De kosten van kinderopvang kunnen aanzienlijk zijn voor ouders. Er bestaan verschillende mogelijkheden om deze kosten te verlichten, waaronder de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst en gemeentelijke tegemoetkomingen. Dit artikel geeft een overzicht van de regelingen, aanvraagprocedures en voorwaarden, gebaseerd op beschikbare informatie.
Kinderopvangtoeslag: Algemene Informatie
De kinderopvangtoeslag is een financiële bijdrage van de Belastingdienst om de kosten van kinderopvang te verlagen. Deze toeslag is bedoeld voor ouders die werken, een opleiding volgen of aan het inburgeren zijn. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het inkomen van de ouders, het aantal uren kinderopvang en de leeftijd van het kind.
Aanvraag van Kinderopvangtoeslag
Vanaf 2012 was het mogelijk om kinderopvangtoeslag aan te vragen voor de lopende maand en de maand ervoor. Deze beperking is per 15 mei 2013 opgeheven. Ouders die recht hadden op kinderopvangtoeslag voor 2012 of 2013 konden deze met terugwerkende kracht aanvragen via ‘Mijn toeslagen’ op de website van de Belastingdienst. In 2014 gold een beperking: de toeslag kon worden aangevraagd voor de lopende maand en de drie voorgaande maanden.
Gemeentelijke Tegemoetkoming: Voorwaarden en Doelgroep
Naast de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst, kunnen ouders met een laag inkomen in aanmerking komen voor een gemeentelijke tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang. Deze tegemoetkoming wordt aangevraagd bij de gemeente waar de ouder woont. Om in aanmerking te komen, moet het inkomen van de ouder lager zijn dan 130% van het wettelijk sociaal minimum en het vermogen niet hoger dan € 15.540.
Daarnaast moet minimaal één van de volgende situaties van toepassing zijn:
- De ouder werkt, volgt een opleiding of is aan het inburgeren.
- De ouder is tussen de 18 en 27 jaar en volgt via de Sociale Dienst Drechtsteden een startkwalificatie (diploma havo, vwo, mbo niveau 2 of hoger).
- De ouder is een tienermoeder (jonger dan 18 jaar) en volgt een opleiding.
De inkomensgrenzen worden elk jaar op 1 januari en 1 juli aangepast. Voorbeelden van maximale netto maandinkomsten (vanaf 1 juli 2025) zijn:
- Alleenstaande ouder: € 1.695,03 (exclusief vakantietoeslag) / € 1.779,78 (inclusief vakantietoeslag)
- Getrouwd of samenwonend met kind(eren): € 2.421,47 (exclusief vakantietoeslag) / € 2.542,54 (inclusief vakantietoeslag)
- Alleenstaande ouder met pensioen: € 1.894,55 (exclusief vakantietoeslag) / € 1.989,27 (inclusief vakantietoeslag)
- Getrouwd of samenwonend met pensioen en met kind(eren): € 2.593,78 (exclusief vakantietoeslag) / € 2.723,47 (inclusief vakantietoeslag)
Aanvraagprocedure Gemeentelijke Tegemoetkoming
De aanvraag voor een gemeentelijke tegemoetkoming moet schriftelijk worden ingediend bij de gemeente. Bij de aanvraag moeten de volgende gegevens worden verstrekt:
- Naam, adres en burgerservicenummer van de ouder.
- Indien van toepassing: naam en burgerservicenummer van de partner en het adres van de partner, indien dit afwijkt van het adres van de ouder.
- Naam, geboortedatum en burgerservicenummer van het kind of de kinderen waarvoor de tegemoetkoming wordt aangevraagd.
- Een contract of offerte van het kindercentrum of gastouderbureau, waarin het aantal uren kinderopvang per kind, de kostprijs per uur en de startdatum van de opvang zijn vermeld.
De tegemoetkoming wordt verstrekt voor een periode van 12 maanden en moet jaarlijks opnieuw worden aangevraagd. Een verhoging van de tegemoetkoming in verband met een toename van het aantal uren kinderopvang moet ook worden aangevraagd. Een verlaging van de tegemoetkoming in verband met een afname van de omvang van de kinderopvang hoeft niet te worden aangevraagd, maar de ouder moet dit wel onmiddellijk aan de gemeente melden.
Kinderopvang tijdens Sluitingsperiodes
Tijdens sluitingsperiodes van de buitenschoolse opvang (zoals tijdens de coronapandemie) konden ouders die kinderopvangtoeslag hadden ontvangen en de eigen bijdrage hadden betaald, een tegemoetkoming van de overheid ontvangen. Voor de sluitingsperiode tussen 21 december 2021 en 9 januari 2022 werd de hoogte van de tegemoetkoming op 1 mei 2022 vastgesteld op basis van de kinderopvangtoeslaggegevens. Ouders moesten hun kindertoeslaggegevens actualiseren voor 30 april 2022 om de uitbetaling te ontvangen.
Voor de eerste en tweede sluitingen van de kinderopvang ontvingen sommige ouders een te lage tegemoetkoming. Zij ontvingen automatisch een additionele tegemoetkoming na het actualiseren van hun kinderopvangtoeslaggegevens voor 2021 en 2022 vóór 30 april.
Specifieke Situaties: Sociaal-Medische Indicatie
In sommige gevallen kan kinderopvang worden verstrekt op basis van een sociaal-medische indicatie, zelfs als de ouder niet onder de reguliere doelgroepen van de Wet kinderopvang valt. Dit is mogelijk als zowel de ouder als het kind in de gemeente Haarlem woonachtig zijn en de voorziening voor kinderopvang in Haarlem is gevestigd, tenzij er sociaal-medische redenen zijn om gebruik te maken van een voorziening buiten Haarlem. Voor het nemen van een besluit wordt een indicatieadvies gevraagd aan een onafhankelijke organisatie met adequate deskundigheid.
Terugvordering van Te Veel Uitgekeerde Bedragen
Als de gemeente een ouder een hoger bedrag heeft uitgekeerd dan waarop deze recht heeft, kan de gemeente het te veel betaalde bedrag terugvorderen op grond van artikel 38 Wet kinderopvang.
Belangrijke Punten
- De tegemoetkoming wordt alleen verstrekt als er daadwerkelijk kinderopvang plaatsvindt.
- Een tegemoetkoming wordt in principe verstrekt voor 12 maanden en moet jaarlijks opnieuw worden aangevraagd.
- Gemeenten hebben geen beleidsvrijheid bij de bepaling van de doelgroepen en de hoogte van de tegemoetkoming, aangezien deze criteria rechtstreeks in de Wet kinderopvang zijn opgenomen.
Conclusie
Er zijn verschillende mogelijkheden om de kosten van kinderopvang te verlagen, waaronder de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst en gemeentelijke tegemoetkomingen. De voorwaarden en aanvraagprocedures kunnen complex zijn, maar het is belangrijk om te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om de financiële lasten te verlichten. Het is essentieel om de juiste informatie te verzamelen en tijdig de aanvragen in te dienen om in aanmerking te komen voor de beschikbare regelingen.