Toezicht op Kinderopvang: Kwaliteit en Veiligheid voor Kinderen
september 5, 2025
De beschikbaarheid van kinderopvang is een cruciale factor voor ouders die willen werken of andere verplichtingen willen nakomen. Verschillende regelingen en beleidsmaatregelen zijn van kracht om tijdelijke kinderopvang mogelijk te maken, met name in specifieke situaties zoals die van Oekraïense vluchtelingen of gezinnen die te maken hebben met sociaal-medische problematiek. Dit artikel geeft een overzicht van de relevante informatie omtrent tijdelijke kinderopvang, gebaseerd op beschikbare regelingen en voorwaarden.
Een tijdelijke regeling was van kracht van 1 april tot en met 31 augustus 2022, specifiek gericht op alleenstaande Oekraïense ouders die als gevolg van de oorlog zijn gevlucht en werkzaam willen zijn. Deze regeling was bedoeld voor ouders die geen aanspraak konden maken op reguliere kinderopvangtoeslag (KOT) omdat hun partner buiten de Europese Unie verblijft. De financiering van de kinderopvang binnen deze regeling werd volledig door de gemeenten gedragen, met een maximum van €8,50 per uur voor kinderopvang en €7,31 per uur voor de buitenschoolse opvang (BSO). Indien een kinderopvangorganisatie een hoger uurtarief hanteerde, waren de extra kosten voor de ouders zelf. Deze regeling is per 1 september 2022 vervallen, tenzij een landelijke regeling een oplossing bood of een besluitvormende uitspraak werd gedaan over de situatie.
De SMI-regeling biedt een financiële tegemoetkoming aan ouders die tijdelijk niet in staat zijn om voor hun kinderen te zorgen vanwege ernstige lichamelijke, psychische of sociale problemen. Deze regeling is bedoeld om te voorkomen dat de ontwikkeling van het kind achterstand oploopt als gevolg van de thuissituatie. Kinderopvang kan in deze gevallen een veilige en stimulerende omgeving bieden. Het is belangrijk op te merken dat de SMI-regeling bedoeld is voor tijdelijke ondersteuning en niet voor structurele problemen, waarvoor andere vormen van begeleiding en hulp noodzakelijk zijn.
De regeling vult een lacune in de Wet kinderopvang op, aangezien de groep die kinderopvang nodig heeft vanwege sociaal-medische problematiek vaak kwetsbaar is en geen recht heeft op kinderopvangtoeslag. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de kinderopvang bij een sociaal-medische indicatie, zoals bevestigd door kamerbrieven van het ministerie van SZW in 2014 en 2018. Er wordt momenteel gewerkt aan een wetsvoorstel (“Verzamelwet Kinderopvang”) om het recht op kinderopvangtoeslag uit te breiden voor huishoudens waarin één partner werkt en de andere partner een permanente zorgindicatie heeft in het kader van de Wet langdurige zorg (Wlz), met een verwachte inwerkingtreding op 1 januari 2021.
Om in aanmerking te komen voor de SMI-regeling, moeten ouders voldoen aan de volgende criteria:
SKRS biedt verschillende opvangvormen aan, waaronder reguliere opvang, flexopvang en zomeropvang. Voor reguliere opvang brengen ouders hun kind op vaste dagen in de week. Halve dagen zijn mogelijk, zowel in de ochtend (7.00 tot 13.30 uur) als in de middag (12.30 tot 18.30 uur). Peuteropvang is beschikbaar op kinderdagverblijf ’t Nestje en kinderdagverblijf ’t Kringetje, waarbij kinderen 4 uur per ochtend (08:30u tot 12:30u) worden opgevangen, 40 weken per jaar.
SKRS hanteert een minimale afname van twee dagen per week voor het kinderdagverblijf. Dit wordt vanuit pedagogisch oogpunt aanbevolen, omdat het kind hierdoor beter kan wennen aan de omgeving en zich beter kan hechten aan de pedagogisch medewerkers en andere kinderen in de groep. Een minimale afname van twee dagen biedt het kind een gevoel van emotionele veiligheid, zoals beschreven in de pedagogische basisdoelen volgens de Wet kinderopvang.
Afwijkingen van de minimale afname van twee dagen zijn in sommige gevallen mogelijk, maar dit is beperkt. Een afname van anderhalve dag is niet mogelijk, maar tweeëneenhalve dag wel. In bijzondere situaties kan, na overleg met SKRS, anderhalve dag worden goedgekeurd. Het aantal plaatsen voor halve dagen is beperkt, omdat dit het plaatsen van kinderen voor een hele dag kan belemmeren.
De beschikbare regelingen en voorwaarden voor tijdelijke kinderopvang zijn gericht op het ondersteunen van ouders in specifieke situaties, zoals vluchtelingen of gezinnen met sociaal-medische problemen. De tijdelijke regeling voor Oekraïense vluchtelingen bood directe financiële ondersteuning, terwijl de SMI-regeling een structurelere oplossing biedt voor gezinnen die tijdelijk niet in staat zijn om zelf voor hun kinderen te zorgen. SKRS biedt verschillende opvangvormen aan, met een minimale afname van twee dagen per week om de pedagogische kwaliteit te waarborgen. Het is belangrijk voor ouders om zich te informeren over de specifieke voorwaarden en mogelijkheden die van toepassing zijn op hun situatie.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet