Kinderopvang: Toegankelijkheid, Betaalbaarheid en Ondersteuning voor Kwetsbare Gezinnen
september 5, 2025
De beschikbare informatie richt zich voornamelijk op veilingen van goederen afkomstig uit faillissementen van kinderopvangorganisaties, evenals een overzicht van bevoegdheden en regelingen binnen de gemeentelijke overheid met betrekking tot kinderopvang. Er is beperkte informatie over de directe gezondheid of pedagogische aspecten van kinderopvang. Dit artikel zal de beschikbare informatie over veilingen, faillissementen en gemeentelijke regelingen omtrent kinderopvang samenvatten.
Verschillende veilingen zijn aangekondigd met goederen afkomstig uit faillissementen van kinderopvangorganisaties. Zo werd een veiling gehouden van de kunstwerken van leerlingen van BSO de Bincken in Laren, in het kader van een kunstproject geïnspireerd door de Hollandse Meesters (1). Deze veiling betrof de creaties van kinderen in de leeftijd van 4 tot 11 jaar.
Daarnaast zijn er veilingen aangekondigd met inventaris van failliete kinderopvanglocaties. Een veiling betrof de verkoop van kinderopvanginventaris, waaronder duo-bedden, hoogslapers, boxen, ledikanten, evacuatiebedden en speelgoed (2). Een andere veiling betrof kantoorinventaris afkomstig uit het faillissement van kinderdagverblijf 202 B.V. te Amersfoort (3). Deze inventaris omvatte roldeurkasten, bureaustoelen, bureautafels en ladeblokken. Een derde veiling omvatte voertuigen, waaronder een Fiat Panda en twee Mitsubishi Outlander modellen (5).
Deze veilingen illustreren dat faillissementen binnen de kinderopvangsector voorkomen en dat de inventaris van deze organisaties via veilingen wordt verkocht. De aard van de verkochte goederen suggereert dat zowel de directe kinderopvangmaterialen als de bijbehorende kantoorinventaris betrokken zijn.
De documentatie geeft een overzicht van diverse bevoegdheden en regelingen die bij de gemeente Waalwijk zijn belegd met betrekking tot kinderopvang en andere sociale voorzieningen (4). Deze bevoegdheden omvatten handhaving, het opleggen van waarschuwingen bij overtredingen van de Wet kinderopvang en Beleidsregels kwaliteit kinderopvang, en het uitvoeren van regelingen zoals de Regeling Kinderopvang (4).
Specifiek wordt vermeld dat het college van burgemeesters en wethouders bevoegd is om niet in te gaan op een voorziening van kinderopvang na een negatief advies en om handhavend op te treden conform het afwegingsmodel handhaving kinderopvang (4). Ook is het college bevoegd om waarschuwingen en aanwijzingen te geven bij overtredingen (4).
Verder omvat de documentatie bevoegdheden met betrekking tot financiële tegemoetkomingen voor woonvoorzieningen, hulp bij het huishouden en begeleiding (4). Deze bevoegdheden variëren in de hoogte van de financiële tegemoetkoming en de vereiste goedkeuring van verschillende functionarissen binnen de gemeente (4).
De documentatie geeft ook aan dat de gemeente bevoegd is voor de uitvoering van diverse regelingen op het gebied van personeelszaken, zoals verlof, fietsregelingen en levensloopregelingen (4).
De documentatie beschrijft de uitvoering van diverse regelingen door het college van burgemeesters en wethouders, vaak met delegatie van bevoegdheden aan specifieke ambtenaren of besturen (4). Zo is er sprake van mandaatverlening aan de directeur ISD Midden Langstraat voor de uitvoering van de informerende, handhavende en faciliterende rol voor inburgeraars (4). Ook is er sprake van submandaat aan Baanbrekers voor de uitvoering van de beleidsregels kinderopvang voor gemeentelijke doelgroepen (4).
De documentatie geeft een gedetailleerd overzicht van de verschillende functionarissen die bevoegd zijn voor de uitvoering van specifieke taken, variërend van teamleiders en adviseurs tot portefeuillehouders en directeuren (4). Dit illustreert de complexiteit van de gemeentelijke organisatie en de verdeling van verantwoordelijkheden.
Naast de specifieke bevoegdheden en regelingen met betrekking tot kinderopvang en sociale voorzieningen, omvat de documentatie ook bevoegdheden op het gebied van huisvesting van statushouders, de uitvoering van de Wet Inburgering en de toekenning van vergoedingen voor schade tijdens dienstreizen (4).
Ook worden bevoegdheden genoemd met betrekking tot de intrekking van studiefaciliteiten en het voeren van bezwaar- en beroepsprocedures tegen loondervingbeschikkingen (4).
Deze diverse bevoegdheden illustreren de brede verantwoordelijkheid van de gemeente Waalwijk op het gebied van sociale voorzieningen en personeelszaken.
De beschikbare informatie is beperkt en focust voornamelijk op veilingen van failliete kinderopvangorganisaties en een overzicht van gemeentelijke bevoegdheden en regelingen. Er is geen informatie over de oorzaken van de faillissementen, de kwaliteit van de kinderopvangvoorzieningen, of de impact van de faillissementen op de kinderen en ouders die gebruik maakten van de kinderopvang.
Ook is er geen informatie over de specifieke criteria voor de toekenning van financiële tegemoetkomingen of de procedures voor het indienen van bezwaar en beroep. De documentatie geeft slechts een algemeen overzicht van de bevoegdheden en regelingen, zonder in te gaan op de details.
De beschikbare informatie toont aan dat faillissementen binnen de kinderopvangsector voorkomen en dat de inventaris van deze organisaties via veilingen wordt verkocht. Daarnaast geeft de documentatie een overzicht van de bevoegdheden en regelingen die bij de gemeente Waalwijk zijn belegd met betrekking tot kinderopvang en andere sociale voorzieningen. De informatie is echter beperkt en geeft geen inzicht in de oorzaken van de faillissementen of de impact op de betrokkenen. De gemeentelijke bevoegdheden zijn breed en omvatten handhaving, financiële tegemoetkomingen en de uitvoering van diverse regelingen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet