logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Compensatie en Terugvordering Kinderopvangtoeslag: Een Overzicht

De financiering van kinderopvang in Nederland is complex en omvat verschillende componenten, waaronder de eigen bijdrage van ouders, gemeentelijke tegemoetkomingen en de kinderopvangtoeslag van het Rijk. Recentelijk is er aandacht voor onterechte terugvorderingen van kinderopvangtoeslag en de compensatie daarvoor. Dit artikel biedt een overzicht van de huidige regelingen en procedures, gebaseerd op beschikbare informatie.

Financiering van Kinderopvang

De kosten van kinderopvang worden gefinancierd door een combinatie van factoren. Ouders betalen een eigen bijdrage, die het verschil is tussen de totale kosten van de opvang en de ontvangen toeslagen. Gemeenten kunnen een tegemoetkoming verstrekken, vaak een deel van de kosten, met name in het geval van voorschoolse educatie (VE) voor peuters met een risico op achterstand, of een gesubsidieerd peuteraanbod voor peuters die niet in aanmerking komen voor reguliere kinderopvangtoeslag. Daarnaast is er de inkomensafhankelijke kinderopvangtoeslag van het Rijk, die een percentage van de maximum uurprijs dekt. Het percentage is afhankelijk van het inkomen van de ouders, het aantal kinderen en de soort opvang (bron 4).

De ontvangsten van de kinderopvangtoeslag bestaan uit drie onderdelen: algemene ontvangsten (eigen bijdrage), terugontvangsten (terugvorderingen) en de werkgeversbijdrage (bron 1). De werkgeversbijdrage bedraagt een vast percentage van de totale loonsom, momenteel 0,5% (bron 1).

Terugvordering van de Tegemoetkoming

Gemeenten hebben de bevoegdheid om te controleren of de verstrekte tegemoetkoming rechtmatig is, ook na de voorlopige toekenning. Indien een beschikking wordt ingetrokken of gewijzigd ten nadele van de ouder, kan de gemeente reeds betaalde bedragen terugvorderen (bron 2). De procedure voor terugvordering is in overeenstemming met de bepalingen in de Wet werk en bijstand (Wwb), wat betekent dat het teruggevorderde bedrag verrekend kan worden met toekomstige tegemoetkomingen (bron 2). De gemeente moet de wijze van terugvordering specificeren in het besluit tot terugvordering (bron 2).

Compensatie bij Onterechte Terugvordering

In gevallen waarin kinderopvangtoeslag onterecht is teruggevorderd, kan er compensatie plaatsvinden. De compensatie omvat verschillende elementen: de onterecht teruggevorderde kinderopvangtoeslag, onterechte boetes, en een vergoeding voor immateriële schade (bron 3).

Berekening van de Te Compenseren Kinderopvangtoeslag

De te compenseren kinderopvangtoeslag wordt berekend door het bedrag waar de ouder in het verleden recht op had (a) te vergelijken met het bedrag dat daadwerkelijk is ontvangen na de onterechte verlaging (b). Eventuele rente die over het onterecht teruggevorderde bedrag betaald moest worden (c) wordt hierbij opgeteld (bron 3). De formule is dus: a - b + c = d (bron 3). Het is belangrijk op te merken dat de bedragen a en b niet altijd exact overeenkomen met de oorspronkelijke beschikkingen; de onderbouwing hiervan is te vinden in het formulier integrale beoordeling (bron 3).

Vergoeding van Onterechte Boetes

Naast de terugvordering van de toeslag zelf, kunnen ook onterecht opgelegde boetes worden vergoed. De hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de betaalde boetes (bron 3).

Vergoeding voor Immateriële Schade

Er is een vergoeding voor immateriële schade, die echter beperkt is tot het bedrag dat onterecht aan kinderopvangtoeslag teruggevorderd moest worden (bron 3). Een voorbeeld illustreert dit: als € 5.000 onterecht teruggevorderd werd, kan de vergoeding voor immateriële schade maximaal € 5.000 bedragen, ook al zou de berekende schade hoger zijn (bron 3). Indien de schade hoger wordt ingeschat, kan de Commissie Werkelijke Schade worden ingeschakeld voor verdere beoordeling (bron 3).

Rentecompensatie

De compensatie omvat ook een standaard vergoeding voor de rente die mogelijk misgelopen is doordat de kinderopvangtoeslag onterecht teruggevorderd werd. De berekening van deze rente is complex en start op 1 juli van het jaar na het toeslagjaar waarin de terugvordering plaatsvond (bron 3).

Aanvullende Vergoeding

Tot slot wordt er een vaste verhoging van 1% toegepast op het subtotaal van de compensatie (bron 3).

Werkgeversbijdrage en Arbeidsparticipatie

De arbeidsparticipatie van zowel mannen als vrouwen is in 2023 relatief stabiel gebleven ten opzichte van 2022. Voor vrouwen tussen de 15 en 75 jaar lag het percentage gewerkte uren per week op 27,9%, terwijl dit voor mannen 36,0% was (bron 1). Voor moeders met jonge kinderen (0-11 jaar) was dit 28,2% en voor vaders 40,0% (bron 1). Deze cijfers illustreren de rol van kinderopvang bij het faciliteren van arbeidsparticipatie van ouders.

Gemeentelijke Bijdrage en Inkomensafhankelijke Tegemoetkoming

Naast de landelijke regeling, kunnen gemeenten een bijdrage leveren aan de financiering van kinderopvang. Dit kan in de vorm van een tegemoetkoming van 1/6e deel van de kosten, die verdubbelt als beide ouders tot de wettelijke doelgroep behoren (bron 2). Daarnaast is er de inkomensafhankelijke tegemoetkoming van het Rijk, die afhankelijk is van het inkomen van de ouders. In sommige gevallen kan het Rijk een compensatie bieden als de werkgeversbijdrage lager is dan een derde van de kosten, of in eenoudergezinnen waar slechts één werkgever bijdraagt (bron 2).

Bewaarplicht en Controle

Om de rechtmatigheid van de verstrekte tegemoetkomingen te waarborgen, hebben gemeenten een bewaarplicht ingesteld (bron 2). Dit stelt hen in staat om ook na de voorlopige toekenning te controleren of de tegemoetkoming correct is verstrekt (bron 2).

Conclusie

De financiering van kinderopvang in Nederland is een complex samenspel van eigen bijdragen, gemeentelijke tegemoetkomingen en de kinderopvangtoeslag van het Rijk. Recentelijk is er veel aandacht voor onterechte terugvorderingen van kinderopvangtoeslag en de compensatie daarvoor. De compensatieregeling omvat de terugvordering van de toeslag zelf, onterechte boetes, een vergoeding voor immateriële schade en een rentecompensatie, aangevuld met een vaste verhoging. Het is belangrijk voor ouders die te maken hebben gehad met onterechte terugvorderingen om zich te informeren over hun rechten en de mogelijkheden tot compensatie.

Bronnen

  1. Rijksfinanciën - Kamerstuk XV/7
  2. Lokaleregelgeving.overheid.nl - CVDR11035
  3. Herstel.toeslagen.nl - Compensatieberekening
  4. Rijksoverheid.nl - Kinderopvangtoeslag

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven