Toezicht op Kinderopvang in de Regio Rotterdam-Rijnmond
september 5, 2025
De kosten van kinderopvang kunnen een aanzienlijke financiële last vormen voor ouders. Verschillende regelingen en mogelijkheden bestaan om deze kosten te verlichten. Dit artikel geeft een overzicht van de beschikbare ondersteuning, gebaseerd op gemeentelijke regelingen, zorgverzekeringen en andere relevante wetgeving.
Een belangrijke regeling voor ouders die niet in aanmerking komen voor de reguliere kinderopvangtoeslag is de tegemoetkoming kinderopvang op basis van een Sociaal Medische Indicatie (SMI). Deze regeling is bedoeld als een vangnet voor gezinnen die, vanwege een sociaal-medische beperking van de ouder of het kind, kinderopvang noodzakelijk hebben. De noodzaak van kinderopvang moet door het dagelijks bestuur worden vastgesteld.
De tegemoetkoming bedraagt maximaal het bedrag dat de Belastingdienst zou vergoeden aan kinderopvangtoeslag, als de ouder daar wel recht op zou hebben. Voor gezinnen met een inkomen tot 100% van de geldende bijstandsnorm kan de tegemoetkoming echter oplopen tot de volledige noodzakelijke kosten, met inachtneming van de maximale uurtarieven en het maximum aantal uren per maand zoals vastgesteld door de Belastingdienst.
De tegemoetkoming wordt in principe verleend voor maximaal zes maanden. Verlenging is mogelijk, maar is afhankelijk van de medewerking van de ouder(s) aan hulpverlening die gericht is op het verbeteren van de situatie en het verminderen van de noodzaak tot kinderopvang. Een verlenging kan eenmalig worden verleend voor ten hoogste zes maanden. Bij een nieuwe, andere oorzaak die de noodzaak tot kinderopvang rechtvaardigt, kan opnieuw een tegemoetkoming worden aangevraagd, wederom voor maximaal zes maanden met een mogelijke verlenging van zes maanden.
Bij de beoordeling van een aanvraag voor een tegemoetkoming wordt gekeken naar eventuele voorliggende voorzieningen. Dit zijn mogelijkheden om de kinderopvang te bekostigen die al beschikbaar zijn, zoals een andere financiële tegemoetkoming via de aanvullende ziektekostenverzekering, een voorziening op grond van de Wet kinderopvang (Wko) of de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), of adequate kinderopvang in de informele sfeer.
Sinds de inwerkingtreding van de Jeugdwet per 1 januari 2015, komen meer gezinnen die in aanmerking komen voor deze regeling in beeld bij de gemeenten, mede dankzij de werkwijze met de Sociale teams. Om de kosten voor kinderopvang beheersbaar te houden, wordt de duur van de tegemoetkoming vaak beperkt, tenzij dit tot zeer onwenselijke situaties zou leiden. Het doel is om gezinnen tijdelijk te ondersteunen totdat zij zelf een passende oplossing hebben gevonden of de problemen zijn verholpen.
Sommige zorgverzekeraars bieden een vergoeding voor kinderopvang aan vanuit de aanvullende verzekering. De voorwaarden en hoogte van de vergoeding kunnen per verzekeraar verschillen. Een vergoeding kan bijvoorbeeld van toepassing zijn wanneer de ouder, partner of een ander kind binnen het gezin wordt opgenomen in het ziekenhuis. Ook kan er mogelijk aanspraak worden gemaakt op vergoeding van speltherapie of psychosociale therapie die bijdragen aan het verbeteren van de gezinssituatie.
Indien aan de ouder of het kind zorg wordt verleend vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz), is de Wlz in eerste instantie voorliggend op de SMI-regeling. Dit betekent dat de Wlz de kosten van de kinderopvang (gedeeltelijk) dekt. Zorg vanuit de Wlz kan worden georganiseerd in een verpleeghuis, verzorgingshuis, woonvorm voor gehandicapten of bij de inwoner thuis.
De zorg kan intramuraal (in een instelling, middels zorg in natura of een persoonsgebonden budget (pgb)) of extramuraal (thuis, middels een volledig pakket thuis (vpt), modulair pakket thuis (mpt) of een persoonsgebonden budget (pgb)) worden geleverd. Een inwoner komt alleen in aanmerking voor zorg vanuit de Wlz als hij/zij vanwege een ziekte of aandoening blijvend is aangewezen op 24 uur per dag zorg in de nabijheid of permanent toezicht.
Naast de genoemde regelingen zijn er nog andere toeslagen en uitkeringen die relevant kunnen zijn voor ouders:
Kinderopvangorganisaties hechten veel waarde aan de bescherming van persoonsgegevens. Omdat kinderen te jong zijn om zelfstandig beslissingen te nemen over hun gegevens, en sommige gegevens privé zijn, is het belangrijk dat ouders de regie houden over de persoonlijke gegevens van hun kind en zichzelf. SKRS heeft een privacyverklaring waarin staat beschreven hoe zij omgaan met persoonsgegevens.
Tijdens de opvang worden regelmatig foto's gemaakt. Deze foto's kunnen voor externe doeleinden worden gebruikt, zoals in informatiebrochures, nieuwsbrieven, advertenties, op de website, Facebook, Instagram of in krantenartikelen. Ouders geven hiervoor toestemming op een informatiekaart die op de groep wordt bewaard. De toestemming is ook zichtbaar in de app en het ouderportaal. Indien de mening over het fotogebruik verandert, kan dit worden aangegeven bij een pedagogisch medewerker.
Indien er klachten of wensen zijn, kan men terecht bij de klachtenregeling van de kinderopvangorganisatie. Ook is er een schadereglement van toepassing, waarin de aansprakelijkheid voor schade die door het kind wordt veroorzaakt, wordt geregeld.
Er zijn diverse mogelijkheden om de kosten van kinderopvang te ondersteunen, variërend van gemeentelijke regelingen zoals de SMI-tegemoetkoming tot vergoedingen vanuit de zorgverzekering en andere toeslagen. Het is belangrijk om te onderzoeken welke regelingen van toepassing zijn op de individuele situatie en om te voldoen aan de gestelde voorwaarden. De Jeugdwet heeft de toegang tot ondersteuning voor gezinnen met een sociaal-medische indicatie verbeterd, maar het is essentieel om te weten dat er vaak voorliggende voorzieningen in overweging worden genomen en dat de duur van de tegemoetkoming soms beperkt kan zijn.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet