Kinderopvangkosten in 2023: Verhogingen, vergoedingen en de impact op ouders
juli 20, 2025
De overgang van kinderopvang naar basisonderwijs is een belangrijke mijlpaal in de levensloop van een kind. Voor zowel ouders, kinderopvang, als basisscholen is het essent om dit proces goed te coördineren en te versterken. Een belangrijk instrument in dit proces is het zogenaamde overdrachtsformulier kinderopvang-basisschool. Dit document speelt een centrale rol bij het verzamelen en overbrengen van informatie over de ontwikkeling van het kind. In dit artikel wordt ingegaan op de doelen, inhoud, gebruik en organisatie van het overdrachtsformulier, op basis van bestaande praktijken in regio’s zoals Noord-Holland en Zeist.
Het overdrachtsformulier dient als een brug tussen de kinderopvang en de basisschool. Het doel van dit formulier is om een overzicht te geven van de ontwikkeling van het kind op het moment van overdracht. Het formulier helpt de basisschool om vroegtijdig in te schatten of zij goed aansluiten bij de ontwikkelingsstand van het kind. Daarnaast is het een hulpmiddel voor de kinderopvang om systematisch hun observaties en beoordelingen van het kind op papier te zetten.
Het formulier is vooral bedoeld voor kinderen die overgaan van de kinderopvang naar het basisonderwijs. Het is ontworpen om zowel een administratief als pedagogisch instrument te zijn. Het helpt bij het signaleren van eventuele ontwikkelingsproblemen, faciliteert het collegiaal overleg tussen kinderopvang en school, en ondersteunt het gesprek met ouders over de ontwikkeling van het kind.
Het overdrachtsformulier bestaat uit verschillende onderdelen die gericht zijn op de ontwikkeling van het kind. De kinderopvang vult het formulier in, waarin observaties, beoordelingen en eventueel een groeidocument worden verwerkt. De informatie wordt vervolgens overgedragen aan de basisschool, mits ouders hiertoe toestemming geven.
Bij kinderen met een VVE-indicatie (Verdachte Ontwikkeling) of een extra ondersteuningsbehoefte, wordt een warme overdracht georganiseerd. Dit betekent dat er een persoonlijk overleg plaatsvindt tussen de kinderopvang, de basisschool en, indien mogelijk, de ouders. Deze warme overdracht kan fysiek op de basisschool of telefonisch plaatsvinden. Het doel is om de overdracht te versterken en eventuele ontwikkelingsvragen goed in kaart te brengen.
De inhoud van het overdrachtsformulier kan variëren per regio, afhankelijk van de lokale afspraken en het gebruik van het Arnhems overdrachtsformulier of andere varianten. In regio’s zoals Noord-Holland en Zeist is het gebruik van het overdrachtsformulier standaard in het overdrachtsproces verwerkt.
De overdracht van kindgegevens moet AVG-conform plaatsvinden. De kinderopvang stuurt het overdrachtsformulier digitaal of per post naar de basisschool, afhankelijk van de voorkeur van de school. Mocht de overdracht niet mogelijk zijn vanwege een gebrek aan ouderlijke toestemming, dan wordt dit aangegeven via een onvolledig ingevuld overdrachtsformulier, met de melding: “geen toestemming van informatieoverdracht door ouders”.
In dat geval neemt de Intern Begeleider (IB-er) van de kinderopvang contact op met de basisschool en stelt het lege overdrachtsformulier ter bevestiging. Het is vervolgens aan de basisschool om bij ouders te informeren waarom er geen overdracht heeft plaatsgevonden.
De ouders spelen een centrale rol in het overdrachtsproces. Zij moeten op tijd aangemeld worden voor de basisschool en hun keuze delen met de kinderopvang. Bij het overdrachtsproces wordt ook opnieuw uitgelegd hoe de procedure eruit ziet, om eventuele onduidelijkheden te verhelpen.
De ouders geven toestemming voor de overdracht van kindgegevens, wat nodig is voor het versturen van het overdrachtsformulier. In het geval van een warme overdracht wordt er gestreefd naar fysiek contact met ouders. Als dat niet mogelijk is, wordt de overdrachtsinformatie met de ouders besproken voordat er actie ondernomen wordt richting de basisschool.
De samenwerking tussen kinderopvang en basisscholen is essent in het overdrachtsproces. De kinderopvang en basisscholen stemmen jaarlijks af wie de contacten onderhoudt tussen de instellingen, op basis van het gespreksformulier samenwerking kinderopvang-basisschool. Dit formulier helpt bij het vastleggen van afspraken en evaluaties rond de samenwerking.
De intern begeleider (IB-er) van de kinderopvang neemt jaarlijks het initiatief om een overleg te organiseren tussen kinderopvang en basisscholen, waarbij de overdracht centraal staat. Dit overleg helpt bij het versterken van de samenwerking en het uitwisselen van ervaringen en kennis.
Naast het overdrachtsformulier zijn er ook aanvullende hulpmiddelen die kunnen worden ingezet, zoals het groeidocument voor voorschoolse voorzieningen. Dit document helpt bij het in beeld brengen van complexe ondersteuningsvragen, bijvoorbeeld bij kinderen met een VVE-indicatie.
In regio’s die het Arnhems overdrachtsformulier peuters gebruiken, is dit formulier ook een hulpmiddel bij het collegiaal overleg tussen kinderopvang en basisschool, en bij het signaleren van ontwikkelingsproblemen.
Het overdrachtsformulier kinderopvang-basisschool is een belangrijk instrument in het proces van de overgang van kinderopvang naar basisonderwijs. Het helpt bij het verzamelen en overbrengen van informatie over de ontwikkeling van het kind, wat essent is voor een doorgaande ontwikkeling. De samenwerking tussen kinderopvang en basisscholen wordt hierbij versterkt, en het proces is georganiseerd en AVG-conform. De rol van ouders is centraal in het overdrachtsproces, evenals de organisatie van het overdrachtsformulier en eventueel een warme overdracht bij kinderen met extra ondersteuningsbehoefte.
Door het gebruik van het overdrachtsformulier kan zowel de kinderopvang als de basisschool beter aansluiten bij de ontwikkelingsstand van het kind. Dit draagt bij aan een zorgvuldige en doorgestoken start in het basisonderwijs.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet