Permanente educatie in de kinderopvang: een investering in kwaliteit en toekomst
juli 20, 2025
In de kinderopvangsector zijn er diverse functies die ervoor zorgen dat kinderen zich veilig, betrokken en ontwikkeld voelen. Ondersteunende rollen zoals ambulant ondersteuner, locatieondersteuner, groepsondersteuner en groepshulp spelen een essentiële rol in de dagelijkse werking van kinderdagverblijven, buitenschoolse opvangen en andere kinderopvanglocaties. Deze rollen zijn niet alleen belangrijk voor de organisatie van de instellingen, maar ook voor de zorg en begeleiding van de kinderen en hun ouders. In deze artikel worden de verschillende functies van ondersteunende medewerkers in de kinderopvang besproken, samen met hun taken, vereisten en groeiemogelijkheden.
De kinderopvangsector is een dynamische en essentiële component van de maatschappij, waarin kinderen ondersteuning krijgen in hun ontwikkeling. Ondersteunende medewerkers vormen een cruciale basis voor het functioneren van deze instellingen. Afhankelijk van de functie die ze vervullen, kunnen zij zich richten op pedagogische, huishoudelijke of logistieke ondersteuning. In de volgende subsecties wordt ingegaan op de verschillende functies en wat zij precies doen.
Een ambulant ondersteuner werkt in kleinere groepen binnen bijvoorbeeld een Kinderopvang Plus (KO Plus), waar kinderen met een andere ontwikkelingsgang extra ondersteuning krijgen. De ambulant ondersteuner brengt individuele begeleiding en ondersteuning aan kinderen en hun ouders, binnen een specifieke methodiek. De focus ligt op het werken in kortdurende trajecten en het opbouwen van doelen die gericht zijn op de ontwikkeling van het kind. Hierbij werkt de ambulant ondersteuner nauw samen met het pedagogisch team, zodat de aanpak ook buiten de begeleidingsuren voortgezet kan worden. Deze functie vereist coachings- en intervisieondersteuning vanuit het jeugdhulpverband, en het is bedoeld voor medewerkers die ervaring hebben met kinderen en hun omgeving.
Een locatieondersteuner zorgt ervoor dat de logistiek en huishoudelijke zaken op een kinderopvanglocatie vlot verlopen. Afhankelijk van de locatie (zoals een kinderdagverblijf, buitenschoolse opvang of een peuteropvang), zijn de taken van een locatieondersteuner gericht op het ondersteunen van pedagogisch professionals in hun dagelijkse werk. Denk aan het voorzien van kinderen van eten, het opruimen van ruimtes, het verzorgen van de lunch of het zorgen voor een schone en veilige omgeving. Deze functie is vaak flexibel in aard, zowel qua werkdagen als locatie. De locatieondersteuner werkt binnen een CAO voor kinderopvang en heeft toegang tot opleidingsmogelijkheden en persoonlijke ontwikkelingsruimte.
Een groepsondersteuner vervult een ondersteunende rol binnen de kinderopvangorganisatie. Deze functie is toegankelijk voor mensen zonder een diploma op minimaal mbo-3 niveau. De groepsondersteuner ondersteunt pedagogisch professionals bij lichte verzorgende en huishoudelijke werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld aan het geven van eten, het verschonen van kinderen, het opruimen van speelmaterialen, of het zorgen voor een schone speelomgeving. Deze rol draagt bij aan het ontlasten van het pedagogisch team, zodat deze zich verder kunnen richten op de zorg en begeleiding van de kinderen. Groepsondersteuners kunnen ook meewerken aan uitstapjes en activiteiten, in samenwerking met de pedagogisch professionals.
Een groepshulp ondersteunt pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. Deze functie is gericht op het uitvoeren van huishoudelijke en logistieke taken. Denk bijvoorbeeld aan het ophalen van kinderen van school, het klaarzetten van speelmaterialen, het zorgen voor een schone en veilige speelomgeving, of het voorzien van kinderen van snacks en maaltijden. Groepshulp is een essentiële functie binnen kinderdagverblijven en buitenschoolse opvangen. Medewerkers in deze rol werken meestal onder begeleiding van een locatiemanager en volgen een CAO. Daarnaast bieden veel instellingen kansen voor verdere opleiding en doorgroei.
De taken en verantwoordelijkheden van ondersteunende medewerkers variëren per functie, maar er zijn een aantal gemeenschappelijke elementen die herkenbaar zijn in de meeste functies. Deze omvatten:
Voor veel ondersteunende functies in de kinderopvang is er ruimte voor groei. Zo kan een groepshulp of groepsondersteuner via een BBL-opleiding doorgroeien naar een gekwalificeerde functie als pedagogisch professional. Deze opleidingen bieden de kans om meer inzicht te krijgen in kinderontwikkeling, pedagogische methoden en het werken met kinderen en ouders. Daarnaast bieden veel kinderopvangorganisaties interne opleidingen, coaching en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling.
Groei is niet alleen gericht op de pedagogische kant van de functie, maar ook op de professionele kant. Zo kunnen ondersteunende medewerkers bijvoorbeeld doorgroeien naar een functie als locatiemanager of senior kindplanner. Deze functies vereisen vaak meer ervaring en opleiding, maar bieden meer verantwoordelijkheid en ruimte voor leidinggeven.
Ondersteunende rollen in de kinderopvang zijn essentieel voor het functioneren van kinderopvanginstellingen. Of het nu gaat om ambulante ondersteuning, logistiek, huishoudelijke zaken of pedagogische ondersteuning – deze functies vormen een belangrijk onderdeel van de kinderopvangsector. Ze zorgen ervoor dat kinderen zich veilig, betrokken en ontwikkeld voelen, en dat het pedagogisch team zich verder kan richten op de zorg en begeleiding van de kinderen. Buiten de dagelijkse taken is er ook ruimte voor groei, opleiding en verdere ontwikkeling. Voor mensen die passie hebben voor werken met kinderen, maar mogelijk geen hogere opleiding hebben, zijn er tal van mogelijkheden om te starten in de kinderopvangsector en zich verder te ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet