 jaar in relatie tot pedagogisch beleid. Deze opleiding behandelt pedagogische doelen, stromingen en handelen, en leert deelnemers hoe ze pedagogische beleidsvoornemens kunnen bewaken en implementeren, zodat alle medewerkers volgens dezelfde pedagogische visie werken. Het is belangrijk op te merken dat deelname aan deze opleiding vaak vereist dat de kandidaat al werkzaam is in de kinder- of buitenschoolse opvang, aangezien de opdrachten gericht zijn op de praktijk.
Spiekr biedt een complete opleiding ‘Pedagogisch Beleidsmedewerker/Coach’ aan, die is gebaseerd op landelijk vastgestelde leerdoelen en branche-erkend is. Deze opleiding richt zich op het creëren van een veilige, stimulerende en inclusieve omgeving voor kinderen en medewerkers, en leert deelnemers hoe ze theorie omzetten in succesvolle praktijk.
Pedagogisch beleidsmedewerkers/coaches worden ingezet op verschillende niveaus. Zo worden medewerkers van TintelTuin ingezet op organisatieniveau en op locatieniveau. Op organisatieniveau zijn ze verantwoordelijk voor beleidsontwikkeling en coaching die aansluit bij de jaardoelen van de organisatie en het opleidingsplan. Specifieke taken omvatten het ontwikkelen en implementeren van pedagogisch beleid, het geven van trainingen in interactievaardigheden, senior pedagogisch medewerker-trainingen, Kijk!-trainingen en de opleiding tot baby specialist.
De functie van pedagogisch beleidsmedewerker is ingedeeld in schaal 9 van de CAO Kinderopvang. Prokino Kinderopvang biedt bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst voor één jaar met de intentie om dit om te zetten in een dienstverband voor onbepaalde tijd. De werkgebieden kunnen regionaal zijn, zoals Noord Nederland, en er is vaak de mogelijkheid tot gedeeltelijk thuiswerken. De sollicitatieprocedure omvat doorgaans het uploaden van een cv en motivatiebrief, gevolgd door één of twee gesprekken.
De inzet van pedagogisch beleidsmedewerkers/coaches is cruciaal voor de kwaliteit van de kinderopvang. Door het ondersteunen van de pedagogisch medewerkers in hun werk en ontwikkeling, en door het implementeren van een goed beleidsplan, wordt de kwaliteit van de opvang verbeterd. De rol strekt zich uit tot het bieden van trainingen en coaching, het ontwikkelen van pedagogisch beleid en het bewaken van de pedagogische visie binnen de organisatie. De samenwerking met andere professionals, zoals kwaliteitsadviseurs, interieurarchitecten en communicatieadviseurs, is essentieel voor een integrale aanpak van pedagogische kwaliteit.
De rol van de pedagogisch beleidsmedewerker/coach blijft zich ontwikkelen, mede door de veranderende behoeften in de kinderopvang. De focus op professionalisering en kwaliteitsverbetering zal de vraag naar goed opgeleide en gekwalificeerde PBMC-ers verder vergroten. Het is daarom belangrijk dat professionals in de kinderopvang zich blijven ontwikkelen en bijscholen om aan de eisen van de functie te voldoen en de best mogelijke zorg en begeleiding aan kinderen te bieden.
De functie van pedagogisch beleidsmedewerker/coach is een onmisbare schakel in de kinderopvang. De kwalificatie-eisen, zoals vastgelegd in de CAO Kinderopvang, vereisen een combinatie van een relevante basisopleiding en specifieke scholing in pedagogiek en coaching. Door te investeren in de opleiding en ontwikkeling van PBMC-ers, kunnen kinderopvangorganisaties de kwaliteit van hun dienstverlening waarborgen en een stimulerende en veilige omgeving creëren voor kinderen. De verschillende opleidingsmogelijkheden die beschikbaar zijn, bieden professionals de kans om zich te kwalificeren en een waardevolle bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van jonge kinderen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet