logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Warme Overdracht van Kinderopvang naar Basisschool: Een Gids voor Ouders en Professionals

De overgang van de kinderopvang naar de basisschool is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een kind. Een zorgvuldige overdracht van informatie tussen de pedagogisch medewerkers van de kinderopvang en de leerkrachten van de basisschool kan deze overgang soepeler laten verlopen en bijdragen aan een positieve start op de basisschool. Dit artikel beschrijft de verschillende aspecten van de warme overdracht, de procedures die gevolgd worden, en de rol van de ouders in dit proces, gebaseerd op actuele richtlijnen en samenwerkingsafspraken.

Samenwerking tussen Kinderopvang en Basisschool

In het schooljaar 2022-2023 is er een intensieve samenwerking gestart tussen kinderopvang en basisscholen, met als primair doel de overdracht van kinderen te verbeteren. Deze samenwerking is voortgekomen uit onderzoek naar de verwachtingen en behoeften van alle betrokken partijen, het verkennen van succesvolle voorbeelden, en overleg tussen de verschillende organisaties. De resultaten van dit overleg zijn vastgelegd in specifieke formulieren die de samenwerking en de overdracht moeten borgen. Deze formulieren omvatten jaarlijkse afspraken tussen kinderopvang en basisschool, en een individueel overdrachtsformulier voor elk kind dat de overstap maakt. Het uiteindelijke doel is een goede overdracht voor alle kinderen te garanderen en de samenwerking binnen het Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland te versterken.

Doel van de Warme Overdracht

De warme overdracht heeft als doel om de school te voorzien van essentiële informatie over de ontwikkeling en leefsituatie van het kind. Dit omvat niet alleen de pedagogische en didactische aansluiting, maar ook de eventuele zorgbehoefte van het kind. Door deze informatie te delen, kan de basisschool zich beter voorbereiden op de komst van het kind en een passende leeromgeving creëren. Dit is met name belangrijk voor kinderen met complexe ondersteuningsvragen, zoals kinderen die deelnemen aan een Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) traject.

Verschillende Scenario's voor Overdracht

Er zijn verschillende scenario's voor de overdracht, afhankelijk van de leeftijd van het kind en de complexiteit van de ondersteuningsvraag.

Overdracht op 3,5-jarige leeftijd bij Complexe Ondersteuningsvragen

Wanneer een kind op 3,5-jarige leeftijd complexe ondersteuningsvragen heeft, is een uitgebreide overdracht noodzakelijk. De pedagogisch medewerker vult het overdrachtsformulier in en brengt de ondersteuningsvraag helder in beeld. Indien er sprake is van VVE, kan het groeidocument voor voorschoolse voorzieningen worden gebruikt om de ontwikkeling van het kind in kaart te brengen. Het is raadzaam om dit document in samenwerking met de intern begeleider of pedagogisch coach in te vullen, aan de hand van het overdrachtsformulier en de observatiesystemen. Vervolgens wordt het formulier en het groeidocument besproken met de ouders en/of pedagogisch coach, waarbij de zienswijze van de ouders wordt meegenomen.

Overdracht op 3,9-jarige leeftijd

Bij een VVE-traject, waarbij het kind aanzienlijke ontwikkeling laat zien en er geen aanvullende ondersteuningsvragen zijn bij de overstap naar het basisonderwijs, kan een warme overdracht plaatsvinden op 3,9-jarige leeftijd. In dit geval vult de pedagogisch medewerker het overdrachtsformulier in, zodat de basisschool tijdig kan inschatten of zij goed kunnen aansluiten bij de ontwikkeling van het kind.

Overdracht op 3,9-jarige leeftijd zonder Warme Overdracht

Wanneer er geen warme overdracht nodig is, vult de pedagogisch medewerker het overdrachtsformulier in en bespreekt dit met de ouders, waarbij de zienswijze van de ouders wordt toegevoegd. De pedagogisch medewerker stuurt de informatie vervolgens naar de basisschool van keuze van de ouders. Met ouderlijke toestemming worden ook gegevens uit het volgsysteem meegestuurd.

De Rol van de Pedagogisch Medewerker

De pedagogisch medewerker speelt een cruciale rol in het overdrachtsproces. Zijn of haar taken omvatten:

  • Het invullen van het overdrachtsformulier en eventueel het groeidocument.
  • Het bespreken van het formulier en het groeidocument met de ouders en/of pedagogisch coach.
  • Het organiseren van een afspraak met de basisschool en de ouders voor de warme overdracht (indien van toepassing).
  • Het versturen van het overdrachtsformulier, het groeidocument en informatie uit het volgsysteem naar de basisschool, mits met ouderlijke toestemming.

De Rol van de Ouders

De betrokkenheid van de ouders is essentieel voor een succesvolle overdracht. Zij worden actief betrokken bij het bespreken van het overdrachtsformulier en het delen van hun zienswijze. Daarnaast is hun toestemming vereist voor het delen van gegevens uit het volgsysteem met de basisschool. Ouders kunnen ook worden betrokken bij het VVE-programma en worden geïnformeerd over het stappenplan dat gevolgd wordt als een kind minder dan tien uur per week deelneemt aan het VVE-arrangement, met als doel het kind zo snel mogelijk weer te laten deelnemen aan het volledige arrangement van tien uur per week.

Verplichtingen bij Voorschoolse Educatie (VVE)

Houders van kinderopvangorganisaties die VVE aanbieden, hebben specifieke verplichtingen. Zij moeten zorgen voor een warme overdracht van de VVE-peuter naar de basisschool, waarbij er persoonlijk contact is tussen de beroepskracht en de leerkracht. Dit contact heeft als doel de school te informeren over de ontwikkeling en leefsituatie van het kind, de pedagogische en didactische aansluiting en de zorgbehoefte van het kind. Deze verplichting moet worden vastgelegd in het beleidsplan, werkplan, protocol of werkinstructie van de organisatie.

Organisatie en Afstemming

Om de overdracht te optimaliseren, is een goede organisatie en afstemming tussen de kinderopvang en de basisscholen noodzakelijk. De intern begeleider neemt jaarlijks het initiatief tot het organiseren van een overleg tussen de kinderopvang in de regio en de basisscholen in de scholengroep, waarbij de overdracht centraal staat. De basisscholen en de kinderopvang stemmen onderling af wie de contacten onderhoudt tussen school en kinderopvang. De gemaakte afspraken en evaluaties worden jaarlijks vastgelegd in een gespreksformulier.

Samenwerking met Basisscholen in het Kader van Doorgaande Leerlijn

Het is van belang dat kinderopvangorganisaties aantoonbaar samenwerking zoeken met basisscholen in het kader van de doorgaande leerlijn. Dit omvat het realiseren van een warme overdracht voor iedere doelgroeppeuter naar de basisschool.

Ondersteuning bij Aanvragen

Kinderopvangorganisaties kunnen ouders indien nodig ondersteunen bij de aanvraag voor kinderopvangtoeslag bij de Belastingdienst of het aanvragen van een sociaal-medische indicatie, wanneer ouders geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

Kwalitatief Hoogwaardig Aanbod

Bij het aanbieden van voorschoolse educatie is het belangrijk om een kwalitatief hoogwaardig aanbod te garanderen. Dit omvat het verankeren van het Utrechts kwaliteitskader voor de educatie van het jonge kind en het Utrechts Taalcurriculum 1 in het pedagogisch beleid. Daarnaast is het belangrijk om in te zetten op een gelijkwaardige samenwerking met ouders en educatief partnerschap met ouders te borgen in het beleid.

Conclusie

Een warme overdracht van de kinderopvang naar de basisschool is essentieel voor een soepele overgang en een positieve start van het kind op de basisschool. Dit vereist een goede samenwerking tussen de kinderopvang, de basisschool en de ouders. Door de juiste procedures te volgen en de informatie op een heldere en gestructureerde manier te delen, kan de basisschool zich optimaal voorbereiden op de komst van het kind en een passende leeromgeving creëren. De verschillende scenario's voor overdracht, afhankelijk van de leeftijd en de ondersteuningsvraag van het kind, bieden flexibiliteit en maatwerk.

Bronnen

  1. SWVKop van Noord-Holland
  2. Lokaleregelgeving.overheid.nl
  3. Lokaleregelgeving.overheid.nl
  4. Kinderopvangtotaal.nl
  5. Divosa.nl

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven