Gezondheid en Veiligheid in de Kinderopvang: Een Overzicht van Richtlijnen en Wetgeving
september 5, 2025
De kosten van kinderopvang kunnen een aanzienlijke financiële last vormen voor ouders. Gelukkig biedt de overheid de mogelijkheid tot kinderopvangtoeslag, een financiële bijdrage die de kosten kan verlichten. Deze toeslag is bedoeld voor ouders die werken, studeren of een traject naar werk volgen, en is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder inkomen, het aantal kinderen en het type opvang. Dit artikel geeft een overzicht van de voorwaarden, hoogte en aanvraagprocedure van de kinderopvangtoeslag, met speciale aandacht voor de wijzigingen die in 2025 van kracht worden.
Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag, moeten aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De belangrijkste voorwaarden zijn dat de ouders werkzaam zijn, een opleiding volgen of deelnemen aan een re-integratietraject. Daarnaast moet het kind naar een geregistreerde kinderopvanglocatie gaan en moeten de ouders (een deel van) de opvang zelf betalen. Het is belangrijk dat zowel de ouders als het kind op hetzelfde adres zijn ingeschreven. De toeslag wordt verstrekt zolang het kind gebruik maakt van de geregistreerde opvang, tot het moment dat het kind naar het voortgezet onderwijs gaat. Opvang tijdens de lunchpauze op school wordt echter niet vergoed.
De kinderopvangtoeslag geldt voor verschillende vormen van kinderopvang, waaronder dagopvang voor kinderen van 0 tot 4 jaar en buitenschoolse opvang (BSO) voor kinderen op de basisschool. De hoogte van de vergoeding verschilt per type opvang. In 2025 bedraagt de maximale vergoeding voor dagopvang €10,71 per uur, voor BSO €9,52 per uur en voor gastouderopvang €8,10 per uur. Als het uurtarief van de kinderopvang hoger is dan deze bedragen, wordt alleen de toeslag verstrekt over het maximale tarief.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Het percentage dat de overheid bijdraagt aan de kosten voor kinderopvang varieert op basis van het (gezamenlijk) (verzamel)inkomen. Ouders met een inkomen tot €29.400 kunnen in 2025 een vergoeding van 96% van de kosten ontvangen, zowel voor het eerste als het tweede kind. Voor gezinnen met een inkomen tussen €29.400 en €159.200 ligt het vergoedingspercentage tussen de 95% en 34%. Voor gezinnen met een inkomen boven €159.200 is de minimale vergoeding 33%. Het is raadzaam om gebruik te maken van de rekentool van de Belastingdienst voor een persoonlijke schatting van de hoogte van de toeslag.
Het aantal uren kinderopvang dat per maand wordt vergoed, is afhankelijk van het aantal gewerkte contracturen van de minst werkende partner. Voor kinderdagverblijven geldt een vergoeding voor het aantal gewerkte contracturen x 140%, met een maximum van 230 uur per maand per kind. Voor BSO wordt 70% van de gewerkte contracturen vergoed in aantal uren opvang. Per kind wordt maximaal 230 uur opvang per maand vergoed (2.760 uur per jaar). Voor dagopvang geldt een vergoeding van 140% van de gewerkte uren van de minst werkende ouder.
In 2025 investeert de overheid in miljoenen om de kinderopvangtoeslag te verhogen. Dit betekent dat de kinderopvang voor veel werkende ouders goedkoper wordt. Voor gezinnen met een inkomen tussen ongeveer €29.400 en €159.200 wordt een groter deel van de opvangkosten vergoed. Dit is een belangrijke verbetering, vooral voor ouders met een modaal inkomen.
De kinderopvangtoeslag moet binnen 3 maanden na de maand waarin recht op de toeslag bestaat worden aangevraagd. De aanvraag kan worden ingediend via de website van de Belastingdienst (www.toeslagen.nl). Het is belangrijk om alle benodigde informatie en documenten te verzamelen voordat de aanvraag wordt ingediend.
Ouders die tijdens de sluitingsperiode van de buitenschoolse opvang (tussen 21 december 2021 en 9 januari 2022) kinderopvangtoeslag hebben ontvangen en de eigen bijdrage in deze periode hebben doorbetaald, kunnen een tegemoetkoming van de overheid ontvangen. De hoogte van deze tegemoetkoming werd op 1 mei 2022 bepaald op basis van de kinderopvangtoeslaggegevens. Ouders die via de gemeente gebruik maken van de BSO, kunnen voor de tegemoetkoming terecht bij hun gemeente.
Ouders die een te lage tegemoetkoming hebben ontvangen voor het doorbetalen van de eigen bijdrage gedurende de eerste en/of tweede sluiting van de kinderopvang, ontvangen een additionele tegemoetkoming. Hiervoor hoeft geen aanvraag te worden ingediend, maar het is wel belangrijk om de kinderopvangtoeslaggegevens voor de jaren 2021 en 2022 te actualiseren.
In sommige gevallen, wanneer ouders niet voldoen aan de voorwaarden voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, kunnen ze in aanmerking komen voor een bijdrage van de gemeente. De voorwaarden voor deze gemeentelijke tegemoetkoming verschillen per gemeente.
In de gemeente Haarlem wordt de tegemoetkoming alleen verleend aan ouders die hun woonplaats in de gemeente hebben. De opvang moet plaatsvinden bij een geregistreerd kindercentrum of gastouderopvang zoals bedoeld in artikel 1.5 Wkkp. De tegemoetkoming wordt alleen verleend voor kinderopvang die noodzakelijk wordt geacht in verband met de combinatie van de zorg voor het kind en deelname aan arbeidsinschakeling, onderwijs of betaalde werkzaamheden.
De kinderopvangtoeslag is een belangrijke financiële ondersteuning voor ouders met werkende kinderen. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder inkomen, het aantal kinderen en het type opvang. In 2025 worden de vergoedingen verhoogd, met name voor ouders met een modaal inkomen. Het is belangrijk om de voorwaarden en aanvraagprocedure te kennen om optimaal van deze regeling te kunnen profiteren. Door gebruik te maken van de beschikbare informatie en rekentools van de Belastingdienst, kunnen ouders een goed beeld krijgen van de hoogte van de toeslag waar ze recht op hebben.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet