Gezond Trakteren op de Kinderopvang: Tips en Ideeën voor een Verantwoord Feestje
september 5, 2025
De financiering van kinderopvang kan een aanzienlijke belasting vormen voor gezinnen. Verschillende gemeenten bieden daarom tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang aan, met als doel de toegankelijkheid van kinderopvang te vergroten. Deze tegemoetkomingen zijn vaak afhankelijk van het inkomen van de ouders en de aard van de benodigde opvang. Dit artikel geeft een overzicht van de mogelijkheden voor gemeentelijke tegemoetkomingen, gebaseerd op beschikbare regelgeving en beleidsdocumenten.
Om in aanmerking te komen voor een gemeentelijke tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang, is het in de meeste gevallen noodzakelijk dat de ouder recht heeft op kinderopvangtoeslag vanuit de Belastingdienst. De gemeentelijke tegemoetkoming is bedoeld als een aanvulling op deze reeds bestaande toeslag. Echter, een ouder die geen kinderopvangtoeslag ontvangt, kan in sommige gevallen ook in aanmerking komen voor een tegemoetkoming, bijvoorbeeld bij een sociaal-medische indicatie.
De tegemoetkoming kan worden verleend voor opvang in een kindercentrum of bij een gastouder. Het is essentieel dat het om een bij wet erkende opvang gaat, geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang. Dit waarborgt dat de opvang voldoet aan bepaalde kwaliteitseisen.
De hoogte van de gemeentelijke tegemoetkoming wordt door de gemeente zelf bepaald. In het verleden, in 2013, koos de gemeente Capelle aan den IJssel ervoor om de kosten van kinderopvang voor een specifieke doelgroep gedeeltelijk te vergoeden, tot een maximum van 5% van de kosten. Dit beleid was in lijn met dat van Rotterdam.
De tegemoetkoming kan variëren afhankelijk van de inkomenscategorie van de ouders. Zo kunnen ouders in de laagste inkomenscategorieën, vanaf 2013, aanspraak maken op een kinderopvangtoeslag van 90 tot 92% van de kosten via de Belastingdienst, waarbij de gemeente de resterende kosten tot 5% kan vergoeden.
Voor ouders met een partner die tot bepaalde inkomenscategorieën behoren (categorieën 1 tot en met 6), kan de tegemoetkoming 1/3 deel van de kosten van kinderopvang bedragen, eventueel aangevuld met een gemeentelijke bijdrage van 3.5%. Indien de ouder of partner een WW-uitkering ontvangt en gebruik maakt van een voorziening gericht op arbeidsinschakeling, kan de tegemoetkoming 1/6 deel van de kosten bedragen, eveneens eventueel aangevuld met een gemeentelijke bijdrage van 3.5%.
In sommige gevallen kan een gezin in aanmerking komen voor een tegemoetkoming op basis van een sociaal medische indicatie (SMI). Dit geldt met name voor gezinnen waarbij de ouders, vanwege lichamelijke, psychische of sociale problemen, (tijdelijk) niet volledig voor hun kind(eren) kunnen zorgen. De indicatiestelling voor SMI ligt in eerste instantie bij het Team Jeugd van de gemeente. Dit team beoordeelt de noodzaak van kinderopvang op basis van de totale problematiek binnen het gezin, de behoefte aan hulpverlening en andere opvangmogelijkheden.
De tegemoetkoming bij een SMI is bedoeld als tijdelijke ondersteuning, met de verwachting dat ouders actief zoeken naar andere, structurele oplossingen voor de opvang van hun kind(eren). De gemeente kan een vergoeding bieden voor de kosten van kinderopvang als andere mogelijkheden, zoals de Wet langdurige zorg, de Wet maatschappelijke ondersteuning, peuteropvang of het netwerk van belanghebbenden, niet beschikbaar zijn.
De aanvraag voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang moet in de meeste gevallen worden ingediend bij de gemeente. Bij de aanvraag moet een offerte of contract van het kindercentrum of gastouderbureau worden gevoegd. Dit document dient aan te tonen dat de opvang geregistreerd staat in het gemeentelijk register kindercentra en gastouderbureaus.
Daarnaast moet de aanvraag gegevens bevatten waaruit blijkt dat de ouder behoort tot een gemeentelijke doelgroep. In sommige gevallen kan de ouder volstaan met een verwijzing naar gegevens die al bij de gemeente bekend zijn.
Het is belangrijk te vermelden dat een tegemoetkoming voor de duur van één jaar wordt verstrekt en elk jaar opnieuw moet worden aangevraagd. Wijzigingen in het aantal uren of dagdelen kinderopvang per week moeten onmiddellijk aan de gemeente worden gemeld, aangezien dit invloed kan hebben op de hoogte van de tegemoetkoming.
In 2013 gold voor de gemeente Capelle aan den IJssel een maximum uurtarief voor kinderopvang, afhankelijk van de soort opvang:
Een uurprijs hoger dan het wettelijk maximum wordt niet aanmerking genomen voor de tegemoetkoming.
Gemeenten houden samen met de GGD toezicht op de kwaliteit van de kinderopvang. De GGD bezoekt opvanglocaties en maakt inspectierapporten op, die terug te vinden zijn via het Landelijk Register Kinderopvang. Dit toezicht is bedoeld om de veiligheid en ontwikkeling van kinderen in de kinderopvang te waarborgen.
Gemeentelijke tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang kunnen een belangrijke financiële steun vormen voor gezinnen. De voorwaarden en hoogte van de tegemoetkoming variëren per gemeente en zijn vaak afhankelijk van het inkomen van de ouders en de aanwezigheid van een sociaal medische indicatie. Het is essentieel voor ouders om zich te informeren bij hun gemeente over de specifieke mogelijkheden en aanvraagprocedures. Het gebruik van erkende kinderopvanglocaties, geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang, is een vereiste om in aanmerking te komen voor zowel de kinderopvangtoeslag als de gemeentelijke tegemoetkoming.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet