Kinderopvang en Pedagogische Ontwikkeling in Friesland
september 6, 2025
In de kinderopvangsector is het waarborgen van veiligheid en betrouwbaarheid van het grootste belang. Hierin spelen zowel het Personenregister Kinderopvang (PRK) als de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een centrale rol. Deze systemen zijn ontworpen om te zorgen voor continue screening van iedereen die werkzaam is of woont op een locatie waar kinderen worden opgevangen. Een essentieel onderdeel van dit proces is de koppeling tussen de VOG en de kinderopvangorganisatie of gastouderbureau. Deze koppeling is niet alleen belangrijk voor de administratie, maar draagt ook bij aan het creëren van een transparante en veilige omgeving voor kinderen. In dit artikel wordt uitgelegd wat deze koppeling inhoudt, waarom zij essentieel is en hoe zij functioneert binnen het systeem van het Personenregister Kinderopvang.
De koppeling tussen de VOG en de kinderopvangorganisatie of gastouderbureau betekent dat de Verklaring Omtrent het Gedrag van een medewerker direct gelinkt wordt aan de organisatie waarin deze persoon werkzaam is. Deze koppeling is een noodzakelijke stap in het inschrijfproces van een persoon in het Personenregister Kinderopvang (PRK). De koppeling zorgt ervoor dat de organisatie direct inzicht heeft in de status van een medewerker qua strafrechtelijke geschiedenis en gedrag, en dat de overheid continu kan controleren of de persoon nog steeds voldoet aan de eisen voor het werken met kinderen.
De koppeling moet worden gemaakt door de kinderopvangorganisatie of het gastouderbureau. Bij een eenmanszaak is het de verantwoordelijkheid van de houder om deze koppeling zelf te maken. Deze stap is essentieel omdat zij ervoor zorgt dat het PRK continu werkt en dat de veiligheid voor kinderen op een verantwoorde manier wordt gewaarborgd. Zonder deze koppeling is een medewerker niet volledig geregistreerd in het register en kan de organisatie de persoon niet inzetten in de kinderopvang.
De koppeling is van groot belang voor zowel de kinderopvangorganisatie als voor de medewerker en voor de kinderen. Voor de organisatie biedt de koppeling een duidelijke overzicht van wie er geregistreerd zijn en of zij aan de veiligheidsvoorschriften voldoen. Het maakt het mogelijk om direct te controleren of een medewerker nog steeds in aanmerking komt om te werken met kinderen. Bovendien zorgt de koppeling ervoor dat er geen administratieve lasten zijn voor de organisatie, zoals het opnieuw aanvragen van een VOG bij verandering van organisatie.
Voor de medewerker is de koppeling van belang omdat het betekent dat hij of zij niet telkens opnieuw een VOG moet aanvragen bij het wisselen van werkgever. Zolang de oude koppeling uit het register is verwijderd, kan de medewerker zich bij een nieuwe organisatie laten koppelen zonder dat er een nieuwe VOG nodig is. Dit bespaart tijd en administratieve inspanningen.
Voor de kinderen is de koppeling essentieel omdat het ervoor zorgt dat alleen personen die aan de veiligheidseisen voldoen, toegang krijgen tot de kinderopvangomgeving. Het systeem van continue screening via het PRK en de koppeling van de VOG helpt bij het identificeren van mogelijke risico’s en maakt het mogelijk om snel te handhaven in geval van verdachte activiteiten of geschiedenis.
De koppeling tussen de VOG en de kinderopvangorganisatie verloopt via de officiële website van DUO. Voor deze stap is een geldige DigiD nodig, evenals het kenmerk van de VOG. De VOG mag niet ouder zijn dan twee maanden en moet zijn afgegeven op functieaspecten 84 (zorgdragen voor minderjarigen) of 86 (werkzaam in de kinderopvang). Nadat de medewerker zich heeft ingeschreven in het PRK, moet de organisatie of het gastouderbureau de koppeling maken. Dit gebeurt via de online diensten van het register, waarvoor een eHerkenningsmiddel op niveau 2 is vereist.
Als de koppeling is gemaakt, is de medewerker volledig geregistreerd in het PRK en kan hij of zij aan de slag. Bij verandering van organisatie is het noodzakelijk dat de oude koppeling wordt verwijderd en dat de nieuwe koppeling wordt gemaakt. In dat geval hoeft de medewerker geen nieuwe VOG aan te vragen, mits de bestaande VOG nog geldig is (niet ouder dan twee jaar).
De koppeling tussen de VOG en de kinderopvangorganisatie biedt meerdere voordelen. Eén van de belangrijkste is dat het de administratieve lasten voor de organisatie vermindert. In plaats van dat een medewerker telkens opnieuw een VOG moet aanvragen bij het wisselen van werkgever, is het voldoende om de koppeling bij te werken. Dit bespaart tijd, geld en administratieve inspanningen.
Daarnaast maakt de koppeling het mogelijk om continue screening toe te passen, waarbij de overheid automatisch controleert of een medewerker nog steeds voldoet aan de eisen. Dit is belangrijk omdat het zorgt voor een hoge mate van transparantie en veiligheid in de kinderopvangsector. Het helpt bij het voorkomen van risico’s en maakt het mogelijk om snel te handhaven in geval van verdachte activiteiten.
Een andere voordelen is dat de koppeling ervoor zorgt dat iedereen die in de kinderopvang werkt of woont, in het register staat. Dit omvat niet alleen pedagogisch medewerkers, maar ook vrijwilligers, stagiairs, uitzendkrachten, administratief personeel met toegang tot kindgegevens en zelfs huisgenoten van gastouders. Het zorgt voor een omvattende en consistente aanpak van veiligheid in de sector.
Hoewel de koppeling tussen de VOG en de kinderopvangorganisatie veel voordelen biedt, zijn er ook enkele beperkingen en uitdagingen. Een van de voornaamste beperkingen is dat niet iedereen automatisch in het register staat. Er zijn bepaalde groepen, zoals uitzendkrachten, vrijwilligers, zelfstandigen en een deel van de stagiairs, die niet terug te vinden zijn in de polisadministratie van het UWV of in de loondienst van een kinderopvangorganisatie. Deze personen moeten zichzelf opnieuw aanmelden en moeten iedere twee jaar een nieuwe VOG aanvragen.
Om dit probleem aan te kaarten, zijn verschillende vormen van gegevensverwerking overwogen. De huidige oplossing is dat deze groepen iedere twee jaar opnieuw een VOG aanvragen, maar er worden ook varianten overwogen die het systeem van continue screening verder verbeteren en het mogelijk maken om ook deze groepen continu te screenen. Dit betekent dat er in de toekomst mogelijk verbeteringen zullen komen die het systeem nog efficiënter en veiliger maken.
Een andere uitdaging is het gebruik van eHerkenningsmiddelen. Voor toegang tot de online diensten van het register is een eHerkenningsmiddel op niveau 2 nodig. Dit middel is niet alleen nodig voor het koppelen van medewerkers, maar kan ook worden gebruikt voor andere overheidsdiensten. Dit betekent dat kinderopvangorganisaties moeten investeren in deze technologie, wat een extra uitdaging kan zijn, vooral voor kleinere organisaties.
De koppeling tussen de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en de kinderopvangorganisatie is een essentieel onderdeel van het Personenregister Kinderopvang (PRK). Deze koppeling zorgt ervoor dat iedereen die in de kinderopvang werkt of woont, continu wordt gescand op eventuele risico’s. Het biedt een veilige en transparante aanpak van de registratie en draagt bij aan het waarborgen van een betrouwbare en vertrouwde omgeving voor kinderen. De koppeling vermindert ook de administratieve lasten voor kinderopvanginstellingen en maakt het mogelijk om snel te handhaven in geval van verdachte activiteiten.
De koppeling is een noodzakelijke stap in het inschrijfproces van een persoon in het PRK en moet worden gemaakt door de kinderopvangorganisatie of het gastouderbureau. Het is belangrijk dat zowel medewerkers als organisaties goed begrijpen hoe de koppeling werkt en welke stappen er zijn nodig om ervoor te zorgen dat alles voldoet aan de regelgeving. Met de huidige systemen en toekomstige verbeteringen zal de koppeling blijven spelen een centrale rol in het waarborgen van veiligheid en betrouwbaarheid in de kinderopvangsector.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet