logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De vier pedagogische basisdoelen in de kinderopvang: fundamenten voor kinderontwikkeling

In de kinderopvang staat de ontwikkeling van het kind centraal. Dit betekent dat kinderen in een omgeving moeten groeien waarin hun emotionele, persoonlijke, sociale en morele ontwikkeling wordt gestimuleerd. Aan de basis van deze aanpak staan de vier pedagogische basisdoelen, die zijn ontwikkeld door professor Marianne Riksen-Walraven. Deze doelen vormen een kader waarin kinderopvangorganisaties en pedagogisch medewerkers hun werk kunnen inrichten. Ze zijn verankerd in de wet Kinderopvang en vormen een essentieel onderdeel van ieder pedagogisch beleidsplan. In dit artikel worden deze vier doelen nader toegelicht, met aandacht voor hun betekenis, uitwerking in de praktijk en onderliggende filosofie.

Inleiding

De vier pedagogische basisdoelen zijn ontwikkeld als een richtsnoer voor verantwoorde kinderopvang. Ze zijn bedoeld om kinderen een stevige basis te geven voor hun latere ontwikkeling en functioneren in de samenleving. De doelen zijn geformuleerd in overleg met pedagogische theorieën en onderbouwd door onderzoek in de kinderopvang. Ze zijn gericht op het bevorderen van het welzijn van het kind, zowel op korte als op lange termijn. In de praktijk houdt dit in dat kinderen zich veilig en gestructureerd moeten voelen, maar ook uitgedaagd worden om zich sociaal en persoonlijk te ontwikkelen. Deze vier doelen zijn:

  1. Het bieden van emotionele veiligheid
  2. Het stimuleren van persoonlijke competentie
  3. Het bevorderen van sociale competentie
  4. Het overbrengen van normen en waarden

Elk van deze doelen speelt een unieke rol in de totale ontwikkeling van het kind. Samen vormen ze een holistische aanpak die niet alleen gericht is op cognitieve groei, maar ook op emotioneel en sociaal welzijn.

Het bieden van emotionele veiligheid

Het eerste en meest fundamentele pedagogische doel is het bieden van emotionele veiligheid. Dit betekent dat kinderen zich in de kinderopvang prettig, geborgen en gestructureerd moeten voelen. Emotionele veiligheid is essentieel om een goed ontwikkelingsproces mogelijk te maken. Als een kind zich veilig en geaccepteerd voelt, is het open voor nieuwe ervaringen en ontdekkingen. Dit is de voorwaarde voor het behalen van de andere doelen.

Pedagogisch medewerkers tonen hierbij respect voor de zelfstandigheid van de kinderen, stellen grenzen en bieden structuur. Hierdoor kunnen kinderen zich ontspannen en zichzelf zijn. Emotionele veiligheid wordt ook wel het ‘welbevinden’ genoemd, wat een grote invloed heeft op de persoonlijke ontwikkeling van het kind. Het biedt een basis voor een goed zelfbeeld en maakt het mogelijk om zich in de wereld te ontwikkelen.

De opvangomgeving speelt hier een cruciale rol. Ze moet een veilige basis zijn waarin kinderen zich kunnen ontspannen en zichzelf kunnen zijn. Dit betekent dat er een klimaat moet zijn van vertrouwen, warmte en begrip. Pedagogische medewerkers moeten kinderen niet alleen begeleiden, maar ook luisteren naar hun behoeftes en gevoelens.

Het stimuleren van persoonlijke competentie

Het tweede doel is gericht op het stimuleren van persoonlijke competentie. Dit houdt in dat kinderen spelenderwijs worden uitgedaagd om lichamelijke, verstandelijke, taal- en creatieve vaardigheden te ontwikkelen. Het doel is dat kinderen geleidelijk zelfstandiger leren functioneren. Dit gebeurt door hen uit te dagen in een veilige en gestructureerde omgeving, waarin ze nieuwe dingen kunnen leren zonder angst voor mislukken.

Persoonlijke competentie betreft het bevorderen van zelfredzaamheid en het ontwikkelen van vaardigheden die kinderen in staat stellen zelfstandig te functioneren. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het aanleren van basisvaardigheden zoals het aankleden, het oplossen van problemen of het nemen van eigen initiatieven. De kinderopvang speelt hierin een actieve rol door activiteiten te organiseren die kinderen uitdagen, maar ook steunen.

Een ervaringsgerichte aanpak is hierbij centraal. Hierbij wordt gekeken naar hoe het kind zich voelt (welbevinden) en hoe geboeid het bezig is (betrokkenheid). Deze aanpak zorgt ervoor dat kinderen in hun eigen tempo leren en zich kunnen ontwikkelen. De focus ligt op het creëren van een leeromgeving waarin kinderen zich prettig voelen en actief betrokken zijn.

Het bevorderen van sociale competentie

Het derde doel is het bevorderen van sociale competentie. Dit betreft het ontwikkelen van sociale vaardigheden en samenwerking, waardoor kinderen positieve relaties kunnen opbouwen met anderen. In de kinderopvang zijn sociale interacties een belangrijk onderdeel van de dagelijkse activiteiten. Hierin leren kinderen hoe ze met anderen omgaan, hoe ze samenwerken en hoe ze conflicten oplossen.

Pedagogisch medewerkers begeleiden kinderen in hun communicatie met anderen en stimuleren spelenderwijs het opbouwen van relaties. Dit gebeurt bijvoorbeeld tijdens groepsactiviteiten, waarin kinderen leren omgaan met samenwerking, regels en grenzen. Hierbij is het belangrijk dat kinderen leren hoe ze respectvol met anderen om kunnen gaan, hoe ze hun eigen grenzen kunnen stellen en hoe ze empathisch kunnen reageren op de gevoelens van anderen.

Sociale competentie is essentieel voor het functioneren van kinderen in de samenleving. Het leren van deze vaardigheden vroeg in de opgroeiing helpt kinderen om zich later goed aan te passen in scholair en sociaal verband. De kinderopvang biedt hierbij een unieke kans om deze competenties in een natuurlijke omgeving te ontwikkelen.

Het overbrengen van normen en waarden

Het vierde en laatste pedagogische doel is het overbrengen van normen en waarden. De kinderopvang stimuleert kinderen om kennis te maken met algemeen aanvaarde waarden en normen in de samenleving. Dit betreft onder andere het aanleren van respectvolle omgang met anderen, het leren van regels en het ontwikkelen van een moreel bewustzijn.

Het overbrengen van normen en waarden gebeurt op een indirecte manier, doordat kinderen deze waarden ervaren in de dagelijkse praktijk van de kinderopvang. Pedagogisch medewerkers tonen door hun gedrag en communicatie hoe ze met elkaar omgaan en hoe ze regels opstellen. Hierdoor leren kinderen wat normaal en aanvaardbaar gedrag is in de samenleving.

Het doel is niet om kinderen een specifieke morele overtuiging aan te leren, maar om hen te introduceren in de waarden die in de samenleving algemeen worden geaccepteerd. Dit helpt kinderen om zich later goed aan te passen in de maatschappij en om te functioneren als een betrokken en respectvolle burger.

Conclusie

De vier pedagogische basisdoelen vormen de kern van verantwoorde kinderopvang. Ze zijn ontwikkeld om kinderen een stevige basis te geven voor hun ontwikkeling en functioneren in de samenleving. Het bieden van emotionele veiligheid is de basis voor alle andere doelen, omdat een kind pas open kan staan voor nieuwe ervaringen wanneer het zich veilig en geborgen voelt. Daarnaast stimuleert de kinderopvang de persoonlijke en sociale competentie van kinderen, zodat ze zich zelfstandig kunnen ontwikkelen en positieve relaties met anderen kunnen opbouwen. Ten slotte helpt het overbrengen van normen en waarden kinderen om zich goed aan te passen in de maatschappij.

Deze doelen zijn niet alleen theoretisch onderbouwd, maar ook praktisch toepasbaar. Ze vormen een kader waarin kinderopvangorganisaties hun werk kunnen inrichten en waarin pedagogisch medewerkers kinderen kunnen begeleiden. Het is belangrijk dat deze doelen niet alleen op papier staan, maar ook daadwerkelijk worden uitgewerkt in de praktijk. Pas dan kan de kinderopvang een waardevolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen.

Bronnen

  1. Pedagogische doelen
  2. Kinderopvang: ontwikkeling kind centraal
  3. Pedagogische kwaliteit in de kinderopvang
  4. Pedagogisch beleidsplan
  5. Hoe zorg je voor goede kinderopvang
  6. Belang van de 4 pedagogische basisdoelen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven