Kinderopvang: Toegankelijkheid, Betaalbaarheid en Ondersteuning voor Kwetsbare Gezinnen
september 5, 2025
De samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang is een steeds vaker gezochte manier om kinderen optimaal te ondersteunen in hun ontwikkeling. Deze samenwerking wordt niet alleen door de betrokken partijen als positief ervaren, maar wordt ook gestimuleerd door wetgeving die een doorlopende leer- en ontwikkelingslijn voor kinderen nastreeft. Dit artikel beschrijft de voordelen van deze samenwerking, de verschillende vormen die het kan aannemen, en de knelpunten die bij de uitvoering ervan ervaren worden, gebaseerd op onderzoek en praktijkvoorbeelden.
Uit onderzoek blijkt dat samenwerking tussen primair onderwijs en kinderopvang voordelen oplevert voor verschillende partijen. De focus ligt hierbij vaak op de voordelen voor de kinderen zelf. Belangrijke doelen van deze samenwerking zijn talentontwikkeling, het aanpakken van onderwijsachterstanden en het bieden van extra ondersteuning aan kinderen die dit nodig hebben. Daarnaast wordt de overgang van peuter naar kleuter als minder ingrijpend ervaren wanneer er al sprake is van samenwerking tussen de opvang en de school.
Ook ouders profiteren van deze samenwerking. Er wordt een betere ontwikkeling van de kinderen geconstateerd, evenals meer plezier in het naar schoolgaan. Kinderen die zorg nodig hebben, ontvangen sneller hulp, en ouders ervaren een betere combinatie van werk en zorg. Bovendien is er meer duidelijkheid over wie hun aanspreekpunt is.
Voor de organisaties zelf zijn er strategische voordelen. Scholen kunnen profiteren van een grotere instroom van vierjarigen die vanuit de opvang soepel naar groep 1 overstappen. Kinderopvangorganisaties kunnen op hun beurt meer aanmeldingen verwachten van schoolgaande kinderen die gebruik willen maken van buitenschoolse opvang.
De samenwerking tussen basisscholen en kinderopvangorganisaties kan diverse vormen aannemen. Een veelvoorkomend kenmerk is het creëren van een soepele overgang van voor- naar vroegschools en van school naar kinderopvang. Daarnaast wordt er vaak gewerkt aan doorgaande ontwikkelingslijnen voor kinderen in de leeftijd van 0-12 jaar.
Een belangrijke praktijk is de dagelijkse warme overdracht van informatie over de kinderen tussen leerkrachten en pedagogisch medewerkers. Dit zorgt voor een goede afstemming en continuïteit in de begeleiding. Ook het gebruikmaken van elkaars expertise is een belangrijk aspect van de samenwerking. Leerkrachten en pedagogisch medewerkers kunnen van elkaar leren en hun kennis en vaardigheden aanvullen.
Structureel contact tussen professionals op de werkvloer en regelmatig overleg op bestuurs- en directieniveau dragen bij aan een effectieve samenwerking. Qua huisvesting zien we dat meer dan de helft van de onderzochte partijen samen in één gebouw gevestigd is, wat de samenwerking verder kan vergemakkelijken.
Bijna twee derde van de onderzochte scholen en kinderopvangorganisaties heeft hun visie en doelen op elkaar afgestemd of gezamenlijk doelen geformuleerd. De top drie gemeenschappelijke doelen zijn: het creëren van een omgeving waarin elk kind zijn talenten kan ontwikkelen, het voorkomen en tegengaan van onderwijsachterstanden, en het bieden van betere zorg voor kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Deze afstemming is essentieel voor een succesvolle samenwerking en zorgt ervoor dat alle betrokken partijen naar dezelfde doelen toewerken.
De samenwerking met kinderopvang kan leiden tot innovatie van het onderwijsleerproces. Voorbeelden hiervan zijn het doorbreken van het leerstofjaarklassensysteem en de invoering van gepersonaliseerd leren. Dit geldt echter niet in dezelfde mate voor kinderopvangmanagers, die minder vaak aangeven dat de samenwerking leidt tot inhoudelijke innovatie van hun pedagogische aanpak. Dit suggereert dat de innovatieve impact van de samenwerking primair op het onderwijs gericht is.
Onderzoek toont aan dat de samenwerking tussen basisscholen en kinderopvangorganisaties in de periode 2016-2019 intensiever is geworden. De samenwerking bevindt zich vaker in de consolidatiefase, wat betekent dat de basis gelegd is en de focus nu ligt op het verder uitbouwen en verfijnen van de samenwerking.
Ondanks de vele voordelen en de positieve ontwikkelingen, worden er ook knelpunten ervaren bij de uitvoering van de samenwerking. Deze knelpunten betreffen onder andere wet- en regelgeving, de gescheiden werelden van onderwijs en kinderopvang, beperkte financiën en de onmogelijkheid om deze te bundelen, en ongeschikte huisvesting.
De verschillen in wet- en regelgeving tussen onderwijs en kinderopvang kunnen de samenwerking bemoeilijken. De gescheiden culturen en werkwijzen van beide sectoren kunnen leiden tot misverstanden en communicatieproblemen. Financiële beperkingen en de onmogelijkheid om middelen te bundelen vormen een obstakel voor het realiseren van gezamenlijke projecten en investeringen. Ten slotte kan ongeschikte huisvesting de samenwerking fysiek bemoeilijken.
De Wet OKE (Onderwijs en Kinderopvang) is een belangrijke stap in het stimuleren van de samenwerking tussen peuterspeelzalen, kinderopvang en onderwijs. De wetgeving heeft als doel kinderen alle kansen te bieden zich goed te kunnen ontwikkelen. De gemeente speelt een belangrijke regierol bij het doorvoeren van de kwaliteitseisen voor peuterspeelzalen, het harmoniseren van peuterspeelzaalwerk en kinderopvang, het verbeteren van het kwalitatieve en brede aanbod van voorschoolse educatie, en het creëren van een goede doorlopende leer- en ontwikkelingslijn.
De samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang vereist een aantal concrete actiepunten en beleidsdoelen. Deze omvatten het doorvoeren van kwaliteitseisen voor peuterspeelzalen, het bevorderen van samenwerking en harmonisatie tussen peuterspeelzaalwerk en kinderopvang, het verbeteren van de kwaliteit en het aanbod van voorschoolse educatie, en het realiseren van gemeentelijke regie om een goede doorlopende leer- en ontwikkelingslijn te waarborgen.
Conclusie
De samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang biedt aanzienlijke voordelen voor kinderen, ouders en organisaties. Door het creëren van een soepele overgang, het werken aan doorgaande ontwikkelingslijnen, het delen van expertise en het afstemmen van visie en doelen, kan een optimale leer- en ontwikkelomgeving voor kinderen worden gecreëerd. Hoewel er knelpunten bestaan op het gebied van wet- en regelgeving, financiën en huisvesting, is de trend duidelijk: de samenwerking wordt intensiever en de basis voor een succesvolle toekomst is gelegd. De gemeentelijke regierol en de implementatie van de Wet OKE zijn essentieel voor het realiseren van de gestelde doelen en het bieden van alle kinderen de kans om zich optimaal te ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet