Gezond Trakteren op de Kinderopvang: Tips en Ideeën voor een Verantwoord Feestje
september 5, 2025
De kinderopvang staat voor de uitdaging om een omgeving te creëren waarin alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Deze omgeving vereist aandacht voor inclusie, waarbij rekening gehouden wordt met de diverse behoeften van kinderen, en ondersteuning van de taalontwikkeling. Deze informatie is gebaseerd op recente ontwikkelingen en handreikingen die gericht zijn op het verbeteren van de kwaliteit van de kinderopvang.
Er is een groeiende urgentie voor inclusieve kinderopvang, maar er ontbreekt een landelijk kader en specifieke wetgeving om dit te realiseren. Dit leidt tot initiatieven op lokaal niveau, vaak onder de verantwoordelijkheid van gemeenten, om kinderen met verschillende behoeften toch binnen de reguliere kinderopvang te laten participeren. De handreiking “op weg naar inclusieve kinderopvang”, ontwikkeld in opdracht van de ministeries van SZW, OCW en VWS, bundelt informatie en ervaringen uit het hele land om beleidsmakers en uitvoerders te ondersteunen bij het realiseren van inclusie.
De handreiking richt zich primair op beleidsmakers en uitvoerders binnen de kinderopvang, gemeenten en jeugdzorg. Het doel is het bieden van praktische handvatten, inspiratie en kennis om inclusieve kinderopvang lokaal te implementeren. Samenwerking tussen de betrokken partijen wordt als essentieel beschouwd om elkaars expertise, motivatie en verantwoordelijkheden optimaal te benutten. Gezamenlijkheid is een voorwaarde voor het succesvol realiseren van inclusieve kinderopvang.
De handreiking is vormgegeven als een interactieve PDF, met een stappenplan dat alle relevante informatie integreert. Deze informatie omvat verschillende aspecten, zoals aanbodvormen, de inzet van professionals, wet- en regelgeving, financiering, regie, toeleiding en huisvesting. Voorbeelden van succesvolle initiatieven zijn opgenomen, met verwijzingen naar gemeenten en organisaties die deze initiatieven uitvoeren. De processtappen, van het bepalen van een gezamenlijke visie tot evaluatie, zijn gedetailleerd uitgewerkt.
De ontwikkeling van de handreiking is tot stand gekomen met input van diverse partijen uit het veld, waaronder uitvoerende kinderopvangorganisaties, belangenorganisaties en kennisinstituten. Hun expertise en voorbeelden zijn gebruikt om de handreiking te verrijken. Daarnaast is relevante informatie uit bestaand onderzoek verwerkt. Naast de handreiking zelf is er ook een document beschikbaar met voorbeelden van inclusieve kinderopvanginitiatieven uit het land.
Op 31 maart werd een online presentatie georganiseerd door Sardes om de handreiking te introduceren. De handreiking zelf is beschikbaar gesteld vanaf 1 april. De online presentatie is terug te kijken, waardoor geïnteresseerden de gelegenheid hebben om de inhoud van de handreiking te bekijken en vragen te stellen.
Naast inclusie is ook aandacht voor gezonde voeding en voedseleducatie van belang binnen de kinderopvang. Het initiatief “Jong Leren Eten” heeft als doel om kinderen en jongeren meer in aanraking te laten komen met informatie en activiteiten over voedsel en voeding. Dit draagt bij aan een gezondere samenleving, door het voorkomen van overgewicht en chronische ziekten, en aan een verduurzaming van het voedselsysteem.
Veel kinderen zijn zich tegenwoordig niet meer bewust van waar voedsel vandaan komt en wat gezonde voeding inhoudt. “Jong Leren Eten” werkt aan voedseleducatie en -beleving in de kinderopvang en het onderwijs door middel van programma’s, makelaars, een netwerk en subsidies. Het idee hierachter is dat wat jong geleerd wordt, oud gedaan wordt.
Tijdens een inspiratiesessie “Jong Leren Eten in de Kinderopvang” zijn verschillende presentaties gegeven over relevante thema’s. Deze omvatten:
Naast inclusie en gezonde voeding is het belangrijk om aandacht te besteden aan de taalontwikkeling van kinderen. Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kan ervoor zorgen dat kinderen moeite hebben met het leren of gebruiken van taal, omdat hun hersenen anders werken.
TOS is een stoornis die de ontwikkeling van taal beïnvloedt. Kinderen met TOS kunnen later zijn met het zeggen van hun eerste woordje dan andere kinderen. Ongeveer vijf procent van alle mensen heeft een vermoeden van TOS. Sommige kinderen met TOS volgen een reguliere school, terwijl anderen naar een speciale school gaan.
Het is belangrijk om kinderen met TOS te helpen om hun taalvaardigheden te ontwikkelen. Dit kan door:
Het is belangrijk dat klasgenoten weten hoe ze een kind met TOS kunnen helpen. Dit kan door:
De handreiking “op weg naar inclusieve kinderopvang” biedt waardevolle ondersteuning bij het realiseren van inclusie in de kinderopvang. De handreiking bevat praktische handvatten, inspirerende voorbeelden en relevante informatie over wet- en regelgeving, financiering en samenwerking. Naast inclusie is ook aandacht voor gezonde voeding en de taalontwikkeling van kinderen essentieel. Initiatieven zoals “Jong Leren Eten” dragen bij aan een gezondere samenleving, terwijl het herkennen en ondersteunen van kinderen met TOS hun kansen op een succesvolle ontwikkeling vergroot. Door deze aspecten te integreren, kan de kinderopvang een optimale omgeving creëren waarin alle kinderen zich kunnen ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet