Hoe meld je je zorgen over kinderopvang aan de GGD? Een duidelijke gids voor ouders en professionals
juli 20, 2025
Kinderopvang is voor veel gezinnen een noodzakelijke uitgave, maar ook een kostenpost die aanzienlijk kan zijn. Omdat de overheid een deel van deze kosten vergoedt via de kinderopvangtoeslag, is het belangrijk dat ouders goed weten hoe het systeem werkt, wat er terug kan worden verlangd en hoe ze zich kunnen houden aan de voorwaarden. In dit artikel worden de belangrijkste aspecten van de kinderopvangtoeslag en eventuele terugvorderingen uitgelegd, met aandacht voor de regels, uurtarieven, eigen bijdrage en het proces van berekening en toekenning.
De kinderopvangtoeslag is een toeslag die ouders van de overheid ontvangen als hun kind of kinderen naar de kinderopvang gaan. Deze toeslag is vergelijkbaar met zorg- of huurtoeslag, in de zin dat een deel van de kosten wordt vergoed, afhankelijk van het inkomen en de situatie van het gezin. In 2025 geldt het volgende:
Het aantal uren dat vergoed wordt, hangt af van het aantal gewerkte contracturen van de minst werkende partner. Voor kinderdagverblijven geldt een vergoeding voor het aantal gewerkte contracturen vermenigvuldigd met 140%, met een maximum van 230 uur per maand per kind. Voor buitenschoolse opvang (BSO) is de vergoeding 70% van de gewerkte contracturen in aantal uren opvang.
De toeslag wordt berekend op basis van het uurtarief dat geldt in de kinderopvang en het inkomen van het gezin. Ouders betalen zelf een deel van de kosten, de zogenaamde eigen bijdrage. De hoogte van deze bijdrage varieert per gezin en is afhankelijk van het inkomen en het aantal kinderen dat naar de kinderopvang gaat.
De berekening van de kinderopvangtoeslag is gebaseerd op meerdere factoren:
Voor ouders is het belangrijk om deze factoren goed te begrijpen om te weten wat hun eindelijke kosten zijn. De bruto kosten, oftewel de kosten voor de toeslag, zijn vaak hoog, maar na aftrek van de toeslag kan het eindbedrag aanzienlijk lager liggen — in sommige gevallen zelfs tot wel 96% vergoeding.
Als de situatie van het gezin verandert, bijvoorbeeld door verandering in werkuren, verandering in het uurtarief van de kinderopvang of wisseling van kinderopvang, kan de kinderopvangtoeslag worden aangepast. Ouders zijn verplicht om op verzoek een overzicht van de feitelijke kosten van kinderopvang te verstrekken aan het college. Dit overzicht kan bijvoorbeeld bestaan uit maandoverzichten of een jaaroverzicht.
Het college heeft acht weken de tijd om de tegemoetkoming her te beoordelen. Tijdens deze periode kan de gemeente een onderzoek doen naar de rechtmatigheid van de toeslag. Ouders kunnen worden gecontroleerd op basis van hun aangiften en eventueel worden inlichtingen opgevraagd bij de houders van een kindercentrum of gastouderbureau.
Als ouders de benodigde gegevens niet verstreken, kan het college de toeslag op een lager bedrag vaststellen. In extreme gevallen kan de toeslag zelfs op nul worden gesteld.
Een belangrijk aspect van de kinderopvangtoeslag is dat de gemeente het recht heeft om toeslagen terug te vragen als blijkt dat een hoger bedrag is uitgekeerd dan waarop het gezin recht had. Dit is geregeld in artikel 38 van de Wet kinderopvang.
Als de gemeente bijvoorbeeld ontdekt dat een ouder een hoger uurtarief heeft aangemeld dan in werkelijkheid is betaald, kan het bedrag dat over is, terug worden verlangd. Ook als er een verandering in de situatie is geweest die niet op tijd is doorgegeven, kan de toeslag worden aangepast en eventueel terugbetaald worden.
Het is daarom belangrijk dat ouders nauwlettend zijn bij het invullen van hun aanvragen en eventuele wijzigingen op tijd doorgeven. Als de gemeente een aanvraag ontvangt die niet compleet of onjuist is, kan dit leiden tot vertraging in de uitbetaling of tot terugvordering.
In sommige gevallen kunnen ouders aanspraak maken op extra tegemoetkomingen voor kinderopvang die buiten het kader van de Wet kinderopvang vallen. Dit is bijvoorbeeld het geval voor gezinnen die een uitkering ontvangen en die verder onder voorwaarden vallen zoals bepaald in de Wet werk en bijstand.
Ook in dit geval gelden bepaalde voorwaarden. Zo moet het gezin bijvoorbeeld wonen in de gemeente, een of meer kinderen hebben in de leeftijd van 0 tot 12 jaar en een voorziening ontvangen zoals vastgelegd in de participatieverordening. Buiten deze regels kan de gemeente een besluit nemen om extra tegemoetkomingen te verstrekken op sociaal-medische gronden, bijvoorbeeld wanneer een kind speciale zorg nodig heeft.
Voor ouders is het belangrijk om te begrijpen dat de kinderopvangtoeslag geen automatische vergoeding is. Het is een systeem dat afhankelijk is van meerdere factoren en dat kan worden aangepast als de situatie verandert. Hierdoor is het belangrijk om:
De kinderopvangtoeslag is een belangrijk onderdeel van de financiële ondersteuning die ouders ontvangen bij het combineren van werk en kinderopvang. De regels rondom deze toeslag zijn complex, en het is belangrijk dat ouders goed weten hoe het systeem werkt. Omdat de toeslag kan worden teruggevraagd als blijkt dat het verkeerde bedrag is uitgekeerd, is het noodzakelijk om nauwlettend te zijn bij het invullen van aanvragen en bij het rapporteren van veranderingen in de situatie.
Voor ouders is het verstandig om gebruik te maken van rekentools en samenwerking met kinderopvangorganisaties om een duidelijk beeld te krijgen van hun kosten en toeslag. Door zich te houden aan de regels en tijdig te reageren op veranderingen, kunnen ouders voorkomen dat toeslagen worden aangepast of terugvergast.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet