Toezicht op Kinderopvang: Kwaliteitseisen en Inspectieprocedures
september 5, 2025
De financiering van kinderopvang kan complex zijn, met verschillende toeslagen en regelingen die van toepassing kunnen zijn. Dit artikel biedt een overzicht van de mogelijkheden voor financiële ondersteuning bij kinderopvang in Nederland, gebaseerd op beschikbare informatie. Het behandelt de kinderopvangtoeslag, tegemoetkomingen voor sluitingsperiodes, en de procedures rondom aanvragen en uitbetalingen.
In Nederland is kinderopvangtoeslag beschikbaar voor ouders die werken, een opleiding volgen, een inburgeringscursus doen, of een traject naar werk doorlopen. De toeslag dekt een percentage van de maximum uurprijs voor kinderopvang. Het exacte bedrag dat ouders ontvangen, is afhankelijk van hun inkomen, het aantal kinderen, en het type opvang. Per kind kunnen ouders toeslag ontvangen voor maximaal 230 uur per maand. De overheid stelt de toeslagen jaarlijks opnieuw vast.
Ouders betalen altijd een eigen bijdrage, dit is het verschil tussen de totale kosten van de opvang en de ontvangen kinderopvangtoeslag. De aanvraag voor de kinderopvangtoeslag verloopt via de Belastingdienst, waar ouders ook een proefberekening kunnen maken om te bepalen of en hoeveel toeslag zij kunnen verwachten.
Om in aanmerking te komen voor kinderopvangtoeslag, moeten aan bepaalde voorwaarden worden voldaan. Details over deze voorwaarden zijn te vinden op de website van de Belastingdienst. Het is belangrijk om de aanvraag binnen drie maanden na de maand waarin recht op de toeslag bestaat in te dienen, anders kan een deel van de toeslag misgelopen worden.
Ouders die tijdens de sluitingsperiode van de buitenschoolse opvang (21 december 2021 tot 9 januari 2022) kinderopvangtoeslag ontvingen en de eigen bijdrage in deze periode doorbetaalden, kunnen in aanmerking komen voor een tegemoetkoming van de overheid. De hoogte van deze tegemoetkoming werd op 1 mei 2022 vastgesteld op basis van de kinderopvangtoeslaggegevens. Ouders werd verzocht hun kindertoeslaggegevens te actualiseren vóór 30 april 2022 om de uitbetaling medio 2022 te kunnen ontvangen.
Als ouders via de gemeente gebruikmaken van de buitenschoolse opvang, kunnen zij voor de tegemoetkoming terecht bij hun gemeente. Gebruikers zonder overheidsvergoeding kunnen via de website van de Rijksoverheid meer informatie over de tegemoetkoming vinden.
Ouders die een te lage tegemoetkoming hebben ontvangen voor het doorbetalen van de eigen bijdrage tijdens de eerste en/of tweede sluiting van de kinderopvang, kunnen een additionele tegemoetkoming ontvangen. Hiervoor hoeft geen aparte aanvraag te worden ingediend, maar het is wel belangrijk om de kinderopvangtoeslaggegevens voor 2021 en 2022 te actualiseren vóór 30 april. De additionele tegemoetkoming wordt automatisch op de betaalrekening gestort.
Indien de buitenschoolse opvang via de gemeente wordt geregeld, verloopt de aanvraag voor de tegemoetkoming via de gemeente zelf. De gemeente hanteert een procedure waarbij de tegemoetkoming in maandelijkse voorschotten wordt uitbetaald op declaratiebasis. Ouders dienen hiervoor de factuur van het kindercentrum of gastouderbureau te overleggen.
De tegemoetkoming wordt in principe verstrekt voor de duur van één kalenderjaar, in lijn met de betalingswijze van de Belastingdienst. Uitzonderingen kunnen worden gemaakt als de aanspraak op de tegemoetkoming beperkt is tot een bepaalde periode, bijvoorbeeld bij een re-integratietraject of de periode tot het kind naar de basisschool gaat.
De verstrekking van de tegemoetkoming verloopt in twee stappen. Eerst worden voorschotten uitbetaald op basis van declaraties, en daarna wordt de definitieve tegemoetkoming vastgesteld. Ouders dienen binnen acht weken na afloop van de periode waarover de tegemoetkoming is verleend, een overzicht van de feitelijke kosten van de kinderopvang te verstrekken. De gemeente stelt vervolgens binnen acht weken na ontvangst van dit overzicht de definitieve tegemoetkoming vast.
Ouders kunnen het college machtigen om de maandbedragen rechtstreeks over te maken aan het kindercentrum of gastouderbureau na ontvangst van de factuur. Als er geen machtiging is afgegeven, worden de maandbedragen binnen twee weken na ontvangst van de declaratie overgemaakt op de bankrekening van de ouder.
In sommige gevallen kan de gemeente (een deel van) de kosten van de kinderopvang financieren. Dit kan in het kader van voorschoolse educatie (VE) voor peuters die risico lopen op een (taal)achterstand, of in het kader van een gesubsidieerd peuteraanbod voor peuters die niet in aanmerking komen voor opvang met kinderopvangtoeslag of VE.
Bij betalingsachterstanden kunnen er consequenties zijn. Bij een achterstand van minimaal twee maanden heeft de kinderopvang het recht om de opvang te weigeren of de plaatsingsovereenkomst per direct te beëindigen. SKRS hanteert een betalingsherinnering en aanmaning procedure, waarbij administratiekosten in rekening worden gebracht bij een aanmaning. Bij aanhoudende wanbetaling kan de vordering ter incasso worden uit handen gegeven aan een gerechtsdeurwaarderskantoor, waarbij de kosten voor de ouder(s) zijn.
Het kabinet investeert in 2025 in de kinderopvangtoeslag en het fiscaal maximum uurtarief. Dit betekent dat de kinderopvang voor veel werkende ouders goedkoper wordt. Gezinnen met een inkomen tussen ongeveer € 29.400 en € 159.200 ontvangen een groter deel van de opvangkosten vergoed. Voor gezinnen met inkomens tot €47.403 wordt het vergoedingspercentage verhoogd naar 96% voor het eerste en tweede kind. Ook voor hogere inkomens wordt de vergoeding verhoogd. Het exacte bedrag dat de overheid vergoedt, hangt af van het inkomen, het aantal kinderen en het type opvang.
Bij SKRS wordt geen inschrijfgeld in rekening gebracht. Het vervoer is inbegrepen bij de opvang. De opvang is ook inclusief studiedagen (bij een contract voor naschoolse opvang op die dag) en leuke uitstapjes. De opzegtermijn bedraagt één maand en kan elke dag van de maand worden ingegaan. SKRS machtigt zichzelf voor het automatisch innen van de factuur.
De financiering van kinderopvang in Nederland is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het inkomen van de ouders, het aantal kinderen, en het type opvang. Ouders kunnen in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag, tegemoetkomingen voor sluitingsperiodes, en eventuele financiering door de gemeente. Het is belangrijk om de voorwaarden en procedures zorgvuldig te bestuderen en tijdig de benodigde aanvragen in te dienen om optimaal te profiteren van de beschikbare financiële ondersteuning. De regelingen en percentages kunnen jaarlijks wijzigen, waardoor het raadzaam is om actuele informatie te raadplegen op de websites van de Belastingdienst en de gemeente.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet