logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Samenwerking tussen Onderwijs en Kinderopvang: Voordelen, Vormen en Uitdagingen

De samenwerking tussen kinderopvang en onderwijs is een onderwerp van toenemende aandacht, voortkomend uit de gedeelde doelen van beide sectoren: de ontwikkeling van kinderen bevorderen en ouders in staat stellen om werk en zorg te combineren. Hoewel de voordelen van intensievere samenwerking voor de hand liggen, is het belangrijk om een helder beeld te scheppen van de verschillende samenwerkingsvormen, de potentiële voordelen en de obstakels die overwonnen moeten worden. Dit artikel biedt een overzicht van de huidige stand van zaken, gebaseerd op beschikbare gegevens en analyses.

Gedeelde Doelen en Potentiële Voordelen

Zowel het primair onderwijs als de kinderopvang streven naar de ontwikkeling van kinderen. Deze gedeelde focus maakt samenwerking logisch. Voor gezinnen die gebruikmaken van kinderopvang kan samenwerking voordelen opleveren door het verminderen van de tijd die ouders besteden aan het halen en brengen van kinderen, en door het verminderen van de organisatie die zij zelf moeten uitvoeren. Inhoudelijke samenwerking, mits de pedagogische kwaliteit van de opvang gewaarborgd is, kan positief bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen, met name voor kinderen met een taal- of onderwijsachterstand.

Het is echter belangrijk te benadrukken dat deze voordelen voornamelijk gelden voor kinderen die daadwerkelijk gebruikmaken van kinderopvang. Kinderen met een taal- of onderwijsachterstand maken relatief weinig gebruik van opvang, waardoor de positieve effecten van samenwerking voor deze groep beperkter kunnen zijn.

Vormen van Samenwerking in de Praktijk

De samenwerking tussen basisscholen en kinderopvangorganisaties kan verschillende vormen aannemen. Een belangrijk aspect is het creëren van een soepele overgang van voor- naar vroegschoolse opvang en van school naar kinderopvang. Daarnaast is het realiseren van doorgaande ontwikkelingslijnen voor kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar een veelvoorkomend kenmerk van samenwerking.

Een warme overdracht van informatie over de kinderen tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers is essentieel. Ook het gebruikmaken van elkaars expertise, structureel contact op de werkvloer en regelmatig overleg op bestuurs- en directieniveau zijn belangrijke elementen. Een toenemende trend is dat samenwerkende basisscholen en kinderopvangorganisaties zich profileren als kindcentra, wat vaak gepaard gaat met een gezamenlijke visie op leren en ontwikkelen, en een intensievere samenwerking in één team.

Kindcentra: Een Positieve Ontwikkeling

Kindcentra onderscheiden zich van andere vormen van samenwerking door een hogere tevredenheid over de samenwerking en een groter gevoel van resultaat. Ze hebben vaker een gezamenlijk vastgestelde visie op leren en ontwikkelen, en leerkrachten, pedagogisch medewerkers en anderen werken vaker samen in één team. Bovendien is er vaker sprake van structurele doorlopende ontwikkelingslijnen en integrale arrangementen voor onderwijs en opvang.

Innovatie en Meerwaarde van Samenwerking

Samenwerking kan leiden tot innovatie van het onderwijsleerproces. Zo geeft een deel van de schooldirecteuren aan dat de samenwerking met kinderopvang gepaard gaat met het doorbreken van het leerstofjaarklassensysteem en de invoering van gepersonaliseerd leren. Kinderopvangmanagers zien deze inhoudelijke innovatie van hun pedagogische aanpak minder vaak.

Zowel scholen als kinderopvangorganisaties zijn van mening dat wederzijdse samenwerking positief uitpakt voor zowel het kind als de ouders. Zij constateren een betere ontwikkeling van de kinderen, meer plezier in het naar schoolgaan, snellere hulp voor kinderen die zorg nodig hebben, een betere combinatie van arbeid en zorg bij de ouders, en meer duidelijkheid voor ouders over hun aanspreekpunt.

Uitdagingen en Knelpunten

Ondanks de vele voordelen zijn er ook knelpunten in de uitvoering van de samenwerking. Deze knelpunten betreffen onder andere wet- en regelgeving, de gescheiden werelden van onderwijs en kinderopvang, beperkte financiën en de onmacht om deze te bundelen, en ongeschikte huisvesting voor samenwerking. Bestuurders ervaren dezelfde knelpunten die uit eerder onderzoek naar voren kwamen.

Samenwerking kan in sommige gevallen zelfs segregatie tussen scholen in de hand werken. Dit gebeurt wanneer de samenwerking op sommige scholen intensiever is dan op andere, waardoor werkende ouders eerder voor deze scholen kiezen dan niet-werkende ouders. De complexiteit van het grote aantal kinderopvangorganisaties waarmee scholen te maken hebben, kan het bewerkelijk maken om intensieve samenwerking vorm te geven zonder de keuzevrijheid van ouders in te perken.

Juridische Aspecten en Gemeentelijke Rol

Voor een succesvolle samenwerking, met name in de meer geavanceerde modellen, is een juridische basis noodzakelijk. Verschillende modellen zijn mogelijk, zoals een samenwerkingsovereenkomst, een personele unie, een holding, of onderwijs en kinderopvang onder één rechtspersoon.

De overheid, en met name de gemeente, speelt een belangrijke rol bij het stimuleren van samenwerking. De gemeente moet het initiatief nemen om de scheiding tussen de verschillende geldstromen binnen het basisonderwijs en de kinderopvang te verminderen. De gemeente kan ook afspraken maken over samenwerking tussen opvang en onderwijs op de Lokale Educatieve Agenda, zodat de vorm van samenwerking afgestemd wordt op de plaatselijke behoeften.

Lichte Vormen van Samenwerking: Een No-Regret-Optie

Lichte vormen van samenwerking, zoals het werken aan dezelfde thema’s of het delen van informatie over kinderen, lijken een verstandige keuze. De tijdsinspanning is beperkt en het heeft een klein positief effect op de betrokken kinderen, omdat er meer maatwerk mogelijk is.

Trends in de Samenwerking

De samenwerking tussen basisscholen en kinderopvangorganisaties wordt sterker. Dit blijkt uit het feit dat de samenwerking vaker in de consolidatiefase verkeert, in plaats van in de opbouw- of startfase. Dit duidt op een groeiende stabiliteit en verdieping van de samenwerking.

Conclusie

De samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang biedt aanzienlijke voordelen voor kinderen, ouders en de betrokken professionals. Het realiseren van deze voordelen vereist echter een zorgvuldige aanpak, waarbij rekening wordt gehouden met de verschillende vormen van samenwerking, de potentiële knelpunten en de noodzaak van een goede juridische en financiële basis. Een actieve rol van de gemeente en een gezamenlijke visie op leren en ontwikkelen zijn essentieel voor een succesvolle en duurzame samenwerking.

Bronnen

  1. CPB
  2. Boink
  3. Expertisecentrum Kinderopvang
  4. Arbeidsmarktplatform PO
  5. Didactief Online

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven