Toezicht op Kinderopvang in de Regio Rotterdam-Rijnmond
september 5, 2025
De kinderopvang is een omgeving waar pedagogisch medewerkers dagelijks diverse taken uitvoeren, waaronder het tillen en dragen van kinderen, het geven van flesjes en het uitvoeren van licht huishoudelijke werkzaamheden. Deze taken kunnen fysieke belasting met zich meebrengen. Om de gezondheid en het welzijn van deze medewerkers te waarborgen, is het essentieel om aandacht te besteden aan ergonomie en veiligheid binnen de kinderopvanginstelling. Dit artikel beschrijft de richtlijnen en aanbevelingen op dit gebied, gebaseerd op beschikbare informatie.
Een systematisch en gestructureerd arbobeleid is cruciaal binnen elke kinderopvanginstelling. Dit beleid moet doelen bevatten op het gebied van veiligheid, gezondheid en welzijn bij de arbeid, die consequent worden nagestreefd. Deze doelen dienen concreet en toetsbaar te zijn en worden vastgesteld in overleg met de Ondernemersraad (OR) of Personeelsvertegenwoordiging (PVT), om rekening te houden met de wensen van de medewerkers. De doelen worden vervolgens bekendgemaakt aan alle medewerkers.
Het is raadzaam om de ergonomie-normen regelmatig met het team te bespreken, zodat de aandacht voor zorgvuldig tillen, dragen en andere ergonomische aspecten op een goed niveau blijft. Het inzetten van een ergocoach kan hierbij praktisch en nuttig zijn.
In een kinderopvangorganisatie met meer dan 25 medewerkers moeten preventietaken zijn toegewezen aan één of meer werknemers. In organisaties met ten hoogste 25 medewerkers kan de instellingsleiding deze taken zelf uitvoeren. De preventiemedewerker heeft de kennis en ervaring om de instellingsleiding te ondersteunen bij de preventietaken, waaronder het meewerken aan of opstellen van een Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), het uitvoeren van de maatregelen uit het plan van aanpak, en het geven van voorlichting.
Specifieke aandacht dient te worden besteed aan ergonomische adviezen voor werkhoudingen en handelingen in de kinderopvang. Hiervoor zijn twee boekjes beschikbaar: de Tilwijzer en de Ergonomiewijzer. Deze boekjes, samen met een poster, kunnen worden besteld bij FCB (www.fcbwjk.nl). De Tilwijzer geeft ergonomische adviezen voor werkhoudingen en handelingen, terwijl de Ergonomiewijzer het hoe en waarom van fysieke belasting in de kinderopvang uitlegt.
Activiteiten met kinderen die langer dan vier minuten per keer duren, zoals het eten geven, moeten zodanig plaatsvinden dat de pedagogisch medewerker op volwassen hoogte kan zitten en de voeten vlak op de grond kan neerzetten. Dit is belangrijk om een goede houding te bevorderen en fysieke belasting te verminderen.
Bij het geven van de fles is het essentieel dat de pedagogisch medewerker beschikt over een stoel of bank met adequate rugsteun en armleuning die voldoende ondersteuning biedt. Dit is met name belangrijk omdat het geven van de fles een activiteit is waarbij de medewerker langere tijd in dezelfde houding zit en deze activiteit vaak voorkomt, vooral op een babygroep.
Aan het meubilair in de kinderopvang worden specifieke eisen gesteld. Dit omvat bedden, boxen, aankleedtafels, kinderstoelen, tafels, zitmeubilair voor pedagogisch medewerkers, kinder- en wandelwagens, en duw- of bolderkarren. De eisen aan dit meubilair zijn gericht op veiligheid en ergonomie.
Pedagogisch medewerkers hebben diverse taken en verantwoordelijkheden, waaronder het begeleiden van kinderen tijdens uitstapjes, het deelnemen aan werkoverleg, het bijhouden van voorraden en het doen van boodschappen. Daarnaast signaleren ze bijzonderheden in de ontwikkeling van kinderen en informeren ze de leidinggevende en/of de ouders/verzorgers hierover. Ze verrichten ook licht huishoudelijke werkzaamheden die direct voortkomen uit de opvang, zoals het schoonhouden van de ruimte en het beschikbare materiaal.
Voor de functie van pedagogisch medewerker is een bepaald opleidingsniveau vereist, zoals een VMBO werk- en denkniveau. Daarnaast is kennis van de richtlijnen ten aanzien van veiligheid en hygiëne essentieel. Sociale vaardigheden voor het motiveren en stimuleren van kinderen, evenals mondelinge uitdrukkingsvaardigheid voor het contact met pedagogisch medewerkers en kinderen, zijn eveneens belangrijk.
Pedagogisch medewerkers voeren in overleg met de ouders het begeleidingsplan uit, waarbij het kind zowel aan gerichte individuele activiteiten als groepsactiviteiten deelneemt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van gerichte methodes om specifieke ontwikkelingsachterstanden terug te dringen. Het stimuleren van de cognitieve, sociale, emotionele, zintuiglijk motorische, creatieve en taalontwikkeling van het kind staat centraal.
Pedagogisch medewerkers signaleren en adviseren naar de leidinggevende indien een kind meer hulp of ondersteuning nodig heeft dan binnen de organisatie geboden kan worden. Onder verantwoordelijkheid van de leidinggevende kan er dan worden doorverwezen naar andere instanties en/of instellingen.
Om als pedagogisch medewerker te functioneren, is in het bezit zijn van een van de volgende diploma’s vereist: Helpende Zorg en Welzijn 2, Helpende Welzijn 2, Helpende breed 2, Helpende sociaal agogisch werk 2, of conform a, b en c kwalificatie-eis functie pedagogisch medewerker, voor zover voorzien van een sterretje (*). Pedagogische kennis en inzicht in groepsdynamische processen zijn eveneens vereist.
Gastouders zijn verantwoordelijk voor de dagelijkse opvang en verzorging van maximaal vier kinderen in een woonhuis. Gedurende de opvang is de terugvalmogelijkheid beperkt, waardoor zelfstandigheid van de gastouder belangrijk is. Gastouders ressorteert hiërarchisch onder de leidinggevende van de afdeling waarbinnen de functie is gepositioneerd.
Ergonomie en veiligheid zijn van groot belang binnen de kinderopvang. Een systematisch arbobeleid, aandacht voor ergonomische adviezen, en de juiste kwalificaties van pedagogisch medewerkers en gastouders zijn essentieel om de gezondheid en het welzijn van zowel medewerkers als kinderen te waarborgen. Het gebruik van de Tilwijzer en Ergonomiewijzer, evenals het investeren in adequaat meubilair, dragen bij aan een veilige en gezonde werkomgeving.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet